Θεόδωρος Κερκέζος «Είμαστε μοναδικοί και έτσι πρέπει να μείνουμε!»

 

 Της  ΕΙΡΗΝΗΣ ΛΙΤΙΝΑ

Η είδηση είναι ότι για πρώτη φορά στην χώρα μας εμφανίζεται ο μυθικός Ρώσος μαέστρος Vladimir Fedoseyev – ο επί σχεδόν μισό αιώνα διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας της Ραδιοφωνίας της Μόσχας και πρώην διευθυντής της Συμφωνικής της Βιέννης –  να διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και ότι για πρώτη φορά στην Ελλάδα παρουσιάζεται το κονσέρτο του Andrei Eshpai, το οποίο ο ίδιος μετέγραψε για τον διεθνώς αναγνωρισμένο βιρτουόζο του σαξόφωνου Θεόδωρο Κερκέζο, που θα συμπράξει με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ως σολίστ.

Ο Θεόδωρος Κερκέζος, το μουσικό έργο του οποίου έχει βραβευθεί πολλαπλώς, ενώ διθύραμβοι ανά καιρούς έχουν γραφτεί από τον ελληνικό και διεθνή τύπο, μας δηλώνει: «Είμαι εναντίον της ομοιομορφίας, παγκοσμιοποίησης και γενικά σε ό,τι προσπαθεί να μας κάνει μια μάζα άβουλα και εύκολα διαχειρίσιμα πρόβατα. Δεν μου αρέσει να ακολουθώ χωρίς να ρωτάω, να υπομένω χωρίς να θέλω, να κερδίζω ή να χάνω χωρίς να το αξίζω, κοντολογίς, να ορίζει άλλος την ζωή μου. Μας φοράνε ταμπέλες αν κάποιος είναι λίγο διαφορετικός από το σύνολο… Μερικά από τα «φωτεινότερα μυαλά» είχαν απορριφθεί από το σύστημα. Είμαστε μοναδικοί και έτσι πρέπει να μείνουμε!

Με αφορμή αυτήν την σπουδαία αυτή βραδιά της 1η Ιουνίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών συνομιλήσαμε με τον Θεόδωρο Κερκέζο για την Press Publica.

  • Πως προέκυψε η συναυλία αυτή προς τιμήν του μεγάλου Ρώσου Μαέστρου Vladimir Fedoseyev;
  • Πρωτογνώρισα τον μαέστρο στην Αγία Πετρούπολη το 1999 στην 2η συναυλία μου στην μεγάλη αίθουσα της Φιλαρμονικής της πόλης. Ένα χρόνο αργότερα αρχίσαμε συνεργασία με αποκορύφωμα το γκαλά για την επετειακή συναυλία των 80 χρόνων της ραδιοφωνίας της Μόσχας, όπου ήμουν ένας από τους πέντε σολίστ που είχε διαλέξει.
  • Ποια η μοναδικότητα αυτής της βραδιάς της 1ης Ιουνίου;
  • Είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεται ο Fedoseyev με την ορχήστρα μας, η πρώτη φορά στην Ελλάδα μαζί με εμένα και η πρώτη φορά που παρουσιάζεται το θαυμάσιο κονσέρτο του Andrei Eshpai.
  • Η συνεργασία σας με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό την διεύθυνση του Vladimir Fedoseyev σημαίνει..;
  • Κάθε φορά που συνεργάζομαι έστω και με έναν μουσικό το θεωρώ τιμή μου διότι το να «μιλάς» με ήχους και να μοιράζεσαι τον εσωτερικό σου κόσμο με τον συνάδελφό σου είναι κάτι μοναδικό. Δεν είναι κάτι απλό, και οι καλλιτέχνες έχουν αυτήν την Θεία τύχη.

Φανταστείτε τώρα όταν αυτό συμβαίνει με 80 ή 90 μουσικούς! Ο κάθε ένας και μια διαφορετική προσωπικότητα, με την δική του ιστορία, με τις σπουδές του, την εμπειρία του, και όλοι αυτοί δημιουργούν ένα ενιαίο αρμονικό άκουσμα… Επιτρέψτε μου, ο μουσικός είναι ένας μικρός Θεός. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι ή συνεργασία μου με τους μουσικούς της ΚΟΑ είναι μια ιδιαίτερη στιγμή, αφού μιλάμε πλέον για μια πρώτης τάξεως ορχήστρα, και πόσο μάλλον τώρα με μία τέτοια προσωπικότητα, όπως αυτήν του Fedoseyev!

