Μεταναστευτικό: Μπίζνες με απ΄ευθείας αναθέσεις έργων και πλήρης στρατιωτικοπίηση συνόρων με δημιουργία θέσης Εθνικού Συντονιστή-Καταργείται το Λιμενικό

Με μια αιφνιδιαστική κίνηση η κυβέρνηση μέσω τροπολογίας που κατέθεσε προς ψήφιση, στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο του υπ. Άμυνας για την αναβάθμιση των αεροσκαφών της Πολιτικής Αεροπορίας, επιχειρεί την πλήρη στρατιωτικοποίηση των συνόρων, συστήνει τη θέση του Εθνικού Συντονιστή για τη διαχείριση του προσφυγικού και δίνει τη δυνατότητα για απευθείας αναθέσεις συμβάσεων για λόγους ασφαλείας.

Στην επίμαχη διατύπωση στην τροπολογία αναφέρεται συγκεκριμένα πως «ορίζεται ότι η διαδικασία σύναψης των ανωτέρω συμβάσεων μπορεί να διενεργείται (ανεξαρτήτως ποσού) κατόπιν διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού, για την αντιμετώπιση της έκτακτης και απρόβλεπτης αύξησης των προσφυγικών μεταναστευτικών ροών, λαμβανομένων υπόψη και λόγων εθνικής ασφάλειας ή δημόσιας τάξης, οι οποίοι ειδικώς αιτιολογούνται».

Με το σχέδιο αυτό στην ουσία καταργείται το Λιμενικό Σώμα ενώ η συνοριακή ασφάλεια που ήταν αρμοδιότητες του Λιμενικού και της Αστυνομίας περνά στα χέρια του Στρατού.

Όλα τα μέσα του Λιμενικού σώματος (πλωτά) περνούν αυτόματα στον νέο φορέα και τον εθνικό συντονιστή ενώ όλες οι δράσεις του για την λαθρεμπορία, την παράνομη αλιεία, αρχαιοκαπηλία μένουν στον αέρα όπως και η διάσωση ανθρώπων από φυσικές καταστροφές, όπως για παράδειγμα συνέβη στο Μάτι .

Στις περιπτώσεις αυτές μάλιστα θα πρέπει να παίρνουν άδεια από τον Εθνικό Συντονιστή.

Μια τέτοια στρατιωτικοποίηση και αυταρχικοποίηση μάλιστα οδηγεί σε καταστρατήγηση του Διεθνούς Δικαίου για την Έρευνα και τη διάσωση στη θάλασσα δίνοντας τη θέση τους στο Δόγμα της Αποτροπής και της Επαναπροώθησης, κάτι που σημαίνει νέα Φαρμακονήσια.

Απορίας άξιο είναι αν οι υπουργοί γνώριζαν αυτά τα σχέδια του Μεγάρου Μαξίμου και αν έμαθαν τις εξελίξεις την τελευταία στιγμή. Εκτιμάται ωστόσο πως πρόκειται για μια παραχώρηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στις ακραίες και ακροδεξιές φωνές της Νέας Δημοκρατίας.

Nα αποσυρθεί η ρύθμιση ζήτησε ο Νίκος Βούτσης

Όταν ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, Αλκιβιάδης Στεφανής, παρουσίασε την τροπολογία στη Βουλή, οι τόνοι ανέβηκαν με τον Νίκο Βούτση να χαρακτηρίζει απαράδεκτη ενέργεια την εισαγωγή της πριν από τον προϋπολογισμό, λέγοντας ότι απαιτεί ενδελεχή συζήτηση και ότι πρέπει να αποσυρθεί από το παρόν νομοσχέδιο.

«Η ευθύνη πρέπει να έχει τα ανάλογα εργαλεία για να υπηρετηθεί» υποστήριξε ο κ. Στεφανής που πλέον αναλαμβάνει συντονιστής για τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Σύμφωνα με την τροπολογία, που συνυπογράφουν οι υπουργοί Οικονομικών, Ανάπτυξης, Άμυνας, Προστασίας Πολίτη, «με κοινή απόφαση του πρωθυπουργού και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού, μπορούν να ανατίθενται οι αρμοδιότητες του Εθνικού Συντονιστή και σε υφυπουργό».

Ο πρώην πρόεδρος της Βουλής εξέφρασε την έκπληξή του γι’ αυτή τη μείζονα ρύθμιση νομοθετική ,«με την οποία δημιουργείτε το στάτου  του εθνικού συντονιστού για τα σύνορα της χώρας παρά τω πρωθυπουργώ. Η τροπολογία περίπου είναι φωτογραφική και σωστά απ΄ ότι κατάλαβα ως προς αυτό για τον νυν υφυπουργό άμυνας, πλην όμως δημιουργείτε και ολόκληρη δομή πέραν των υπαρχουσών δομών των γενικών επιτελείων της εθνικής άμυνας ιδιαίτερη δομή φύλαξης των θαλασσίων και χερσαίων συνόρων της χώρας».

Εξήγησε ότι «ο κ. Δρίτσας, ο κ. Βίτσας σε τρεις επιτροπές που γίνανε για να συζητήσουμε αυτό το θέμα, το σημερινό νομοσχέδιο, είχανε επισταμένως ρωτήσει τους  αρμόδιους υπουργούς αν για το αντικείμενο του υπουργείου εθνικής άμυνας θα ερχόταν οποιαδήποτε άλλη τροπολογία, πόσο μάλλον μια ρύθμιση η οποία όχι απλά θέλει συζήτηση, όχι απλά θέλει ανάλυση και διευκρινήσεις, όχι απλά δεν στέκεται με την έννοια λίγο πριν τον προϋπολογισμό του κράτους  σαν να είναι καμιά προθεσμία πληρωμής σε γιατρούς να την περάσουμε. Είναι ένα ιδιαίτερο ζήτημα το οποίο είναι μια άλλη πολιτική για τα ζητήματα εθνικής άμυνας η οποία θέλει προφανώς μια ενδελεχή συζήτηση και τον χρόνο της κατά τον κανονισμό και κατά το σύνταγμα».

