Μαρία Κωνσταντάκη: Οι πολιτικοί αποκόβονται από το όραμα. Το κυνήγι της καρέκλας ισοδυναμεί με έλλειψη ευαισθησίας

 

Συνέντευξη στη ΚΕΛΛΥ ΣΤΑΜΟΥΛΗ

ΦΩΤΟ: PRESS PUBLICA

 

Αεικίνητη στη σκηνή, η Μαρία Κωνσταντάκη μεταφέρει στο κοινό τη μεστή και απαστράπτουσα ενέργειά της, με τρόπο μοναδικό και ευρηματικό.  Ένα ταλέντο «αερικό» που μαγεύει τον θεατή με παραμυθένιες ερμηνείες. 

 

Ποιά ταινία σου έκανε πολύ εντύπωση Μαρία;

Το “Old Boy” του Παρκ Τσαν-Γουκ, που αν και Κορεάτης, η ταινία έχει έντονα τραγωδιακά και υπαρξιακά στοιχεία.

Μιας και το ανέφερες, πώς τα πας με τα υπαρξιακά ζητήματα;

Με δεδομένο ότι η εποχή μας τα ευνοεί, με επισκέπτονται συχνά!

Γιατί τα σχετίζεις με την εποχή μας;

Στη σύγχρονη εποχή έχουμε την πολυτέλεια να ασχολούμαστε με υπαρξιακά ζητήματα.  Στις προηγούμενες γενιές θα΄ ταν εντελώς άτοπο!

Δώσε μας ένα παράδειγμα.

Φαντάσου η γιαγιά σου να απευθύνεται στην προγιαγιά σου με το εξής ερώτημα: «είμαι κατάλληλη για μάνα; ή το παιδί απλώς θα συντελέσει στην ικανοποίηση της ματαιοδοξίας μου;»

 

Καλό!!! Και η προγιαγιά τι θα απαντούσε;

«Σύνελθε παιδάκι μου!»

Το θάνατο πώς τον αντιμετωπίζεις Μαρία;

Τόσο ο φυσικός όσο και ο βίαιος θάνατος ενέχει μία ολοκλήρωση πριν την ώρα του.  Με την έννοια αυτή δυσκολεύομαι τα μέγιστα να αφήσω κάτι πριν από την ολοκλήρωσή του.

Οπότε; Πως το παλεύεις το υπαρξιακό αυτό αναπόφευκτο;

Στο DNA καιροφυλαχτεί το ερώτημα αυτό και μας βασανίζει ανέκαθεν τους ανθρώπους.  Αυτό που κάνω είναι να προσπαθώ να συμφιλιωθώ με το γεγονός ότι κάθε αρχή σημαίνει αυτόματα και ένα τέλος.

Η αλήθεια είναι ότι το πιο ελκυστικό στη ζωή ενός ηθοποιού είναι η εκ του ασφαλούς υπερπήδηση των ορίων του.

Αρχή ρόλου, τέλος ρόλου και πάλι απ’ την αρχή;  Γι αυτό λοιπόν έγινες ηθοποιός; 

Η αλήθεια είναι ότι το πιο ελκυστικό στη ζωή ενός ηθοποιού είναι η εκ του ασφαλούς υπερπήδηση των ορίων του.

Έλα τώρα! Make it clear!

Ρε παιδί μου…. Καμώνεσαι ότι τώρα είσαι Μήδεια, αύριο μία μοιραία γυναίκα, την άλλη σεζόν ένας δολοφόνος!  Πολλές πολλές ζωές σε μία!

 

Ακούγεται τόσο σαγηνευτικό! Μήπως γίνουμε όλοι ηθοποιοί;

Η μαγεία, σ΄ ο,τιδήποτε κάνουμε, δυστυχώς χάνεται, όταν αυτό μετατραπεί σε βιοπορισμό.  Υπάρχουν παρόλα αυτά κάποιες στιγμές μετάλλαξης, κάθαρσης.

Ποιές είναι οι στιγμές αυτές Μαρία;

Η ενέργεια που παίρνεις από το κοινό συχνά σε ξαλαφρώνει.  Βγαίνεις από το θέατρο πιο ελαφρύς, με λιγότερα βάρη, «κάπως μετακινήθηκα» σαν να λες!