  • Με τόσο πλούσια δισκογραφία, καμία ανάλογη με την δικιά σας, πως νοιώθετε κ’ πως την δημιουργήσατε; Είναι η ανάγκη της έκφρασης η απαραίτητη συνθήκη;
  • Πριν την διεθνή μου δισκογραφία είχα ηχογραφήσει έργα αξιόλογα μεν, αλλά δυστυχώς με περιορισμένη διανομή. Πάντα στόχευα ψηλά, στην κορυφή. Έτσι κατόπιν ώριμης σκέψεις και αναζήτησης διαπίστωσα, με μεγάλη μου έκπληξη, ότι παρ’ όλο που υπάρχουν αρκετοί σαξοφωνίστες κανένας δεν είχε τολμήσει να ηχογραφήσει τα πιο γνωστά έργα με ορχήστρα σε ένα δίσκο. Έτσι, δούλεψα πάρα πολύ σε αυτά τα έργα και έκανα πρόταση στην κορυφαία ορχήστρα Philharmonia, η οποία δέχθηκε, διότι ποτέ καμία ορχήστρα παγκοσμίως δεν είχε κάτι παρόμοιο και κοντά στην ορχήστρα άρχισα να γίνομαι κι εγώ γνωστός. Ο δίσκος πήρε εκπληκτικές κριτικές και με οδήγησε στον 2ο cd με την Φιλαρμονική του Λονδίνου. Στην συνέχεια ακολούθησε άλλη μια μεγάλη επιτυχία και για την Ελλάδα με τον  δίσκο της Naxos της σειράς ‘’Greek Classics’’ που έγινε με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και τον διεθνή  μαέστρο Μύρων Μιχαηλίδη. Η επιτυχία μας ήταν πραγματικά μεγάλη. Οι μουσικοί έδωσαν πραγματικά τον καλύτερο τους εαυτό υπό την καθοδήγηση του πραγματικά άξιου και καινοτόμου μαέστρου Μιχαηλίδη.

Τα βραβεία κ οι διακρίσεις μεγάλες και πολλές για τον πρώτο Ελληνικό δίσκο κλασικής μουσικής παγκόσμιας κυκλοφορίας! Μετά ήρθε ο δίσκος μου με την Συμφωνική του Λονδίνου υπό τον Yuri Simonov κλπ κλπ. Και βέβαια όλα αυτά κάτω από μια άγνωστη «γλυκιά εσωτερική πίεση» να καταγραφούν σε δίσκο ο τρόπος έκφρασης, που με σμίλεψαν οι δάσκαλοι μου, και οι μέχρι τότε μουσικές εμπειρίες μου.

  • Η έφεσή σας αυτή και η λατρεία σας προς το  σαξόφωνο οφείλεται..;
  • Όταν καταπιάνεσαι με ένα όργανο μουσικής είναι σαν να θέλεις να μιλήσεις με άλλο τρόπο. Ψάχνεις και ανακαλύπτεις με έκπληξη εσωτερικές πτυχές που δεν περίμενες ότι έχεις! Σαν ένα παιδί που σιγά-σιγά ανακαλύπτει τον κόσμο. Ο ήχος του σαξοφώνου είναι, όπως λένε, πιο κοντά στην ανθρώπινη φωνή. Ένας πολύχρωμος, γλυκός και ευαίσθητος ήχος γεμάτος συναισθήματα που βγαίνει από ένα ψυχρό μέταλλο!