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ χαρακτήρισε απαράδεκτη μία ενέργεια, «η οποία έρχεται υπογεγραμμένη από όλα τα μέλη του υπουργικού συμβουλίου τελευταία στιγμή και με την δαμόκλειο σπάθη ότι δεν μπορεί να υπάρξει άλλη μέρα νομοθετικής εργασίας της βουλής ούτε καν την άλλη Πέμπτη και Παρασκευή, διότι στην Διάσκεψη των Προέδρων κάναμε ειδική συζήτηση γι’ αυτά τα πράγματα. Με το που κατατίθεται ο προϋπολογισμός δεν μπορεί να έρθει οποιοδήποτε νομοσχέδιο που εμπεριέχει δαπάνες διότι έχουν κλείσει οι δαπάνες με τους κωδικούς. Είναι απίστευτο πραγματικά ζητάω από εσάς το προεδρείο, βεβαίως από τους υπουργούς, καταρχήν από την κυβέρνηση που είμαι σίγουρος ότι έχουν μια ευαισθησία ενόψει του ζητήματος το οποίο θα προκύψει να αποσυρθεί άμεσα το σύνολο αυτής της τροπολογίας».

Τι περιλαμβάνει η τροπολογία

Ειδικότερα, με την τροπολογία συνιστάται ο Ενιαίος Φορέας Επιτήρησης Συνόρων (ΕΝ.Φ.Ε.Σ.), που υπάγεται στον Εθνικό Συντονιστή και έχει ως αποστολή τον έλεγχο και την επιτήρηση των χερσαίων και θαλάσσιων συνόρων της Ελληνικής Επικράτειας. Ο ΕΝ.Φ.Ε.Σ. διοικείται από Ειδικό Επιτελείο, στο οποίο υπάγονται Επιχειρησιακές Διοικήσεις Συνόρων, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

Για τη στελέχωση του ΕΝΦΕΣ μπορεί να αποσπάται, με κοινή απόφαση του οικείου υπουργού και του Εθνικού Συντονιστή, πολιτικό και ένστολο προσωπικό των μνημονευόμενων υπουργείων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης. Με όμοια απόφαση, διατίθενται από τα αρμόδια υπουργεία στον ΕΝ.Φ.Ε.Σ., επανδρωμένα ή μη, πλωτά, χερσαία και εναέρια μέσα, προς εκπλήρωση του σκοπού του.

Επίσης, με την τροπολογία ορίζεται ότι η χρηματοδότηση του ΕΝ.Φ.Ε.Σ. υλοποιείται από τον κρατικό προϋπολογισμό και από κονδύλια των ταμείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (E.E.). Επίσης, παρέχεται η εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση, με ΚΥΑ, κάθε ειδικότερου ζητήματος σχετικά με την οργάνωση, τη διάρθρωση, τη στελέχωση και τη χρηματοδότηση του ανωτέρω φορέα.

Ακόμη, προβλέπεται ότι μέχρι τις 30-6-2020, το Δημόσιο και λοιποί αρμόδιοι φορείς προβαίνουν στις απαραίτητες ενέργειες για την αντιμετώπιση της απρόβλεπτης αύξησης των προσφυγικών μεταναστευτικών ροών και της συνακόλουθης προσφυγικής – μεταναστευτικής κρίσης, κυρίως στους τομείς της μεταφοράς, διαμονής, σίτισης, καθαριότητας και υγειονομικής περίθαλψης των προσφύγων και μεταναστών.

Όλοι οι ανωτέρω φορείς (και όχι μόνο το υπουργείο Εθνικής ‘Αμυνας, όπως ισχύει) μπορούν, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, να συνάπτουν συμβάσεις εκτέλεσης έργων, παροχής υπηρεσιών, προμήθειας αγαθών ή μισθώσεων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκύπτουν από την αύξηση των μεταναστευτικών – προσφυγικών ροών, ιδίως σχετικά με την ίδρυση, κατασκευή, συντήρηση, μετατροπή και λειτουργία των Δομών Προσωρινής Υποδοχής και Φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών καθώς και των Προαναχωρησιακών Κέντρων Κράτησης Αλλοδαπών.

Επαναλαμβάνεται ότι το υπουργείο Εθνικής Άμυνας μπορεί να διευθύνει και να συντονίζει σε συνεργασία με τις συναρμόδιες υπηρεσίες και αρχές, ζητήματα μεταφοράς, διαμονής, σίτισης και υγειονομικής περίθαλψης των προσφύγων και των μεταναστών.

Τέλος, εξειδικεύεται ο τρόπος κάλυψης των σχετικών δαπανών για τις ανωτέρω δράσεις – δυνατότητα κάλυψης από τις πιστώσεις είτε του τακτικού προϋπολογισμού καθ’ υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων των υπουργείων είτε του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) είτε του εθνικού σκέλους του Π.Δ.Ε., καθ υπέρβαση του συνολικού ανώτατου ορίου δαπάνης του εθνικού σκέλους του Π.Δ.Ε.

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here