Ακης Σακελλαρίου: Οι ηθοποιοί εκτιθέμεθα με την ψυχούλα μας. Οι πολιτικοί εκτίθενται με τα ψέματά τους

 

Συνέντευξη στην ΚΕΛΛΥ ΣΤΑΜΟΥΛΗ

ΦΩΤΟ: ΕΦΗ ΧΑΛΙΟΡΗ www.efihaliori.com

 Άκης Σακελλαρίου.  Θεατρικός, τηλεοπτικός, κινηματογραφικός.  Άριστος τραγωδός, ανεπανάληπτος κωμικός.  Ό,τι μπορεί να ενέχει η έννοια του ταλέντου, ο Άκης το διαθέτει και αβίαστα το μεταφέρει στο πολυπληθές κοινό του.  Το Press Publica τον συνάντησε και άκουσε τις πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις του περί πολιτικής, Τέχνης, ανθρώπινων ορίων και φόβων.

——————-

Στην πετυχημένη παράσταση MammaMia πρωταγωνιστείς με την Δέσποινα Βανδή.  Την δέχτηκε το σανίδι την Δέσποινα;

Ο χώρος δεν καθορίζεται από ετικέτες.  Καθορίζεται από αυτό που προσφέρεις.  Εκ του αποτελέσματος το κοινό ή σε δέχεται ή σε απορρίπτει.  Το θέατρο έχει μία τέτοια μαγεία που ο,τιδήποτε μη καλοδεχούμενο το κλωτσάει.  Την Δέσποινα την δέχτηκε με ανοιχτές αγκαλιές.

Ταλαντούχος ποιός είναι κατ΄εσέ;

Ταλαντούχος είναι αυτός, ο οποίος παρατηρώντας τον έξω κόσμο κατορθώνει να σμιλεύει τον εαυτό του κατακτώντας κάθε φορά ένα επίπεδο παραπάνω.

Ποιόν πρωταγωνιστικό ρόλο από τον παγκόσμιο κινηματογράφο έχεις ζηλέψει;

Τον χαρακτήρα που παίζει ο Μάρλο Μπράντο στην ταινία «Αποκάλυψη τώρα». Ενας ήρωας, που από τη φρίκη του πολέμου, περνάει στην απόλυτη ειρήνη με τον εαυτό του.

Τι σε ιντριγκάρει στο ρόλο αυτόν;

Η ευρεία του έκταση.  Από κάτι πολύ ακραίο περνάει σε κάτι επίσης πολύ ακραίο, με τελείως διαφορετικό τρόπο.

Τι σε γοητεύει σε μία γυναικεία φιγούρα Άκη;

Με γοητεύει η αύρα που εκπέμπει φωτεινότητα.  Στο χαμόγελο, στο χαρακτήρα, σε ο,τιδήποτε.

Πότε ενθουσιάζεσαι;

Κάθε φορά που παίζω μπάσκετ! Λίγο τσαμπουκάς, λίγος ιδρώτας, λίγο μάλωμα!

Και ο έρωτας τί είναι;

Το συναίσθημα που σε μαθαίνει να αγαπάς και τους άλλους αλλά και τον εαυτό σου.  Στον έρωτα πρέπει να κρατήσεις ένα κομμάτι του εαυτού σου, το οποίο σε συντηρεί και σε «αυτοπροστατεύει».  Ο έρωτας βεβαίως μπορεί να είναι θελκτικός, η πεμπτουσία όμως είναι ένα πιο μαλακό συναίσθημα, το οποίο λέγεται αγάπη, συντροφικότητα και κατανόηση.

Έχεις σπουδάσει και νομικά.  Θα γινόσουν ποτέ Δικηγόρος;

Όχι! Η δικηγορία δεν ενέχει καθόλου το στοιχείο του αυθορμητισμού και του τυχαίου, που απαιτεί η υποκριτική τέχνη.  Η Νομική επιστήμη προϋποθέτει πιο πολύ τη λογική.

Παρόλα αυτά ποινικολόγος και ηθοποιός «κάνουν παράσταση».  Τι κοινό στοιχείο τους συνδέει;

Το γεγονός ότι και ο ηθοποιός και ο δικηγόρος πρέπει να «πείσουν» για κάτι.  Και τα δυο επαγγέλματα έχουν, μεταξύ άλλων, έναν κοινό στόχο, να γίνουν πιστευτοί στο ακροατήριο.

