Πρώτο βραβείο στο ντοκιμαντέρ για μια δικηγόρο που χάνει όλες τις δίκες-Τα βραβεία του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Στην «Συνήγορο» απένειμε τον «Χρυσό Αλέξανδρο» ή πρώτο βραβείο  το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που ολοκληρώθηκε χτες το βράδυ.

Το ντοκιμαντέρ με τίτλο «Συνήγορος» διάρκειας 110′ λεπτών σε σκηνοθεσία της Ρέιτσελ Λι Τζόουνς και του Φιλίπ Μπελές (συμπαραγωγή Ισραήλ, Καναδά και Ελβετίας) έλαβε επίσης και το βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου FIPRESCI . Aφορά στη ζωή μιας Ισραηλινής δικηγόρου, της Leah Tsemel, που εδώ και μισό αιωνα μάχεται για τα ανθρώπινα δικαιώματα των Παλαιστινίων, οι «δικοί της» την θεωρούν προδότη και χάνει σχεδόν όλες τις δίκες. Ομως δεν έπαψε να εκπροσωπει και να υπερασπιζεται τον επομενο εντολέα της, ξέροντας ότι μάλλον θα χάσει κι αυτη τη δίκη.

Ο «Χρυσός Αλέξανδρος» συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 8.000 ευρώ.

Το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ: «Ταξιδιώτης του μεσονυχτίου» σε σκηνοθεσία του επικηρυγμένου από το καθεστώς των Ταλιμπάν, του  Αφγανού Χασάν Φαζιλί . Το ντοκιμαντέρ διάρκειας 86 λεπτών είναι παραγωγή ΗΠΑ, Κατάρ, Καναδά και Ηνωμένου Βασιλείου.

Την Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης απάρτιζαν οι : ‘Αλι Ντερκς, ιδρύτρια και πρώην διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του ‘Αμστερνταμ (Ολλανδία), Ελίζαμπεθ Κλινκ, ερευνήτρια και παραγωγός (Καναδάς), Σέρζι Ντολαντέ, διευθυντής του MEDIMED (Ισπανία), Παναγιώτης Ευαγγελίδης, σκηνοθέτης και σεναριογράφος (Ελλάδα) και Σίμον Λέρεν Βίλμοντ, σκηνοθέτης (Δανία).

Το 21ο Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ διήρκησε 10 μέρες με εκατοντάδες προβολές 228 ταινιών ντοκιμαντέρ που παρακολούθησαν χιλιάδες θεατές σημειώνοντας πολλαπλές sold-out προβολές στις αίθουσες.

Η κριτική επιτροπή για το διαγωνιστικό τμήμα Εικονικής Πραγματικότητας (Virtual Reality) απένειμε το βραβείο ντοκιμαντέρ εικονικής πραγματικότητας το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ,  στο ντοκιμαντέρ «Ωδικό πτηνό» σε σκηνοθεσία Λούσι Γκρίνγουελ (Δανία, Ηνωμένο Βασίλειο). Το ντοκιμαντέρ διάρκειας μόλις 20΄ μεταφέρει τους θεατές στο νησί Καουάι το 1984 και σε μια ρέπλικα ενός πυκνού δάσους γεμάτου με πολύχρωμα πουλιά όπου το τελευταίο μαυροπούλι με κίτρινα πούπουλα στα πόδια και υπέροχο κελάηδημα απειλείται σε βαθμό εξαφάνισης. (Σε αυτή την  επιτροπή μετέχουν οι: Αρετή Λεοπούλου, επιμελήτρια εκθέσεων, ιστορικός Τέχνης (Ελλάδα), Ολιβιέ Σεμονέ, sales agent (Γαλλία) και Σύλλας Τζουμέρκας, σκηνοθέτης (Ελλάδα)

Το Βραβείο Κοινού Fischer που αφορά σε ταινίες άνω των 50’ απονεμήθηκε στην ελληνική παραγωγή «Η μπάντα» σε σκηνοθεσία Νίκου Ασλανίδη (Ελλάδα), και στο Ισπανικό ντοκιμαντέρ «Η σιωπή των ‘Αλλων» σε σκηνοθεσία της Αλμουδένα Καρασέδο και Ρόμπερτ Μπέιχαρ .»Η μπάντα»  βασίζεται στην αυτοβιογραφία του Γιάννη Παπαδόπουλου, που ήταν μέλος της μπάντας του Δήμου Κερασούντας η οποία κατά την περίοδο της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου, «επιστρατεύτηκε» και έπαιζε εμβατήρια κατά τη διάρκεια των επιθέσεων. Την αποτελούσαν 13 Έλληνες και τρεις Τούρκοι, οι οποίοι στο τέλος σφαγιάστηκαν. Ο μόνος που επέζησε ήταν ο Γιάννης Παπαδόπουλος.

