Απλό “ολίσθημα” ή ρατσιστικό επεισόδιο; Ανεπίτρεπτη στάση σταθμάρχη Mετρό σε εκπαιδευτή με σκύλο–οδηγό τυφλών

 

 

Toυ ΑΝΤΩΝΗ ΣΚΟΡΔΙΛΗ

 ΦΩΤΟ: EUROKINISSI(Γ. ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ)

Ένα προς ένα τα τεκμήρια του “ολισθήματος”:

Καταρχάς ο σταθμάρχης του σταθμού μετρό Πανόρμου απαγόρευσε την είσοδο σε συρμό (με κατεύθυνση προς Αγία Μαρίνα) σε εκπαιδευτή κινητικότητας με σκύλο – οδηγό τυφλών της Ελληνικής σχολής σκύλων-οδηγών τυφλών “Λάρα”. Στη συνέχεια, παρότι από πλευράς εκπαιδευτή του εδόθησαν όλα τα σχετικά νομιμοποιητικά έγγραφα, ο σταθμάρχης – υπάλληλος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. συνέχισε να αρνείται σε εκπαιδευτή και σκύλο-οδηγό την επιβίβαση στον συρμό.

Σα να μην έφτανε αυτό, κατόπιν της επιμονής του εκπαιδευτή και της παρέμβασης τρίτων που απαιτούσαν την εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας* (ειδική αναφορά στον επίλογό μας), ο σταθμάρχης επέδειξε προκλητική/ ειρωνική συμπεριφορά “επιτρέποντας” μετά από κάμποση ώρα (είχαν διέλθει τρεις συρμοί) την επιβίβαση εκπαιδευτή και σκύλου-οδηγού ΜΟΝΟ στο τελευταίο βαγόνι όπου επιτρέπεται και η επιβίβαση ποδηλάτων. Καθ’ όλη την διάρκεια του επεισοδίου η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. καίτοι καταβλήθηκε προσπάθεια να ενημερωθεί διοικητικά και να παρέμβει παρέμεινε προκλητικά απούσα.

σκύλοι-οδηγοί 2

Και το “κερασάκι στην τούρτα”: Ο σταθμάρχης – υπάλληλος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. παρά την εύλογη επιμονή από πλευράς του εκπαιδευτή κινητικότητας να “αποκαλύψει” τα στοιχεία του ώστε να δρομολογηθούν εκ μέρους του τα δέοντα, αρνήθηκε προκλητικά μέχρι και το τέλος του επεισοδίου να το πράξει. Κάνοντας χρήση της πάγιας νεοελληνικής αρχής όσων (νομίζουν ότι) ασκούν κάποια μορφής εξουσία “έτσι γουστάρω”.

Επιδεικνύοντας εξαίρετο ήθος και περίσσεια ευγένεια η Ελληνική σχολή σκύλων-οδηγών τυφλών “Λάρα”, στην απευθυνόμενη προς κάθε αρμόδιο καταγγελία της του επεισοδίου που έλαβε χώρα την Τρίτη 22 Μαρτίου και ώρα 14:00, αφού επισημαίνει ότι “δεν είναι η πρώτη αλλά η πολλοστή φορά”, δηλώνει ξεκάθαρα ότι “δεν είναι στόχος μας η απόλυση ενός υπαλλήλου που σαφώς επέδειξε πλημμελή άσκηση καθηκόντων σε αυτές τις δύσκολες εποχές, πολύ δε περισσότερο να στιγματίσουμε για αυτή την κατακριτέα συμπεριφορά 2-3 υπαλλήλων σας ένα ολόκληρο κλάδο”. Φτάνοντας στο “ζουμί” οι της “Λάρας” προτρέπουν τους αρμοδίους να αναρωτηθούν “ποια θα ήταν η τελική κατάληξη του επεισοδίου εάν η παράνομη παρεμπόδιση εισόδου σε συρμό πραγματοποιούνταν σε κάποιον ξένο επισκέπτη χειριστή σκύλου-οδηγού, κάτοικο προηγμένης ξένης χώρας”, σαφώς εννοώντας τη δυσφήμιση της χώρας μας ως προσβάσιμου τουριστικού προορισμού. Κατόπιν δε αυτού, αξιώνουν επιτακτικά την ενημέρωση των υπαλλήλων της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και ευρύτερα των εργαζομένων στα μέσα μαζικής μεταφοράς (όπου, πολλάκις, έχουν καταγραφεί τα αντίστοιχα) για τα ισχύοντα της κείμενης νομοθεσίας.

