Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΙΑΚΑΛΟΥ

Τη Δευτέρα ανοίγουν τα σχολεία. Για όλα τα παιδιά σχολικής ηλικίας. Χωρίς καμιά απολύτως εξαίρεση. Η φοίτηση στο σχολείο είναι ατομικό δικαίωμα κάθε παιδιού. Κι επειδή τα παιδιά αδυνατούν να υπερασπιστούν μόνα τους τα δικαιώματά τους, γι αυτό σε όλες τις ευνομούμενες χώρες, εδώ και περίπου εκατόν πενήντα χρόνια, το δικαίωμα αυτό θωρακίζεται με τη συνταγματική ανάδειξή του σε υποχρέωση, που αφορά τους κηδεμόνες τους και, κυρίως, την Πολιτεία. Καμιά αρνητική διάκριση δεν μπορεί να υπάρχει στην εκπαίδευση. Μόνο θετικές προσφορές για ευάλωτες κατηγορίες του πληθυσμού μπορούν να υπάρχουν, ώστε η ευάλωτη οικονομική και κοινωνική θέση να μην οδηγεί σε αποκλεισμό των παιδιών από την εκπαίδευση.

Όλα τα παραπάνω προφανώς ισχύουν και για τα παιδιά των προσφύγων στη χώρα μας. Τη Δευτέρα έχουν δικαίωμα να βρίσκονται όλα στο σχολείο. Και υποχρέωση της Πολιτείας είναι να τα αντιμετωπίσει με τον ίδιο τρόπο που αντιμετωπίζει όλα τα άλλα παιδιά. Που περιλαμβάνει την αυτονόητη δυνατότητά τους να εγγράφονται στο σχολείο της γειτονιάς τους, όπως ισχύει για τα «ντόπια» γειτονόπουλά τους.
Βεβαίως, η Πολιτεία μπορεί να προσφέρει κι άλλες δυνατότητες, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να αφαιρέσει ειδικά από αυτές τις κατηγορίες παιδιών το δικαίωμα να φοιτούν στο πιο κοντινό σχολείο. Ιδιαίτερα, μάλιστα, όταν οι «εναλλακτικές δομές» δεν υπάρχουν (ακόμη).

Τα παραπάνω αυτονόητα παραβιάζονται κατάφωρα με ένα «εξ. επείγον» έγγραφο του Υπουργού Παιδείας (07/09/2016, Αρ. Πρωτ. : Φ1/143733/Δ2), στο οποίο αναφέρονται τα εξής:
«Σε περίπτωση προσέλευσης μεγάλου αριθμού αλλοδαπών μαθητών για εγγραφή στις σχολικές μονάδες Π.Ε. και Δ.Ε., δεδομένου ότι η δυνατότητα στέγασης κάθε σχολείου είναι συγκεκριμένη και ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα είναι καθορισμένος, προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων να μεριμνήσουν ώστε οι γονείς/κηδεμόνες ή οι ίδιοι οι μαθητές, εφόσον είναι ενήλικες, να υποβάλουν τη σχετική αίτησή τους στις οικείες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Ακολούθως, οι Διευθυντές Εκπαίδευσης, λαμβάνοντας υπόψη τη σχολική περιφέρεια καθώς και τον αριθμό των ήδη εγγεγραμμένων μαθητών στις σχολικές μονάδες αρμοδιότητάς τους, να ορίζουν, με βάση τις ισχύουσες διατάξεις, την σχολική μονάδα στην οποία δύναται να εγγραφεί ο μαθητής».

Θέλω να ελπίζω ότι αυτοί που έγραψαν το κείμενο και έδωσαν να το υπογράψει ο υπουργός δεν συνειδητοποίησαν την ευρύτερη σημασία του. Στην προφανή βιασύνη τους να αποτρέψουν τις εγγραφές προσφυγόπουλων σε σχολεία του αστικού ιστού – σε εφαρμογή, στο χώρο της εκπαίδευσης, της συνειδητής και συστηματικής πολιτικής της κυβέρνησης να κρατά τους/τις πρόσφυγες μακριά από τις ελληνοκατοικημένες περιοχές- έρχονται να θεσπίσουν διακρίσεις σε βάρος ΟΛΩΝ των αλλοδαπών. Σύμφωνα με το έγγραφο αυτό, τα Ελληνόπουλα γράφονται στα σχολεία της περιοχής τους χωρίς κανένα περιορισμό, και μετά θα κρίνεται από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης αν και που θα εγγραφούν τα αλλοδαπά παιδιά. Έχουν συνείδηση του τι έγραψαν;

Χρειάζεται να έχει κανείς πολλές ειδικές γνώσεις για να καταλάβει ότι έτσι παραβιάζονται τόσο οι διεθνείς συμβάσεις όσο και το σύνταγμα και οι νόμοι της χώρας;

Χρειάζεται ιδιαίτερη πολιτική εμπειρία για να κατανοήσει κανείς ότι έτσι νομιμοποιούνται όλες οι ρατσιστικές κινήσεις ορισμένων γονέων για αποκλεισμό αλλοδαπών παιδιών από τα σχολεία «τους» και ότι παρακινούνται και άλλοι σε παρόμοιες ενέργειες;

Και είναι δύσκολο να αντιληφθούν ακόμη και σήμερα ότι η πολιτική τους απέναντι στους/στις πρόσφυγες έχει ήδη ανοίξει την Κερκόπορτα για συνολική υπονόμευση του δημοκρατικού πολιτεύματος;

Υπερασπίζοντας το δικαίωμα των προσφυγόπουλων στην εκπαίδευση χωρίς διακρίσεις, υπερασπίζουμε το δικό μας δικαίωμα να ζούμε σε μια πολιτισμένη ανθρώπινη κοινωνία. Κάθε παιδί που τη Δευτέρα θα βρίσκεται εκτός σχολείου (ως απόρροια της ευάλωτης θέσης του στην κοινωνία) θα είναι δείκτης του βαθμού υποχώρησης της ανθρωπιάς στην κοινωνία μας.

Αλλά πόση υποχώρηση ακόμη μπορεί ν’ αντέξει αυτή η κοινωνία προτού διολισθήσει οριστικά στη βαρβαρότητα;

(Δεν είναι εύκολη υπόθεση η ένταξη των παιδιών σε σχολεία που έμειναν απροετοίμαστα για τέτοιες καταστάσεις. Τις επόμενες ημέρες οι Παιδαγωγοί της Αλληλεγγύης θα δείξουμε τρόπους αποτελεσματικής αλληλεγγύης προς τα προσφυγόπουλα και τους/τις εκπαιδευτικούς τους).

 Aνάρτηση facebook
Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here