Το Βραβείο Κοινού Fischer που αφορά σε ταινίες κάτω των 50′ απονεμήθηκε στην ελληνική παραγωγή «Τα καναρίνια» σε σκηνοθεσία Γιώργου Κυβερνήτη και για ξένη στο ντοκιμαντέρ «Χτες/Αύριο» σε σκηνοθεσία Ραούλ Ρίμπενμπαουερ.

Το βραβείο του τηλεοπτικού σταθμού της Βουλής των Ελλήνων «ανθρώπινες αξίες» απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Σ’ επαφή» σε σκηνοθεσία Πάβελ Ζιμίλσκι (Πολωνία, Ισλανδία).

Η ΕΡΤ βράβευσε με χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, το ελληνικό ντοκιμαντέρ άνω των 50 λεπτών «Η μπάντα» -που απέσπασε και το βραβείο κοινού Fischer.

Το βραβείο Doc on Air (για το καλύτερο project του EDN Docs in Thessaloniki για διεθνή συμπαραγωγή του Ευρωπαϊκού Δικτύου Ντοκιμαντέρ EDN, που κρίνεται από την επιτροπή του EDN και αντιστοιχεί σε χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ, το οποίο χορηγείται από την ΕΡΤ) απονεμήθηκε στο project: «Intimate Outsiders» σε σκηνοθεσία Roser Corella, παραγωγή Roser Corella, Ana Catal?, Moving Mountains Films (Γερμανία).

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου απένειμε το βραβείο του αξίας 3.000 ευρώ για ντοκιμαντέρ πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη του Ελληνικού Προγράμματος διάρκειας άνω των 50 λεπτών,  στην ταινία «Απολιθώματα» σε σκηνοθεσία Πάνου Αρβανιτάκη

Το βραβείο με έπαθλο  3.000 ευρώ σε project που συμμετέχει στο πρόγραμμα Agora Docs in Progress απονεμήθηκε στο project:»54ο Δημοτικό Σχολείο» σε σκηνοθεσία και παραγωγή Δήμητρας Κουζή.

Το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Γυναικεία ηδονή» σε σκηνοθεσία Μπάρμπαρα Μίλερ (Ελβετία, Γερμανία) και το Βραβείο της WWF που απονέμεται σε ταινία της ενότητας «Περιβάλλον», στο ντοκιμαντέρ «Σογιαλισμός» σε σκηνοθεσία Ενρίκο Παρέντι και Στέφανο Λιμπέρτι (Ιταλία)

Η φετινή τριμελής κριτική επιτροπή της FIPRESCI (Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου) βράβευσε την ταινία της Μαριάννας Οικονόμου «Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες».

Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου  απένειμε το βραβείο της στο ντοκιμαντέρ:»Τα 4 επίπεδα της ύπαρξης» σε σκηνοθεσία Ηλιάνας Δανέζη

Το βραβείο του ελληνικού τμήματος του Women in Film & Television (απονέμεται σε γυναίκα σκηνοθέτρια ταινίας που προβάλλεται στο Επίσημο Πρόγραμμα του Φεστιβάλ και προωθεί μη στερεοτυπικές αντιλήψεις του φύλου) απονεμήθηκε στην Μπάρμπαρα Μίλερ για το ντοκιμαντέρ #γυναικεία ηδονή (Ελβετία, Γερμανία).

Το Mermaid Award – ένα ανεξάρτητο βραβείο για την καλύτερη ταινία LGBTQI+ θεματικής του επίσημου προγράμματος του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, δόθηκε στο ντοκιμαντέρ με τίτλο: «Ίρβινγκ Παρκ» σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Ευαγγελίδη, ενώ ειδική μνεία δόθηκε στο ντοκιμαντέρ: «Ο μπαμπάς μου είναι ο αδελφός της μαμάς μου» σε σκηνοθεσία Βαντίμ Ίλκοφ (Ουκρανία).

Τα βραβεία νεότητας φοιτητών Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης (η επιτροπή απαρτίζεται από έξι φοιτήτριες και φοιτητές) απονεμήθηκαν στα ντοκιμαντέρ «Make the Economy Scream» σε σκηνοθεσία ‘Αρη Χατζηστεφάνου  και (ειδικό βραβείο της επιτροπής) στο ντοκιμαντέρ «Το Συκόσπιτο» του Πίτζι Καμπούρογλου

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here