Ριζικές αλλαγές στην Παιδεία-Πρόταση για 4ετές Γυμνάσιο-2ετές Λύκειο-Οι θέσεις του προέδρου της Επιτροπής διαλόγου

ΦΩΤΟ: EUROKINISSI(ΣΤ. ΜΙΣΙΝΑΣ)

Ριζικές θα είναι οι αλλαγές στη παιδεία τις οποίες επεξεργάζεται η Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου. Οπως είπαν ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης και ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου Αντώνης Λιάκος, η νέα δομή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα περιλαμβάνει τετραετές Γυμνάσιο, διετές Λύκειο και ένταξη τμήματος των ΙΕΚ στο Λύκειο.

Οι δομικές αλλαγές στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, έχουν να κάνουν με την αποσύνδεση του Λυκείου από την εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΤΕΙ και αφορούν το εξεταστικό σύστημα και τους εκπαιδευτικούς. Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Η Αυγή» ο πρόεδρος της Επιτροπής Αντ. Λιάκος εξέφρασε τη σκέψη, μίλησε για σενάριο και υπόθεση εργασίας,  ότι θα μπορούσε να βελτιωθεί το Λύκειο μέσα από ένα νέο δομικό σύστημα που θα περιλαμβάνει τέσσερα χρόνια Γυμνάσιο και δύο Λύκειο, ώστε να παράγει ένα αξιόπιστο δίπλωμα.

Επίσης, αναφερόμενος στο Εξεταστικό, άφησε να εννοηθεί ότι το υπάρχον σύστημα, τουλάχιστον σε πρώτο στάδιο, δεν πρόκειται να ανατραπεί καθώς είναι αντικειμενικό και αμερόληπτο. Ωστόσο εξετάζεται το ενδεχόμενο της ελεύθερης πρόσβασης σε τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης όπου οι υποψήφιοι είναι λιγότεροι από τις προσφερόμενες θέσεις.

Σύμφωνα με τα Νέα, ο υπουργός Παιδείας από την πλευρά του προανήγγειλε ότι θα μπορούσαν ορισμένες ειδικότητες ΙΕΚ να ενταχθούν στη λυκειακή βαθμίδα, ενώ επανέλαβε την πρόθεση της κυβέρνησης για συγχωνεύσεις ΤΕΙ, είτε μεταξύ τους είτε με πανεπιστήμια.

Τι είπε ο Α. Λιάκος

Μιλώντας στα Ενθέματα της Αυγής και απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Λιάκος είπε:

«Το σενάριο, η υπόθεση εργασίας –γιατί δεν υπάρχει κάποια ειλημμένη απόφαση ακόμη– με το οποίο εργάζεται η Επιτροπή Διαλόγου, αποσκοπεί στη μελέτη της δυνατότητας σταδιακής απελευθέρωσης των λιγότερο ζητούμενων τμημάτων από τις εξετάσεις. Επειδή το σύστημα των εξετάσεων, παρά το διαστροφικό του χαρακτήρα, χαίρει εκτίμησης ως αντικειμενικό και αμερόληπτο, σε πρώτο στάδιο δεν χρειάζεται να ανατραπεί. Η υπόθεση είναι ότι σε όσα τμήματα οι υποψήφιοι είναι λιγότεροι από τις προσφερόμενες θέσεις θα αρκεί για την εισαγωγή το (αναμορφωμένο) απολυτήριο του Λυκείου. Εκεί όμως όπου οι υποψήφιοι υπερβαίνουν τις προσφερόμενες θέσεις, μπορεί να χρησιμοποιηθεί το ισχύον σύστημα εξετάσεων. Σε δεύτερη φάση, όταν αποδειχθεί το εύρος, η αξιοπιστία και η λειτουργικότητα του νέου συστήματος θα επιχειρηθεί η σταδιακή αλλαγή των εξετάσεων και στις σχολές υψηλής ζήτησης»

Για το σύστημα 4+2

«Μια άλλη σκέψη είναι ότι θα μπορούσε να βελτιωθεί το Λύκειο, μέσα από το σύστημα 4 χρόνια Γυμνάσιο + 2 Λύκειο, ώστε να παραγάγει ένα αξιόπιστο δίπλωμα. Το σχήμα 4+2 μπορεί να εξασφαλίσει έναν κορμό εκπαίδευσης στο Γυμνάσιο, ενώ το Λύκειο στο σχήμα αυτό θα γίνει περισσότερο ερευνητικό, με δυνατότητες επιλογών ομάδων μαθημάτων. Ταυτόχρονα, χρειαζόμαστε ένα αξιόπιστο επαγγελματικό διετές λύκειο με δυνατότητες εκπαίδευσης και στους τόπους εργασίας. Η παρέμβαση στο εξεταστικό σύστημα είναι εκ των ων ουκ άνευ για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, θα ανακουφίσει τις οικογένειες ως προς τα έξοδα για φροντιστήρια, θα σταματήσει τις μεταγραφές οι οποίες ερημώνουν τα περιφερειακά πανεπιστήμια και δημιουργούν συνωστισμό στα κεντρικά. Κυρίως θα φέρει τους φοιτητές πλησιέστερα στις προτιμήσεις τους, πριμοδοτώντας, δίνοντας σχετική προτεραιότητα σε όσους επιλέγουν ως πρώτη ή δεύτερη προτεραιότητα μια σχολή ή ένα τμήμα. Φυσικά, το σύστημα πρέπει να συμπληρωθεί με τη δυνατότητα οι φοιτητές να μπορούν να συνδυάσουν ή να αλλάξουν κατευθύνσεις μέσα στα τριτοβάθμια ιδρύματα, κάτω από συγκεκριμένους κανόνες και περιορισμούς.

Καταλαβαίνω ότι υπάρχουν δισταγμοί πώς να αλλάξουμε αυτόν τον κεντρικό μηχανισμό των εξετάσεων. Θα πρόκειται όμως για τη «μητέρα των αλλαγών» και θα βρει, πιστεύω, ευρύτατη λαϊκή στήριξη.».

Οι εξαγγελίες Φίλη για ΙΕΚ, εκαπιδευτικούς

Πάντως, η δήλωση του κ. Φίλη που αναμένεται να συζητηθεί περισσότερο είναι ότι προανήγγειλε ρύθμιση που θα επιβάλει σε εκπαιδευτικούς να διδάσκουν περισσότερα αντικείμενα από το δικό τους.

Οι παραπάνω προτάσεις θα πάρουν πιο σαφή μορφή τον Μάιο, οπότε αναμένονται και τα πρώτα συμπεράσματα του διαλόγου για την παιδεία.

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here