Οι θεατές αντίστοιχα; Νιώθουμε κάτι μετά την παράσταση;

Στόχος της Τέχνης είναι να κάνει το θεατή να νιώσει ότι δεν είναι μόνος, ότι έχει τα κουράγια να αντιμετωπίσει και τα τραγικά συμβάντα και τα τραγελαφικά και τα όμορφα και τα δεινά.  Η Τέχνη ενδυναμώνει και προσφέρει την οπτική γωνία για να προσεγγίσουμε από κοινού, πανανθρώπινα ζητήματα.

Μαρία θα έπεφτες σε μαύρη κατάθλιψη, αν ξαφνικά σου επέβαλαν να σταματήσεις το Θέατρο;

Όχι φυσικά!  Δεν είμαι τόσο ματαιόδοξη!  Σίγουρα θα πληγωνόταν ο εγωκεντρισμός μου, αλλά θα το ξεπερνούσα!

Θέλει και η ζωή ταλέντο…  Ταλέντο για να ξανασηκωθείς μετά από ένα γερό χτύπημα, ταλέντο στο να μην φοβάσαι, ταλέντο στο να μπορείς να ρισκάρεις.

Τί είναι πιο σημαντικό από το Θέατρο στη ζωή σου;

Η ζωή φυσικά!  Θέλει και η ζωή ταλέντο…  Ταλέντο για να ξανασηκωθείς μετά από ένα γερό χτύπημα, ταλέντο στο να μην φοβάσαι, ταλέντο στο να μπορείς να ρισκάρεις.

Τώρα δεν μπορώ παρά να σε ρωτήσω τί είναι αυτό που το λένει ταλέντο, τί είναι αυτό!

Ταλαντούχος είναι ο ηθοποιός, η προσωπικότητά του οποίου υπέρκειται του ρόλου.  Όταν η  έντονη δηλαδή προσωπικότητα σηματοδοτεί το ρόλο και παρόλα αυτά η ερμηνεία είναι και άρτια και ξεχωριστή.  Ταλέντο είχε ο Μάρλο Μπράντο, η Έλλη Λαμπέτη.  Παρότι μεταμορφωνόντουσαν, οι περσόνες τους και η ενέργειά τους ήταν πολύ πιο πάνω από τους ρόλους.  Ένα φωτοστέφανο είναι το ταλέντο.

Ποιός Έλληνας ηθοποιός σε έχει καθηλώσει με την ερμηνεία του;

Ο Γιώργος Κέντρος πριν χρόνια στο «Έγκλημα και Τιμωρία», στο Θέατρο Αμόρε, στο ρόλο του Επιθεωρητή.

Πως θα σου φαινόταν η ανάθεση ρόλου τραγικού;

Πολύ θα μου άρεσε! Είχα παίξει μη κωμικούς ρόλους, πριν αρχίσω την τηλεόραση.  Στην Ελλάδα όμως είμαστε ολίγον φυσιογνωμιστές.  Τώρα όλοι θεωρούν ότι η φάτσα μου παραπέμπει αποκλειστικά σε κωμωδία.

Διαφωνώ Μαρία! Θεωρώ ότι θα σαγηνεύσεις και με τραγικό ροόλο.

Μην τρελαίνεσαι κι εσύ!  Κι ο ηθοποιός ένας ζωντανός οργανισμός είναι!  Δεν οφείλει να είναι σε όλα καλός.  Ερωτεύεσαι σφόδρα και εξελίσσεται σε αποτυχία, κάνεις ποδήλατο και μπορεί να φας δέκα χύμες.  Έτσι κι ο ηθοποιός.

 

Σου έχει κάνει κλικ κάποιο άλλο επάγγελμα Μαρία;

Του κοινωνικού λειτουργού στις φυλακές.

Τώρα αυτό πώς σου προέκυψε;

Αισθάνομαι ότι η φυλάκιση δεν έχει αναμορφωτικό χαρακτήρα.  Τους πετάνε τους καταδικασμένους στα σκουπίδια, απαξιώνοντας έτσι την ανθρώπινη ζωή.  Θεωρώ ότι βοηθώντας τους φυλακισμένους ξεπερνάς τα όρια σου, όπως και με τους ρόλους δηλαδή.

Αν πραγματικά το θέλεις, να το ζητήσουμε από τον Υπουργό Δικαιοσύνης;

Παρακαλώ! Με την άδεια μου!