Ποιά είναι η άποψή σου για την πράξη της υιοθεσίας;

Θες να ικανοποιήσεις το βαθύ ένστικτο της διαιώνισης κάνοντας καλό και σε κάποια ακόμη ζωή.  Οι μανάδες αυτές έχουν έντονη ευαισθησία και συχνά είναι πιο μανάδες από τις μανάδες.

Πότε ο θνητός εξασφαλίζει υστεροφημία Άκη;

Όταν φεύγοντας από τη ζωή γίνεσαι παράδειγμα στους υπόλοιπους. Οταν την ύστατη στιγμή του φευγιού σου έχεις τη δύναμη να διδάξεις.

Ποιός θεωρείς ότι δεν θα ξεχαστεί ποτέ;

Ο Νίκος Κούνδουρος, παλικάρι μέχρι τέλους.  Υπήρξε πάντα μάχιμος και παρών.

Είναι όμορφη η δημοσιότητα. Οφείλεις βεβαίως να έχεις έντονη την αίσθηση της ευθύνης που σου αναλογεί, κάτι που μία φορά δεν τήρησα, παρασύρθηκα και εντέλει το πλήρωσα!

Με τη δημοσιότητα που απολαμβάνεις πώς τα πας;

Είναι όμορφη η δημοσιότητα. Οφείλεις βεβαίως να έχεις έντονη την αίσθηση της ευθύνης που σου αναλογεί, κάτι που μία φορά δεν τήρησα, παρασύρθηκα και εντέλει το πλήρωσα!

Μαθαίνω πάντως. Και σίγουρα κάηκα από αυτό το πράγμα.

Ποιός συγγραφέας σε ταξιδεύει;

Ο Ερμαν Εσσε.  Εχει να κάνει με τη μόνιμη εφηβεία μου.

Αισθάνεσαι δηλαδή μόνιμα έφηβος;

Ο ηθοποιός όταν αισθανθεί «μεγάλος» τελείωσε!  Η δουλειά μας είναι ταυτόσημη του «ΠΑΙΖΩ»!  Που παίζεις φέτος; Τι ώρα παίζεται η παράσταση; Ενα παιχνίδι είναι το θέατρο και το παιχνίδι ανέκαθεν σχετίζεται με μία εφηβική κατάσταση.

Η μη χαμένη παιδικότητα λοιπόν σε έλκει σε αυτόν που γνωρίζεις;

Αυτό που μου τραβάει την προσοχή στον άλλον είναι κατ΄ αρχάς ο αυτοσαρκασμός του.  Ο αυτοσαρκαζόμενος έχει επίγνωση των καταστάσεων που τον αφορούν και μπορεί και τις σαρκάζει!  Αρα οι «πόροι του» είναι πιο ανοιχτοί, πιο δεκτικοί.

Ο Αλέξης όταν πρωτοεξελέγη είχε και χιούμορ και αυτοσαρκασμό.  Κινείτο με πολύ αέρα και δυναμισμό στην αρχή. Εν συνεχεία όμως «βυθίστηκε», όπως εξάλλου βυθίζονται όλοι οι πολιτικοί.  Η αθωότητα εξαφανίστηκε όταν συνειδητοποίησε ότι τα πράγματα δεν ήταν ακριβώς, όπως τα είχε φανταστεί.

Ο Πρωθυπουργός τα έχει αυτά τα χαρακτηριστικά;

Ο Αλέξης όταν πρωτοεξελέγη είχε και χιούμορ και αυτοσαρκασμό.  Κινείτο με πολύ αέρα και δυναμισμό στην αρχή. Εν συνεχεία όμως «βυθίστηκε», όπως εξάλλου βυθίζονται όλοι οι πολιτικοί.  Η αθωότητα εξαφανίστηκε όταν συνειδητοποίησε ότι τα πράγματα δεν ήταν ακριβώς, όπως τα είχε φανταστεί.

Πότε διέκρινες αυτήν τη μετάλλαξη του Αλέξη;

Η «παιδικότητα» ήταν διακριτή μέχρι και τη διαπραγμάτευση με επικεφαλής τον Βαρουφάκη: «θα πάμε και θα τους δείξουμε εμείς ποιοί είμαστε», «θα σας παίξουμε ένα Παιχνίδι», σαν να έλεγαν.  Οταν αντιλήφθηκαν από τους ξένους ομολόγους τους ότι το κλίμα δεν ήταν ακριβώς αυτό, άρχισε η εσωστρέφεια, το «κλείσιμο» του Πρωθυπουργού.

