Ανησυχούν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την ακρίβεια-Ποια αγαθά έχουν πάρει την ανηφόρα-Με 1,9% τρέχει ο πληθωρισμός

Καύσιμα, φυσικό αέριο, ηλεκτρισμός και βασικά καταναλωτικά προϊόντα τραβούν την ανηφόρα με την κυβέρνηση να παρακολουθεί χωρίς να παρεμβαίνει. Το εκρηκτικό κοκτέιλ ανατιμήσεων βάζει φωτιά στον πληθωρισμό που «τρέχει» τον Αύγουστο με 1,9% από 1,4% που «έτρεχε» τον Ιούλιο.

Εξαιρετικά ανησυχητικό είναι το γεγονός πως οι αυξήσεις στα ράφια των σούπερ –μάρκετ, στις πρώτες ύλες και στις υπηρεσίες θα συνεχιστούν τουλάχιστον μέχρι τον Δεκέμβριο να ανεβάζουν στα ύψη το κόστος διαβίωσης στα νοικοκυριά.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ οι αυξήσεις στις διεθνείς τιμές των πρώτων υλών, οι οποίες διέσχισαν και τα ελληνικά σύνορα, έχουν προκαλέσει ένα πρωτοφανές σπιράλ ανατιμήσεων σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα με το κόστος να είναι μεγαλύτερο σε καύσιμα και τρόφιμα.

Σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα οι μεγάλες αυξήσεις τιμών αφορούν στο : φυσικό αέριο κατά 91%, στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 28,9% στα καύσιμα κατά 17,4% στον ηλεκτρισμό κατά 0,8% , στα νωπά λαχανικά κατά 21,5%, στα βρώσιμα έλαια κατά 17,6%, στο ελαιόλαδο κατά 7,1%, Ανοδικά κινήθηκαν επίσης οι τιμές των ψαριών 8%, στο ελαιόλαδο 7,1%, στα πουλερικά κατά 4,5%, στα τυριά κατά 3,4% κ.α.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ τον μήνα Αύγουστο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό δείκτη, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή προήλθε από τις μεταβολές:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 3,0% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά.
  • 4,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
  • 6,7% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, καινούργια αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
  • 0,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία, εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

  • 0,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα κρασιά.
  • 2,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 0,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές.
  • 0,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
  • 2,6% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
  • 0,7% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής.
  • 1,1% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.

«Ροκανίζουν τα εισοδήματα των νοικοκυριών»

«Η μεγάλη αύξηση σε βασικά είδη διατροφής, σε καύσιμα και στο κόστος ενέργειας ροκανίζουν τα εισοδήματα των νοικοκυριών και ναρκοθετούν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων» σχολιάζει ο τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, Αλέξης Χαρίτσης.

«Όταν λοιπόν οι αριθμοί συμφωνούν με την πραγματικότητα είναι η ώρα η κυβέρνηση να ξεπεράσει τις εμμονές της, περιμένοντας την αυτορρύθμιση της αγοράς και να παρέμβει αποφασιστικά για να προστατεύσει την κοινωνική συνοχή, αλλά και την οικονομική δραστηριότητα» αναφέρει ο βουλευτής του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ: 1 στις 4 επιχειρήσεις αύξησαν τις τιμές τους

Στο μεταξύ, η τελευταία εξαμηνιαία έρευνα από το Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων ΓΣΕΒΕΕ επιβεβαιώνει πως ένα σημαντικό ποσοστό από τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις (ΜμΕ) έχουν ήδη προχωρήσει σε αυξήσεις των τιμών στα αγαθά και τις υπηρεσίες τους. Παράλληλα καταγράφεται ότι σχεδόν παρόμοιο ποσοστό θα προχωρήσει σε αυξήσεις τιμών στο προσεχές μέλλον.

Ειδικότερα, στην έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ για την αποτύπωση του οικονομικού κλίματος στις εν λόγω επιχειρήσεις (0-49 άτομα προσωπικό, οι οποίες αποτελούν το 99,6% των ελληνικών επιχειρήσεων), γίνεται λόγος για ένα νέο πρόβλημα: τη σημαντική άνοδο των τιμών που μειώνει τα εισοδήματα νοικοκυριών και επιχειρήσεων, ναρκοθετώντας τις προοπτικές ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας.

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here