 

  • Πρόσφατες επιστημονικές μελέτες αποδεικνύουν ότι η μουσική σύνθεση αναπρογραμματίζει τον εγκέφαλο. Από δικές σας ανάλογες εμπειρίες και από την θέση που βρίσκεστε, πως το επιβεβαιώνετε αυτό; 
  • Το να συνθέσεις λόγια, μουσική προϋποθέτει γνώσεις. Οι επιτυχημένες σπουδές της μουσικής θεωρίας δεν είναι όπως οι υπόλοιπες σπουδές. Εκτός του ταλέντου απαιτούν πολύ μελέτη, η οποία σου εξάπτει συν των άλλων και την φαντασία. Ο σπουδαστής αρχίζει και σκέφτεται διαφορετικά, αφού καλείται να δημιουργήσει κάτι από το μηδέν. Να προγραμματίσει και να δομήσει σύμφωνα με τα υλικά που έχει εφοδιασθεί από τις σπουδές του και από την φύση του – ταλέντο. Είναι ένας συνδυασμός γνώσης και ταλέντου.

 

  • Σε σημαντικές αποφάσεις της ζωής σας η επίδραση της μουσικής υπήρξε…;
  • Σωτήρια…. Σε σημαντικές αποφάσεις μου η μουσική έπαιξε σπουδαίο ρόλο διότι είναι ένα μεγάλο μέρος της ζωής μου. Όταν με αυτήν ασχολούμαι σχεδόν μια ζωή, είναι φυσικό να επιδρά και πολλές φορές άμεσα.
  • Πόσο μοναχικός είναι ο δρόμος ενός ξεχωριστού μουσικού/ δημιουργού;
  • Όσο και να ακούγεται μη ρομαντικό η αλήθεια είναι ότι είμαστε μόνοι μας. Μόνοι μας γεννιόμαστε και πεθαίνουμε. Μόνο έτσι υπάρχει δημιουργία και εξέλιξη – η έννοια του «φιλοσοφείν». Ο αθλητής είναι μόνος του, ο καλλιτέχνης, ο επιστήμονας, ο ποιητής. Πρέπει να είσαι μόνος σου, να κοπιάσεις, να ταλαιπωρηθείς, να πονέσεις, μόνο τότε θα εξελιχθείς, μόνο τότε θα είναι αληθινή η επιβράβευση. Αναγκαία η στροφή προς τον εσωτερικό μας κόσμο.
  • Εξακολουθείτε να θαυμάζετε, ποιά σύγχρονη μουσική προσωπικότητα;
  • Όλους τους πηγαίους κ χαρισματικούς. Αυτούς που με δώδεκα νότες ελέγχουν τα συναισθήματά σου και σε κάνουν να ανατριχιάζεις, να δακρύζεις, να χαμογελάς κλπ. Τι να πει κανείς για το παιδί φαινόμενο Jacob Collier;!
  • Δημιουργία για εσάς είναι…
  • Οτιδήποτε καλλιτεχνικό αρκεί να είναι αληθινό και να έχει – την προς εξαφάνιση – αισθητική.
  • Διακρίνετε ομοιότητες ανάμεσα στην πολιτική και την καλλιτεχνική δημιουργία;
  • Ποτέ μου δεν έχω συμμετάσχει σε κάποιο πολιτικό σχήμα. Αν και υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις, δεν βλέπω ομοιότητες. Το ένα είναι ψεύτικο και το άλλο αληθινό!

 

  • Πως σχολιάζετε την ομοιόμορφη κουλτούρα που μας επιβάλλεται;
  • Είμαι εναντίον της ομοιομορφίας, παγκοσμιοποίησης και γενικά σε ό,τι προσπαθεί να μας κάνει μια μάζα άβουλα και εύκολα διαχειρίσιμα πρόβατα. Δεν μου αρέσει να ακολουθώ χωρίς να ρωτάω, να υπομένω χωρίς να θέλω, να κερδίζω ή να χάνω χωρίς να το αξίζω, κοντολογίς, να ορίζει άλλος την ζωή μου. Μας φοράνε ταμπέλες αν κάποιος είναι λίγο διαφορετικός από το σύνολο: σύνδρομο Τέρνερ, σύνδρομο Τουρέτ, σύνδρομο Damp και άλλα πάρα πολλά, προϊόντα της σύγχρονης «βιομηχανίας ομαλής εξέλιξης του ανθρωπίνου είδους». Λίγο ένα παιδί να σκέφτεται διαφορετικά από την μάζα τού δίνουμε και ένα σύνδρομο και πρέπει να ακολουθήσει ειδική αγωγή. Μερικά από τα «φωτεινότερα μυαλά» είχαν απορριφθεί από το σύστημα. 