«Κλείσιμο» του Πρωθυπουργού.  Τι εννοείς ακριβώς;

Οι πολιτικοί βιώνουν στιγμές ευθύνης, όταν συνειδητοποιούν την ελαφρότητα των υποσχέσεών τους.  Ερχονται δηλαδή αντιμέτωποι με τον εαυτό τους σε ένα πεδίο ευθύνης και αμέσως σοβαρεύουν.  Σοβαρεύουν δεν σοβαρεύονται.

Αυτό είναι προφανές και εκ της όψεως του πολιτικού;

Φυσικά!  Όταν ο Ομπάμα επισκέφθηκε την Ελλάδα, η σωματική μετάπλαση του Πρωθυπουργού ήταν εντελώς ευδιάκριτη.  Πιο κατηφής, πιο σκυφτός.  Έχασε αυτήν τη σπίθα που έβγαζε παλιότερα.  Ακόμη και η εκφορά του λόγου του είναι πιο υποτονική.

Τι μας δείχνουν τα στοιχεία αυτά;

Έχουν διττή σημασία.  Κάποιοι μπορεί να τα σαρκάσουν.  Κάποιοι τα θεωρούν απόδειξη πολιτικής ενηλικίωσης.

Τις συμπεριφορές αυτές τις συναντάμε σε θεατρικούς ρόλους;

Με τον Μοσχόπουλο είχαμε ανεβάσει ακριβώς αυτήν την ιστορία!  Ο Ηγέτης, ο Δούκας του Κρατιδίου, τελεί σε τραγική κρίση, αρχίζει και χάνεται.  Όλα οδηγούν σε ακυβερνησία, αυτή η εσωτερική του διαμάχη.  Μεταμφιέζεται σε μοναχό και φεύγει.  Οταν επανέρχεται έχει πλέον το στοιχείο του ηγεμόνα.  Σκληρότητα και αποφασιστικότητα.

Ποιό είναι το νόημα της παραστάσεως αυτής;

Οτι τα κύτταρα του Πολιτικού πρέπει να έχουν  ειδικό βάρος.

Ποιό θεωρείς το χειρότερο χαρακτηριστικό ενός Πρωθυπουργού;

Τη δημαγωγία, η οποία υπήρξε ανέκαθεν χαρακτηριστικό όλων σχεδόν των ελλήνων πολιτικών.  Δημαγωγώ.  Άγω τον Δήμο.  Τον κατευθύνω.  Του λέω: «Αστους αυτούς, είναι άχρηστοι, εγώ θα τα κάνω καλύτερα, ψήφισέ με!»

Ο Αριστοφάνης τα υπογραμμίζει όλα αυτά τα δεινά στα έργα του.

Εκτίθενται οι πολιτικοί, εκτίθενται και οι ηθοποιοί.  Διαφέρει η έκθεσή σας;

Οι ηθοποιοί εκτιθέμεθα με την ψυχούλα μας.  Οι πολιτικοί εκτίθενται με τα ψέματά τους.

Ποιά τραγωδία θεωρείς κορυφαία;

Τις Βάκχες.  Οταν γράφτηκε ο κόσμος ήταν σε μία ισορροπία ανάμεσα στη λογική και το ένστικτο, στη λογική δηλαδή και στην τρέλα.  Οι Βάκχες μας δείχνουν ότι το ουσιαστικό δεν είναι η λογική αλλά το ένστικτο. Το ένστικτο,  επειδή ακριβώς είναι ανεξήγητο, βοηθάει τον άνθρωπο να ξεπεράσει τους φόβους του.

Οι Καλλιτέχνες, πως αντιμετωπίζετε τους φόβους σας;

Όλοι οι άνθρωποι έχουμε την υπαρξιακή αγωνία αναφορικά με το άγνωστο.  Του καλλιτέχνη οι υπαρξιακοί φόβοι ξορκίζονται δυνάμει της Τέχνης.

