24,8 % «κόψαμε» απ’ ό,τι μπορούσαμε: φαγητό, ρούχα, βενζίνη -στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ

Ολοι ξέρουμε ότι δεν κάνουμε πια πολλές βόλτες με το ΙΧ και ψωνίζουμε πολύ μετρημένα ακόμα και τρόφιμα, πόσο μάλλον ρούχα και παπουτσια ή καλλυντικά, αλλά έρχονται και οι αριθμοί να επιβεβαιώσουν ότι «δεν είναι η ιδέα μας»,  ότι βασικά δεν είμαστε μόνοι μας και ότι με εξαίρεση ένα ποσοστό που πάντα βρίσκει τρόπο να επιπλέει άνετα, η συντριπτική πλειοψηφία έχει σφίξει το ζωνάρι σε βαθμό απελπισίας.

Σύμφωνα με την ανάλυση της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας για την  κατανάλωση στο λιανικό εμπόριο, ο Μάιος ήταν πολύ χειρότερος από τον Απρίλιο αλλά και από τον περσινό αντίστοιχο μήνα.

Από τα  σούπερ μάρκετ για παράδειγμα ψωνίσαμε 7,0% λιγότερα από όσα τον Απρίλιο. Και επειδή φέτος  έπεφτε Μάιο η πάντα «μαζεμένη» καταναλωτικά εβδομάδα μετά το Πάσχα, η ΕΛΣΤΑΤ έκανε και διορθωτικούς υπολογισμούς λαμβάνοντας υπόψη την εποχικότητα (κλειστά ή ανοιχτά σχολεία, γιορτές κ.λπ.). Ακόμα και με το διορθωμένο πίνακα όμως, καταναλώσαμε «αντικειμενικά» 3,4% λιγότερα από τον Απρίλη μόνο στο σούπερ μάρκετ και δεν μας έφταιγε το Πάσχα….

Συγκεκριμένα, χωρίς να διορθωθούν τα ποσοστά με βάση την εποχικότητα αλλά και με τη διόρθωση (δεξιά στήλη), κόψαμε τα εξής

Σούπερ μάρκετ              -7,0 %       -3,4 %

Μανάβικα, κρεοπωλεία  -7,7%        -2,8%

Ρούχα, παπούτσια           -6           -4,2

βενζίνη                            -7%        -1,5%

Η ΕΛΣΤΑΤ συγκρινει και το φετινό Μάιο με του 2015. Εκεί το πόσο κόψαμε είναι ακόμα πιο αισθητό και αθροιστικά φτάνει στο 24,8 % της κατανάλωσής μας

Καύσιμα αυτοκινήων          -7,1%

Σούπερ Μάρκετ                  -6,2%

Ρούχα παπούτσια               -6,8%

Φαρμακευτικά, καλλυντικά -2,5%

Βιβλία, χαρτικα                    -2,2

Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΩΤΕΡΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΠΟΣΟΤΗΤΑΣ

Να σημειώσουμε και μια ουσιαστική διαφορά που δεν μπορεί να μετρήσει η ΕΛΣΤΑΤ για την κατανάλωσή μας. Η Στατιστική μετράει ουσιαστικά τη μειωση στην καταναλωση απο τα μειωμένα τιμολόγια των καταστημάτων ή το μειωμένο «τζίρο» τους, δεν μπορεί να μετρήσει πόσα «κόψαμε» εμείς.

Βέβαια η ΕΛΣΤΑΤ μετράει αφαιρώντας τον ΦΠΑ (που έχει αλλάξει) ώστε να είναι τρόπον τινά «γυμνή» η τιμή. Ομως και πάλι αυτό δεν δείχνει πόσα ακριβώς κόψαμε εμείς, δείχνει απλά πόσα λιγότερα πήραν οι έμποροι. Ο λόγος είναι ότι ακόμα και  αφαιρουμένου του ΦΠΑ η «γυμνή» τιμή δεν παύει να φουσκώνει χρόνο με το χρόνο αυτή καθαυτή. Χονδρέμποροι και λιανέμποροι δηλαδή ανεβάζουν τις τιμές λίγο-λίγο και σταθερά πέρα από την επιπλέον επιβάρυνση του ΦΠΑ.

Οταν λοιπον ένα μαγαζί εισπράττει απο εμάς 10% λιγότερα από πέρσι, αυτό δεν σημαίνει ότι «κόψαμε» μόνο 10%,  αλλά παραπάνω, γιατί ακόμα κι αν δίναμε τα ίδια χρήματα, θα είχαμε ψωνίσει λιγότερο προϊόν.

Επιπλέον είναι το γνωστό πρόβλημα σε όλη την αγορά (διατροφική και μη) ότι προκειμένου πολλοί να μην ανεβάσουν αισθητά τις τιμές, μείωσαν σημαντικά την ποιότητα του προϊόντος, με αποτέλεσμα ακόμα κι όταν ο Έλληνας σημερα πληρώνει τα ίδια με το 2012 για ένα προϊόν «σταθερής τιμής», εκείνο που καταναλώνει να είναι τρίτης ποιότητας.

ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η Ελλάδα είναι μια χώρα που στηριζόταν πάντα στην μικρή επιχείρηση. Το ότι σφίγγουμε το ζωνάρι ως καταναλωτές επειδή δεν έχουμε περιθώριο επιλογής, έχει επιπτώσεις και στην οικονομία, Οι μικρές επιχειρήσεις δηλαδή που ήταν κάποτε η ραχοκοκαλιά του εμπορίου έχουν καταντήσει  στην πλειοψηφία τους μη βιώσιμες και αυτό καταδικάζει τόσο τους μαγαζάτορες όσο και τους πωλητές που βρίσκουν εκεί απασχόληση. Όσο μειώνεται η κατανάλωση, τόσο περισσότερα μαγαζιά κλείνουν και τόσο περισσότεροι άνθρωποι μένουν άνεργοι.

Αυτός ο φαύλος κύκλος είναι που απασχολεί τους οικονομολογους όταν πέφτει το λιανικό εμπόριο και γι αυτό θεωρούν την μείωση στο λιανικό εμπόριο ιδιαίτερα ανησυχητική.

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here