Είμαστε μοναδικοί και έτσι πρέπει να μείνουμε!

  • Δυό λόγια για την μουσική παιδεία στη χώρα μας;
  • Η χώρα που δίδαξε τον Πολιτισμό δεν έχει Μουσική Ακαδημία! Απορίας άξιον: όλοι οι αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί Πολιτισμού της Ελλάδος όλα αυτά τα χρόνια δεν ξέρουν ότι είμαστε η μόνη χώρα χωρίς Μουσική Ακαδημία; Γιατί πρέπει να στέλνουμε τα παιδιά μας στο εξωτερικό για σπουδές; Την στιγμή που έχουμε εκπληκτικούς καθηγητές! Έχουν γίνει κάποιες προσπάθειες κατά καιρούς – για παράδειγμα επί Μελίνας Μερκούρη και άλλων- φθάναμε μέχρι την πηγή, αλλά κάτι πάντα γινόταν και νερό δεν πίναμε! Συμφέροντα, αδιαφορία, άγνοια, φόβος; Δεν ξέρω. Εξακολουθούμε και ντρεπόμαστε για το σύστημα μουσικής εκπαίδευσης στην χώρα μας. Έχουν γίνει θετικά βήματα, ωραίες αίθουσες συναυλιών, το επίπεδο των ορχηστρών μας έχει ανέβει, δημιουργούνται νέες ορχήστρες, αλλά η σωστή διαβάθμιση των μουσικών σπουδών πρέπει να γίνει άμεσα.
  • Ο ρόλος του σύγχρονου δημιουργού ως πολιτικό ον;
  • Ο δημιουργός, ως πνευματικό ον, πρέπει να ασχολείται με τα κοινά. Να πολιτεύεται και να πολιτικοποιείται και όχι να κομματικοποιείται προς όφελός του. Να μην αρέσκεται σε αξιώματα -να τα αποφεύγει – και να δρα για το καλό των συμπολιτών του. Μόνον τότε θα είναι χρήσιμος ο ρόλος του και θα έχει νόημα η ύπαρξή του.

 

  • Τί υπόσχεστε στο κοινό σας την 1η Ιουνίου;
  • Το κοινό να είναι σίγουρο ότι ο μαέστρος, η ορχήστρα και εγώ θα δώσουμε τα μέγιστα για μια μοναδική κ’ σίγουρα ανεπανάληπτη βραδιά

Ο σολίστ σαξοφώνου Θεόδωρος Κερκέζος έχει ερμηνεύσει και ηχογραφήσει όλο το κλασσικό ρεπερτόριο με ορχήστρες όπως οι συμφωνικές του Λονδίνου, Ζυρίχης, Βερολίνου, Βοστώνης, Νυρεμβέργης, Μπιλμπάο, Μάινενγκεν, Νότιας Βεστφαλίας, Κύπρου, Άπω Ανατολής, με τις φιλαρμονικές του Λονδίνου, Φιλαρμόνια (του Λονδίνου), Αγ. Πετρούπολης, Θουριγγίας, Βουκουρεστίου, Rheinische, Γιάνατσεκ-Πολωνίας, Σλοβακίας, «Μεντιτερανέο» της Ισπανίας, Λυρικού Θεάτρου Massimo Bellini, Αρμενίας, με τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσ/κης, Νέα Όπερα της Μόσχας, Σολίστες της Μόσχας, Vienna Chamber Orchestra, με τις Εθνικές Ραδιοφωνίες: «Τσαϊκόφσκι» της Μόσχας, Σόφιας, Σλοβακίας και του Βουκουρεστίου, και σε αίθουσες όπως: Royal Festival Hall, Wigmore Hall, Queen Elizabeth Hall (Λονδίνο), Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Τonhalle (Ζυρίχη), Μεγάλες αίθουσες της Φιλαρμονικής της Αγ. Πετρούπολης και του Κρατικού Ωδείου της Μόσχας Τσαϊκόφσκι, Carnegie Hall (Weill Recital), Ν. Yόρκη, Beijing Concert Hall,Κίνα.

