1ο Συνέδριο για τις Υποδομές και τις Μεταφορές, πρωταγωνιστές της ανάπτυξης

 

Στο σημαίνοντα ρόλο που διαδραματίζουν οι κλάδοι των υποδομών και των μεταφορών στην ανάταση της εθνικής οικονομίας αναφέρθηκαν οι ομιλητές στο 1ο Συνέδριο «Υποδομών και Μεταφορών: Προοπτικές Ανάπτυξης» που συνδιοργανώνουν οι ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr στο Αμφιθέατρο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών και  Μεταφορών, Θάνος Βούρδας, ανοίγοντας τις εργασίες του Συνέδριου, υπογράμμισε την ανάγκη για την υλοποίηση μιας νέας στρατηγικής ανάπτυξης, αφού το τωρινό μοντέλο έχει κλείσει τον κύκλο του.

Για το σκοπό αυτό επισήμανε τη σπουδαιότητα ύπαρξης στρατηγικού πλαισίου με ορίζοντα το 2037, πέρα από μικροκομματικές βλέψεις και τοπικιστικές αντιλήψεις.

Αναπληρωτής Τομέαρχης Υποδομών & Μεταφορών της Ν.Δ., Χρήστος Μπουκώρος: Όχι «έργα για τα έργα», αλλά έργα για την ανάπτυξη

Εκπροσωπώντας το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης  ο Αναπληρωτής Τομέαρχης Υποδομών & Μεταφορών της Ν.Δ., Χρήστος Μπουκώρος, επισήμανε στην τοποθέτησή του πως από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και το προηγούμενο ΕΣΠΑ, τη μερίδα του λέοντος κέρδισαν οι αυτοκινητόδρομοι και τα σιδηροδρομικά έργα.

Υπογράμμισε το πρωτοφανές αρνητικό ρεκόρ λιγότερων δημοπρασιών τα 2,5 τελευταία χρόνια.

Ενώ τέλος, άσκησε κριτική για το σπάσιμο του οδικού έργου Πάτρα-Πύργος σε 8 εργολαβίες.

Υπεύθυνος ΚΟ της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Ενέργειας, Περιβάλλοντος & Υποδομών, Γιάννης Μανιάτης: Αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με ρήτρες «απασχολησιμότητας»

O Υπεύθυνος ΚΟ της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Ενέργειας, Περιβάλλοντος & Υποδομών, Γιάννης Μανιάτης, έθεσε το ερώτημα: «Γιατί μετά από 7 χρόνια μνημονίων η Ελλάδα είναι ακόμη σε τροχιά ύφεσης, σε αντίθεση με την Κύπρο για παράδειγμα, η την Ιρλανδία και την Πορτογαλία;»

Ενώ συνέχισε θέτοντας το ερώτημα του: «Πως απαντάμε με ειλικρίνεια και αποτελεσματικότητα στο ερώτημα αν υπάρχουν νέες πηγές πλούτου (δημόσιου-ιδιωτικού), ώστε οι κοινωνίες να αντιληφθούν ότι η λιτότητα δεν είναι μονόδρομος»;

Επισημαίνοντας ότι σήμερα ο λαϊκισμός και ο εθνικολαϊκισμός απειλεί το ευρωπαϊκό οικοδόμημα, διατύπωσε τις παρακάτω προτάσεις:

1.Ένα νέο άλλο επιτελικό κράτος που να λειτουργεί ως project manager

2.Ιδιοκτησιακό καθεστώς των ιδιωτικοποιήσεων (δημόσια περιουσία περίπου 50 δις) αλλά όχι ξεπούλημα.

  1. Αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με ρήτρες «απασχολησιμότητας», τοπικής ωφέλειας, συμμετοχής στα μελλοντικά κέρδη του όποιου επενδυτή που σήμερα επενδύει σε χαμηλές τιμές (win-win για επενδυτή και χώρα), διαγενεακή αλληλεγγύης (να νοιαστεί για τις μελλοντικές γενιές με τον τρόπο που επενδύει)

Περιέγραψε ως μοναδική περίοδο για τη χώρα στη σύγχρονη ιστορία της, την  απραξία του Υπουργείου δεδομένης της κακής οικονομικής συγκυρίας.