Ο Γ. Κέντρος, τον οποίο θαυμάζεις, θεωρεί ότι επιβάλλεται η ανά διαστήματα απόσυρση του ηθοποιού.  Συμφωνείς μαζί του;

Χωρίς άλλο! Η αφετηρία μας, όπως και το τέλος μας, είναι αποκλειστικά ο εαυτός μας.  Οπότε η επιστροφή μας σε αυτόν χρειάζεται κάπου κάπου.  Να προβαίνεις σε «μάζεμα» για να έχεις και πάλι να προσφέρεις και να δώσεις στο κοινό.

Είναι αδηφάγο το κοινό Μαρία;

Η θεατρική παράσταση προυποθέτει την αλληλεπίδραση του ηθοποιού με τους θεατές.  Αυτή η αλληλεπίδραση μπορεί να σε «μετακινήσει» από το κέντρο σου, το θέλω σου, την ουσία σου και εντέλει την ύπαρξή σου.  Η απόσυρση μπορεί να επαναφέρει τον ηθοποιό.

 

Σε φοβίζει κάτι στην καθημερινότητά σου;

Ο φόβος γενικώς είναι μεγάλος δαίμονας.  Είναι ωραίο να βρίσκεσαι σε ζώνη ασφαλείας, να οχυρώνεσαι πλην όμως αυτό σε αυτοπεριορίζει.  Τα πιο ενδιαφέρονται μας συμβαίνουν όταν είμαστε εκτός της ζώνης αυτής.  Προσπαθώ να αφήνομαι σε ό,τι μπορεί να συμβεί την επόμενη ακριβώς στιγμή, είτε καλό είτε κακό.  Δεν θέλω να φοβάμαι το φόβο.

Στους ανθρώπους τί παρατηρείς;

Τα μάτια κοιτάω και λαμβάνω τα σήματα.

Ποιά ευρωπαική πόλη σου κάνει κέφι;

Το Άμστερνταμ γιατί αποπνέει αέρα παιδικού παραμυθιού, του Χάνσελ και της Γκρέτελ.  Γενικώς όμως δεν έχει καμία σημασία για μένα που ζω.  Δένομαι μόνο με τις αναμνήσεις και τις μνήμες.  Από το δώρο που θα μου κάνεις κρατάω πιο πολύ το βλέμμα σου παρά το αντικείμενο.

Πως σκιαγραφείς τον έρωτα, Μαρία;

Έρωτας είναι να έχεις όλο το χρόνο, να μην σου φτάνει, και παρόλα αυτά να νιώθεις ότι κάθε στιγμή διαρκεί μόνο λίγα δευτερόλεπτα.

Ποιό θεωρείς ουσιαστικό συστατικό μίας επιτυχημένης ερωτικής σχέσης;

Να πρόκειται περί δύο «ολόκληρων» που συναντιούνται και όχι περί δύο «μισών» που θα κάνουν ένα ολόκληρο.  Μόνο τότε η σχέση είναι ισότιμη.

Ποιό έργο αφιερώνεις στους έλληνες βουλευτές;

Το μπαράκι του Σαιντ Έλμο.  Μία παρέα πιτσιρικάδων με δυσκολίες στην ενηλικίωση.

Τους έχεις απομυθοποιήσει τους πολιτικούς Μαρία;

Το κυνήγι της καρέκλας ισοδυναμεί με έλλειψη πολιτικής ευαισθησίας.  Οι πολιτικοί αποκόβονται από το όραμα.

Δεν υπάρχουν δηλαδή πολιτικοί που απέδειξαν έμπρακτα μεγαλιώδες έργο;

Ακόμη και αυτοί κρίνονται ως αμφιλεγόμενες προσωπικότητες.  Ο `Φιντέλ Κάστρο ας πούμε.

Δεν ψήνεσαι με τίποτα αναφορικά με την πολιτική, σωστά;

Σωστά!  Δεν εναποθέτω καθόλου τις ελπίδες μου στους πολιτικούς.  Πιο πολύ πιστεύω στη μονάδα, στο μεμονωμένο πολίτη, ο οποίος θα συμπαρασύρει άλλους δέκα και θα διορθώσουν τα κακώς κείμενα.

Γουστάρω τους ανθρώπους που αυτοκανιβαλίζονται.  Όσους αυτοσαρκάζονται χωρίς να παίρνουν σοβαρά τον εαυτό τους, ανεξαρτήτως της σοβαρότητας της προσωπικότητάς τους.