Έχει συνεργασθεί με τους Vladimir Fedoseyev, Yuri Bashmet, Michael Nyman, Yuri Simonov.

Το 2012 τιμήθηκε με την υψηλή ρωσική τιμή για καλλιτέχνες το Honorary Doctor of Musical Arts από το IAACC, και την UNESCO με την υποστήριξη των Υπουργείων Εξωτερικών και Δικαιοσύνης για την σημαντική προσφορά του ως καθηγητής και σολίστ στην Ρωσική και διεθνή μουσική σκηνή. Επίσης εκλέχθηκε ομόφωνα ως Foreign Member of the Russian Academy of Natural Sciences (υπό των Ηνωμένων Εθνών) και ως Επίτιμο Μέλος από την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών για την διάδοση της Ελληνικής μουσικής σε διεθνές επίπεδο και την προσφορά του ως σολίστ και καθηγητή.

Ο σολίστ σαξοφώνου Θεόδωρος Κερκέζος ήταν προτεινόμενος δύο φορές, από την δισκογραφική εταιρεία Naxos, για τα βραβεία Grammy -2007 στην Νέα Υόρκη, ενώ το 2016 χαρακτηρίστηκε ως ο καλλιτέχνης της χρονιάς στα Διεθνή Βραβεία ΤΖΙΝΑ ΜΠΑΧΑΟΥΕΡ

Πήρε δίπλωμα από το Ωδείον Αθηνών τάξη Μπάμπη Φαραντάτου, όπου και τον διαδέχθηκε διδάσκοντας στην υψηλότερη θέση (1995-2012) και μαθήματα στην Γαλλία από τον Ντανιέλ Ντεφαγιέ και τον Ζαν-Μαρί Λοντέξ ενώ έχει διδάξει στο Ωδείο Φ. Νάκας (1992-2017). Έχει παραδώσει ανώτερα μαθήματα στα Ωδεία: Κρατικό της Μόσχας, Βοστόνης, Νέας Αγγλίας, Ρίμσκυ-Κόρσακοφ, στα Πανεπιστήμια: Βοστόνης, Πρίνστον, Λουιζιάνα, Ανατ. Λουιζιάνα, Κωνσταντινούπολης, Agricultural-Πεκίνο, και στις Ακαδημίες: Σοπέν (Βαρσοβία), Γκνέσιν (Μόσχα), Κιέβου.

Από το 2000 έως το 2010 ήταν ο καλλιτεχνικός δ/ντής της Ορχήστρας Σαξοφώνων Νομαρχίας Πειραιά.

Από το 1999 συνεργάζεται με τον Παρισινό μουσικό εκδοτικό οίκο Alphonse Leduc 1842, γράφοντας βιβλία για το σαξόφωνο.

Συνθέτες όπως οι: Ιάννης Ξενάκης, Friedrich Cerha, Θόδωρος Αντωνίου και Μίκης Θεοδωράκης, έχουν αφιερώσει έργα τους για αυτόν.

Η δισκογραφία του έχει αποσπάσει πολλά σημαντικά βραβεία.

http://www.theodorekerkezos.com/

 

ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ

Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

1/6, 20:30 

 

Το πρόγραμμα συνοπτικά.

ΜΟΝΤΕΣΤ ΜΟΥΣΟΡΓΚΣΚΥ (1839–1881)
Νύχτα στο Φαλακρό Βουνό

ΑΝΤΡΕΪ ΕΣΠΑΪ (1925-2015)
Κοντσέρτο για άλτο σαξόφωνο και ορχήστρα

ΝΤΜΙΤΡΙ ΣΟΣΤΑΚΟΒΙΤΣ (1906–1975)
Συμφωνία αρ.10 σε μι ελάσσονα, έργο 93

ΣΟΛΙΣΤ
Θεόδωρος Κερκέζος, σαξόφωνο

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Βλαντίμιρ Φεντοσέγιεφ

20:15: Εισαγωγική ομιλία του Νίκου Λαάρη για τους κατόχους των εισιτηρίων.

 

Ειρήνη Λίτινα

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here