σκύλοι-οδηγοί

Υποκλινόμαστε ειλικρινέστατα στο ήθος που αποπνέει η ανακοίνωση της Ελληνικής σχολής σκύλων-οδηγών τυφλών, όμως από πλευράς μας δεν θα συντονιστούμε (και) με την περίσσεια της ευγένεια. Η συγκεκριμένη περίπτωση όπως τα δεδομένα της τη συνθέτουν δεν είναι ένα ακόμα (από τα πολλά) προϊόν άγνοιας της νομοθεσίας (έστω και αν η άγνοια νόμου δε νοείται ως εύλογη δικαιολογία σε πολιτείες ευνομούμενες) υπαλληλικό “ολίσθημα” – διόλου τυχαία τα εισαγωγικά που χρησιμοποιούμε – αλλά ενέχει τα χαρακτηριστικά ρατσιστικής στάσης/ συμπεριφοράς. Θα επρόκειτο για ένα ακόμα (από τα πολλά) υπαλληλικό ολίσθημα εάν κατόπιν της επίδειξης από πλευράς του εκπαιδευτή των νομιμοποιητικών εγγράφων, ο σταθμάρχης ζήταγε ευγενικά συγνώμη για την από μέρους του άγνοια νόμου. Εάν επίσης δεν επεδείκνυε άρνηση να “αποκαλύψει” τα στοιχεία του ωσάν να ήξερε ότι κάνει κάτι “κακό”. Εάν δεν ήταν μέχρι τέλους η όλη στάση του ειρωνική/ προκλητική όπως αποδεικνύεται από το ότι επέβαλλε σε εκπαιδευτή και σκύλο – οδηγό να επιβιβαστούν στο τελευταίο βαγόνι. Εάν, εάν, εάν..

Εν πάση περιπτώσει, μέχρι τη στιγμή που όλα τα παραπάνω “εάν” γίνουν αντιληπτά με τη σοβαρότητα/ αυστηρότητα που τους πρέπει ώστε να συνθέσουν τις απαραίτητες για μια αληθώς ευνομούμενη πολιτεία “υποθέσεις εργασίας”, αρκούμαστε αντί άλλου επιλόγου στην υπενθύμιση της κείμενης νομοθεσίας.

Επίλογος (κείμενη νομοθεσία)*: Με το άρθρο 16 του Ν. 3868 (ΦΕΚ Α 129/2010), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 32 του Ν. 4238 (ΦΕΚ Α 38/2014), βάσει της παραγράφου 7 επιτρέπεται στους σκύλους – βοηθείας (στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι πιστοποιημένοι σκύλοι – οδηγοί τυφλών), η πρόσβαση σε δημόσιες εγκαταστάσεις και υπηρεσίες σε δημόσιους, ιδιωτικούς χώρους και χώρους συνάθροισης κοινού καθώς και στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Με το άρθρο 46 του Ν. 4235 (ΦΕΚ Α 32/2014) διευκρινίζεται πως των παραπάνω δικαιωμάτων χαίρουν και οι εκπαιδευόμενοι σκύλοι – βοηθείας. Επίσης διευκρινίζεται πως εκπαιδευμένοι κι εκπαιδευόμενοι σκύλοι – βοηθείας έχουν δικαίωμα εισόδου στα μέσα μεταφοράς, χωρίς κλουβί μεταφοράς και χωρίς φίμωτρο, ανεξάρτητα από το μέγεθός τους. Κατανοητές οδηγίες παρέχονται στην σχετική για το θέμα εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας (Υ1γ/Γ.Π 90421) «Διευκρινίσεις σε θέματα εισόδου πρόσβασης και παραμονής σκύλων βοηθείας οδηγών τυφλών, ή ατόμων με αναπηρίες και σκύλων θεραπείας σε μέσα μαζικής μεταφοράς, καθώς και χώρους και εγκαταστάσεις δημόσιου και ιδιωτικού χαρακτήρα».

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here