Η Τέχνη δηλαδή αποτελειώνει το θάνατο;

Ο ηθοποιός, πλησιάζοντας τον ήρωα, διευρύνει τα όριά του με αποτέλεσμα να κατανοήσει κάποιες πτυχές δύσβατες και άγνωστες.  Και στην ψυχανάλυση κάπως έτσι γίνεται.

«Τα ανθρώπινα όρια», που ανέφερες.  Εξήγησέ το μας.

Τα ανθρώπινα όρια στην καθημερινότητα μας είναι πολύ συγκεκριμένα.  Ασχολούμενοι οι άνθρωποι με μία άλλη διάσταση που λέγεται Τέχνη, σιγά σιγά αναπτύσσεται και διευρύνεται το οριακό αυτό πλαίσιο, που σχετίζεται με την υπαρξιακή αγωνία.  Επιπλέον, στους ηθοποιούς, είναι τέτοια η ορμονική διαδικασία εν ώρα παραστάσεως, που ουσιαστικά χάνεις το όριο του χρόνου, χάνεις τη φοβία του θανάτου.

Ένα όμορφο ψέμα είναι λοιπόν το θέατρο;  Τι προσφέρει στον ηθοποιό;

Ψευδαισθησιακά ζούμε τις ζωές κάποιων άλλων.  Το γεγονός αυτό μας εξασφαλίζει αυτόματα μία ευρύτητα αυτογνωσίας.

Και στο κοινό;  Τι προσφέρει στον θεατή το θέατρο;

Τα συναισθήματα του κόσμου οδηγούνται σε κάτι πιο φωτεινό, ώστε να ξορκιστούν οι φόβοι.  Είναι κάτι σεμνό και απλό το θέατρο.  Το συναίσθημα που εκπέμπεται από ένα έργο τέχνης είναι πάντα αληθινό.  Βεβαίως μπορεί να προκληθούν και συγκρουσιακά συναισθήματα στον θεατή.  Και αυτό αφύπνιση συνιστά.

Οι Έλληνες μεγαλούργησαν όταν άρχισαν να μεταναστεύουν.

Ο μετανάστης δεν είναι ταυτόσημος του κλέφτη και του απατεώνα.  Η κοινωνία μας πρέπει να τους ενσωματώσει με μαλακό, όχι με αιχμηρό τρόπο.  Οφείλουμε να μπολιαστούμε και από άλλες κουλτούρες.

Κλείνοντας την κουβέντα μας, πες μου πως θεωρείς ότι πρέπει να αντιμετωπίσουμε το μεγάλο μεταναστευτικό κύμα στη χώρα μας;

Οι Έλληνες μεγαλούργησαν όταν άρχισαν να μεταναστεύουν.

Ο μετανάστης δεν είναι ταυτόσημος του κλέφτη και του απατεώνα.  Η κοινωνία μας πρέπει να τους ενσωματώσει με μαλακό, όχι με αιχμηρό τρόπο.  Οφείλουμε να μπολιαστούμε και από άλλες κουλτούρες.

Η πρόσμιξη θα αποτελέσει σιγά σιγά μονόδρομο.  Ο ελληνικός πολιτισμός είχε ανέκαθεν και ξένα στοιχεία στους κόλπους του άριστα ενσωματωμένα.

Χρόνια Πολλά πότε να σου ευχηθούμε;

Στις 9 Νοεμβρίου.

Σκορπιός λοιπόν! Σ’ ευχαριστούμε  θερμά Άκη για τις ενδιαφέρουσες απόψεις σου.

—————–

Ο κ. Άκης Σακελλαρίου θα συμμετέχει αυτό το καλοκαίρι στην παράσταση, η οποία θα περιοδεύσει ανά την Ελλάδα, «Η όπερα βγήκε από τον παράδεισο», της Κασσάνδρας Δημοπούλου.  Πρόκειται για θέαμα με λυρικούς στίχους με τη συμμετοχή της υψιφώνου Τζένης Δριβάλα, της Mezzo-Soprano Κασσάνδρας Δημοπούλου, του Τενόρου Φιλίππου Μοδινού και άλλων συντελεστών.

Επίσης, η πετυχημένη θεατρική παράσταση Mamma Mia, στην οποία πρωταγωνιστεί, θα παίζεται για 2η χρονιά, από 26 Οκτωβρίου 2017, και πάλι στο θέατρο Ακροπόλ (Ιπποκράτους 9-11, Κέντρο-Αθήνα).

 

 

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here