Το θέλεις το χιούμορ στο συνομιλητή σου;

Γουστάρω τους ανθρώπους που αυτοκανιβαλίζονται.  Όσους αυτοσαρκάζονται χωρίς να παίρνουν σοβαρά τον εαυτό τους, ανεξαρτήτως της σοβαρότητας της προσωπικότητάς τους.

Σε όσους δεν διαθέτουν αυτό το χάρισμα τραβάς κόκκινη γραμμή;

Οι πολύ σοβαροφανείς και μονοκόμματοι άνθρωποι κατ΄ ανάγκην είναι και αμετακίνητοι.  Αρα δεν εξελίσσονται, άρα δεν έχουν ενδιαφέρον.

Τους θρήσκους ανθρώπους τους συμπαθείς Μαρία;

Διοχετεύουν οι άνθρωποι την ενέργεια τους και αυτή κατ΄ ακολουθίαν τους επιστρέφεται.  Μεγάλη ντόπα η πίστη.

Ντόπα;

Οι βαθιά θρησκευόμενοι ο,τιδήποτε συμβαίνει το θεωρούν μέρος ενός μεγάλου σχεδίου του Θεού.  Έχω δει ανθρώπους να βιώνουν ανύποτη τραγωδία στη ζωή τους και βγήκαν αλώβητοι επειδή πιστεύανε ότι ήταν θέλημα Θεού.

Άρα κατ΄ αρχάς έχει μόνο θετικά η βαθειά πίστη;

Ναι.  Αρκεί να μην μετατραπεί σε εμμονή.

Τότε θέλουν να σε μετατρέψουν σε πρόβατο και να σου επιβάλουν την άποψή τους.

Πως τους ξεχωρίζεις τους αγνούς πιστούς;

Με συγκινούν οι πιστοί που δεν σχετίζονται με την κοσμικότητα του Κλήρου, με τα ράσα δηλαδή.  Θαυμάζω όσους είναι ταπεινοί, ξέρουν την ταπεινότητά τους, και προσπαθούν να εξυπηρετήσουν το όραμα και τη μεγάλη ιδέα του Θεού, προστατεύοντας το μυρμγηγκάκι.

Το καπιταλιστικό μοντέλο και ο άμετρος καταναλωτισμός δεν μου ταιριάζουν.  Αλλά και την Αριστερά στην αγνή της μορφή, τη βρίσκω σκληροπυρηνική

Υπάρχει κάποια πολιτική ιδεολογία που να σε καλύπτει σήμερα;

Το καπιταλιστικό μοντέλο και ο άμετρος καταναλωτισμός δεν μου ταιριάζουν.  Αλλά και την Αριστερά στην αγνή της μορφή, τη βρίσκω σκληροπυρηνική.  Είμαι πιο πολύ του κέντρου παρότι σήμερα είναι ένα μπάχαλο ο πολιτικός χώρος.

Σε ποιά ιστορική προσωπικότητα θα ήθελες να κάνεις το τραπέζι Μαρία;

Θα ήθελα να είχα γνωρίσει τον Χριστό.  Να ακούσω μία διδασκαλία του.  Να συνειδητοποιήσω ποιά ενεργειακά επίπεδα του επέτρεψαν να κάνει τα θαύματα που έκανε, αν τα έκανε.

Πέσμου και ένα αγαπημένο βιβλίο.

Το Αστείο του Κούντερα.

Πολύ καλό κι εμένα μου άρεσε!  Πές μου τώρα πότε να σου ευχηθούμε για τα γεννέθλιά σου;

Στις 26 Ιανουαρίου.  Είμαι Υδροχόος με ωροσκόπο Σκορπιό!

Ευχαριστούμε Μαρία!  Καλή παράσταση απόψε

—————-

Η Μαρία Κωνσταντάκη πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Για όνομα…» σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη στο Θέατρο Αλίκη (τηλ. 2103210021, Αμερικής 4, κέντρο) μέχρι την Κυριακή των Βαίων.  Εν συνεχεία ο θίασος θα περιοδεύσει το καλοκαίρι ανά την Ελλάδα.  Επίσης εμφανίζεται στο τηλεοπτικό κανάλι Αντ1 στην πετυχημένη σειρά «οι Συμμαθητές».

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here