Αναπληρωτής επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της ΕΕ στην Ελλάδα, Αργύρης Περουλάκη: Εθνικός Στρατηγικός Σχεδιασμός

Η Ελλάδα βρίσκεται κάτω από το μέσο ευρωπαϊκό όρο σε οδικά έργα και λιμάνια, ενώ βρίσκεται ακόμη χαμηλότερα σε ότι αφορά το σιδηροδρομικό δίκτυο. Εξαιρούνται οι αερομεταφορές που βρίσκονται πάνω από το μέσο όρο

Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα σήμερα στην Ευρώπη είναι οι εκπομπές πετρελαίου, καθώς και οι συμφορήσεις οδικών και αεροπορικών δικτύων με το συνολικό κόστος να φτάνει το 1% του ΑΕΠ της ΕΕ.

Επισήμανε το μεγάλο ζήτημα της οδικής ασφάλειας, μιας και οι μεταφορικές υποδομές δεν είναι μόνο κατασκευαστικό θέμα, αλλά κυρίως ζήτημα ασφαλείας των χρηστών.

Στο σημείο αυτό τόνισε πως η  έρευνα και η καινοτομία στα θέματα των μεταφορών, απορροφούν το 50% των σχετικών κονδυλίων της ΕΕ που πρωτοπορεί στον τομέα αυτό.

Μίλησε για τα Διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών (με στόχο να ενώσουν την ήπειρο) σε συνάρτηση πάντα με τους σημαντικούς εθνικούς στρατηγικούς σχεδιασμούς και τον τριπλασιασμό των σχετικών κονδυλίων σε σχέση με πριν το 2014.

Τέλος, αναφέρθηκε στο «Πακέτο Γιούνκερ» ένα σημαντικό χρηματοδοτικό εργαλείο που έχει ήδη καλύψει τα 2/3 του διαθέσιμου ποσού (με πιθανή περαιτέρω επέκτασή του από το 2018-2020).

Ζήτησε επέκταση των ΣΔΙΤ χωρίς ιδεοληψίες και εθνική στρατηγική για τη χώρα και την οδική ασφάλεια (ενίσχυση και απορρόφηση κονδυλίων για τα σχετικά έργα με 3 έως4 δις ευρώ από ΕΣΠΑ).

Πρόεδρος Πανελληνίου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιριών (ΣΑΤΕ), Ζ. Αθουσάκης: Σήμερα αν δεν δώσεις έκπτωση 60%, έργο δεν παίρνεις

Στην εισήγηση  του, στο πλαίσιο του 1ου Συνέδριου Υποδομών και Μεταφορών, ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ, Ζαχαρίας Αθουσάκης, αναφέρθηκε στις σημαντικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κλάδος, δυσκολίες που συνεπάγονται την αδυναμία εξόδου της χώρας από τον φαύλο και παρατεταμένο κύκλο της ύφεσης και της ανεργίας.

Παρέθεσε στοιχεία προερχόμενα από την ΕΛΣΤΑΤ, που ομολογούν τη υφιστάμενη κατάσταση, ενώ τόνισε ιδιαιτέρως, πως από το 2009 και μετά, εφ’ όσον ο ιδιωτικός τομέας δεν επενδύει σε κανένα κλάδο της οικονομικής παραγωγής, πρέπει το ίδιο το Κράτος να γίνει «μπροστάρης» στην δημιουργία της ανάπτυξης μέσω των υποδομών και των κατασκευών, αυξάνοντας τις δημόσιες επενδύσεις και δημιουργώντας το κατάλληλο κλίμα προς την κατεύθυνση αυτή. Κάτι τέτοιο δεν έχει υπάρξει μέχρι και σήμερα.

Πρόεδρος Διοικούσας Επιτροπής ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός: Όχι άλλα σχέδια επί χάρτου αλλά εμπεριστατωμένες μελέτες βιωσιμότητας πλέον για τα έργα

Ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, μίλησε για τα σημερινά προβλήματα, καθώς και τις αυριανές προκλήσεις, που είναι μεγάλες και κρίσιμες για την βιωσιμότητα του κλάδου.

Επισήμανε ότι η υψηλή φορολογία, συνιστά μάστιγα για τον τεχνικό κόσμο.

Ζήτησε νέο πλαίσιο που να προστατεύει και να προάγει το δημόσιο συμφέρον και την ασφάλεια των έργων.

Υπογράμμισε την αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου, με χρήση ηλεκτρονικών συστημάτων και ηλεκτρονικών μητρώων για εκσυγχρονισμό της εγχώριας τεχνικής αγοράς.

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here