Κατολίσθηση πρανών «έφραξε» την διώρυγα της Κορίνθου-Κλειστή για 15 μέρες (βίντεο) – Στα Τρίκαλα κατολισθήσεις απειλούν σπίτια

Οι κακές καιρικές συνθήκες αλλά και η χρονίζουσα  αμέλεια της πολιτείας να «συντηρήσει» την διώρυγα στον Ισθμό της Κορίνθου, είχε σαν συνέπεια να σημειωθούν κατολισθήσεις βράχων και χωμάτων και να «επιχωματωθεί» το πέρασμα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να διέλθει κανένα πλοίο από το κανάλι.

Τα πρανή (πλαγιές)  διαβρώθηκαν και υποχώρησαν λόγω των έντονων βροχοπτώσεων.

Η γεωλογική σύσταση των πρανών της Διώρυγας είναι ανομοιόμορφη, με ποικιλία γεωλογικής συστάσεως εδαφών. Αυτή η ανομοιογένια είχε ως συνέπεια την κατάπτωση μεγάλων χωμάτινων όγκων κατά καιρούς και τη «φραγή» του καναλιού μέχρι την αποκατάσταση των προβλημάτων.

Από το Λιμενικό αποφασίστηκε η διακοπή διέλευσης των πλοίων από τη διώρυγα.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας η διώρυγα αναμένεται να παραμείνει κλειστή για τουλάχιστον 15 μέρες.

Από καθαρή τύχη δεν υπήρχε τραυματισμός. Ανάλογη πτώση βράχων συνέβη και το 2014.

 

Η ιστορία της διώρυγας

Από το 1940 μέχρι σήμερα η Διώρυγα παρέμεινε κλειστή για διάστημα τεσσάρων χρόνων συνολικά, λόγω κατακρημνίσεων των πρανών. Επίσης έμεινε κλειστή επί πέντε ολόκληρα χρόνια  και εξαιτίας των Γερμανών που φρόντισαν φεύγοντας να την φράξουν με ανατινάξεις.

 

Η Διώρυγα της Κορίνθου, που ενώνει τον Κορινθιακό Κόλπο με τον Σαρωνικό δημιουργήθηκε εκεί που κατά την αρχαιότητα υπήρχε η  δίολκος, οδός μέσω της οποίας μεταφερόταν εμπορεύματα και μικρά πλοία, ώστε να μην αναγκάζονται να περιπλέουν την Πελοπόννησο. Κατασκευάστηκε μεταξύ των ετών 1880-1893  και είναι έργο του μηχανικού Πέτρου Πρωτοπαπαδάκη, επί Χαριλάου Τρικούπη.

Να ανοιξει διωρυγασ εκεί είχε προσπαθήσει και ο Νέρωνας αλλά εγκατέλειψε την προσπάθεια, όπως μετέπειτα και ο Ηρώδης ο Αττικος.

Ο Ι. Καποδίστριας, προβλέποντας τη σημασία που θα είχε η διώρυγα στην ανάπτυξη της Ελλάδας, ανέθεσε τη σχετική μελέτη σε μηχανικό. Η δαπάνη εκτιμήθηκε σε 40.000.000 χρυσά φράγκα, που δεν μπορούσαν να εξευρεθούν από τη διεθνή χρηματαγορά και η προσπάθεια εγκαταλείφθηκε. Το 1869 έγινε η διώρυγα του Σουέζ και τον Νοέμβριο του ίδιου έτους η Κυβέρνηση Ζαΐμη ψήφισε νόμο «περί διορύξεως του Ισθμού», που εταιρεία ή ιδιώτης θα αναλάμβανε την κατασκευή και εκμετάλλευση του έργου.

Η μελέτη του έργου έγινε από τον Ούγγρο στρατηγό István Türr, ο οποίος ίδρυσε την Διεθνή Εταιρεία της Θαλασσίας Διώρυγος της Κορίνθου (Société Internationale du Canal Maritime de Corinthe). Λόγω έλλειψης κεφαλαίων το έργο ολοκληρώθηκε από εταιρεία του Ανδρέα Συγγρού το 1893.

Κατά την λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και  κατά την αποχώρησή τους οι Γερμανοί ανατίναξαν τη σιδηροδρομική και την οδική γέφυρα, έριξαν βαγόνια τρένου σε ένα σημείο της διώρυγας για να τη φράξουν και πυροδότησαν εκρήξεις στο βυθό του προλιμένα. Το 1947 η Σχολή Μηχανικού του Στρατού ανέλαβε την ανακατασκευή της οδικής γέφυρας.

Η διώρυγα έχει μήκος 6.346 μ. και  πλάτος (στην επιφάνεια της θάλασσας) 24,6 μ., ενώ στο βυθό της  το πλάτος είναι μικρότερο και, συγκεκριμένα, 21,3 μ. Το βάθος είναι από 7,5  έως 8 μέτρα και κάθε χρόνο η διώρυγα διαπλέεται από περίπου 12.000 πλοία.

 

Τα εγκαίνια της διώρυγας, το 1893, έργο του Κωνσταντίνου  Βολανάκη

Τα εγκαίνια σε φωτογραφία

Η διώρυγα το 1911

 

 

Η δίολκος, κατασκευή του Περιάνδρου, ήταν ένας πλακόστρωτος δρόμος ντυμένος με ξύλα, επάνω στον οποίο γλιστρούσαν τα πλοία με τη βοήθεια λίπους. Τα πλοία που υπερισθμίζονταν πλήρωναν τέλη, που ήταν το πιο σημαντικό έσοδο της Κορίνθου.

ΤΡΙΚΑΛΑ

Εν τω μεταξύ σε ορειινό χωριό 20 χλμ. έξω απο τα Τρίκαλα οι κατολισθήσεις λόγω βροχοπτώσεων απειλουν σπίτια και διατάχθηκε η εκκένωση τριών εξ αυτών. Σχετικό ρεπορτάζ εδώ.

Print Friendly, PDF & Email

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here