Παραιτήθηκε ο Γιαν Φαμπρ

ΦΩΤΟ: ΙΝ ΤΙΜΕ(Γ. ΜΠΑΜΠΟΥΚΟΣ)

Μετά την κατακραυγή από το σύνολο του καλλιτεχνικού κόσμου και τον ορυμαγδό των αντιδράσεων, παραιτήθηκε ο Γιαν Φαμπρ.  Το πρωί του Σαββάτου δήλωσε παραίτηση όχι στον υπουργό Πολιτισμού Α. Μπαλτά αλλά στην συνεργατιδά του Κατερίνα Κοσκινά, διευθύντρια του ΕΜΣΤ.

Οι αντιδράσεις κατά του Βέλγου Γιαν Φαμπρ που είχε τοποθετηθεί στη θέση του καλλιτεχνικού  διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών είχαν πάρει τη μορφή κινήματος διαμαρτυρίας. Χθες, 500 περίπου καλλιτέχνες  συγκεντρώθηκαν στο θέατρο  » Σφενδόνη» και ζητούσαν με επιστολή τους την παραίτηση του Φαμπρ.

Αναφέρουν στο ψήφισμα-επιστολή τους

Κύριε Φαμπρ

Στο σύντομο πέρασμά σας από τη χώρα μας προλάβατε να διαπράξετε μία σειρά από σοβαρά ατοπήματα, τα οποία συνιστούν βαθύτατες προσβολές για όλους εμάς που υπογράφουμε αυτή την επιστολή, αλλά και για άλλους πολλούς. Συγκεκριμένα:

1. Συμμετέχετε σε μία «αριστοκρατικού τύπου» συνέντευξη με carte de visite (συνθήκη πρωτόγνωρη όχι μόνο γιά τα ηθη του Ελληνικού Φεστιβάλ), από την οποία επιλέξατε να απουσιάζουν οι Έλληνες καλλιτέχνες, αγνοώντας ότι το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, όπως και κάθε άλλο φεστιβάλ, είναι κατά κύριο λόγο δημιούργημα των καλλιτεχνών που το τροφοδοτούν γενναιόδωρα επί χρόνια με το ταλέντο, το πάθος τους και τις πρωτοποριακές ιδέες τους.

2. Παραδεχθήκατε ότι δεν έχετε την παραμικρή ιδέα για τη σύγχρονη ελληνική καλλιτεχνική δημιουργία, αλλά, παρ’ όλα αυτά, θεωρείτε εαυτόν ικανό να αναλάβει (ως curator!) τον κορυφαίο πολιτιστικό θεσμό της χώρας , υποβιβάζοντας έτσι τους έλληνες δημιουργούς σε μία θολή, καλλιτεχνικά ανυπόληπτη μάζα, που θα ‘πρεπε να σας οφείλει και ευγνωμοσύνη.

3. Μας συστήνετε , με το καλημέρα, ένα ανοικονόμητο επιτελείο Βέλγων συνεργατών (οι οποίοι, σημειωτέον, μαζί με εσάς θα μισθοδοτούνται από το χρεωκοπήμένο κράτος μας) αποδεικνύοντας έτσι, με τον πιό εύγλωττο τρόπο , ότι η άγνοια σας περί του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού επιθυμείτε να παραμείνει άγνοια.

4. Προσπαθήσατε, με αξιομνημόνευτο θράσος είναι η αλήθεια, να μας εξαπατήσετε, ισχυριζόμενος ότι θα μετατρέψετε σε Διεθνές ένα φεστιβάλ που είναι ήδη Διεθνές από τα γεννοφάσκια του, ανακοινώνοντας ταυτόχρονα ένα πρόγραμμα καθαρά βελγοκεντρικό, με εσάς βεβαίως να αποσπάτε την μερίδα του λέοντος.

5. Αποκλείσατε ουσιαστικά από το (δικό μας) Φεστιβάλ όχι μόνο για φέτος αλλά και για τα επόμενα χρόνια εμάς, τους Έλληνες δημιουργούς, θεωρώντας μας ανάξιους να συμμετέχουμε στην «εγκατάσταση» που εσείς ο ίδιος θα επιμελείσθε, αφήνοντας να εννοηθεί ότι ίσως μας ξαναδοθεί το βήμα, αφού πρώτα θα έχουμε «μυηθεί» (με όρους κανονικότατης εκπαίδευσης) στο προσωπικό αισθητικό σας σύμπαν.

Για όλους αυτούς τους λόγους, για την οίηση και τον απροκάλυπτο καλλιτεχνικό ολοκληρωτισμό που επιδείξατε, έχετε καταστήσει τον εαυτό σας, κύριε Φαμπρ, persona non grata.

Και προς αποφυγή παρανοήσεων, με την παρούσα επιστολή δεν επιχειρούμε να διαπραγματευθούμε μαζί σας, όχι, δεν είμαστε συνδικαλιστές, δεν ζητάμε να μας παραχωρήσετε χρόνο και χώρο στην «εγκατάστασή» σας, ούτε θα φτάναμε ποτέ στο ταπεινωτικό σημείο να διεκδικούμε από σας όσα μας ανήκουν.

Με την παρούσα επιστολή σάς κάνουμε γνωστό, αφενός ότι δεν σας αναγνωρίζουμε ως καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου και αφετέρου ότι οφείλετε να επανορθώσετε τις προσβολές που διαπράξατε εις βάρος μας, κάνοντας το αυτονόητο: επιστρέφοντας την πράξη διορισμού σας (εσείς και οι συνεργάτες σας) στον υπουργό που σας την παρέδωσε».

Ο ΣΥΡΙΖΑ

Στο θέμα παρενέβη και ο Τομέας καλλιτεχνών του ΣΥΡΙΖΑ που πήρε σαφείς αποστάσεις από τις επιλογές του Γιάν Φαμπρ. Αναφέρεται στην ανακοίνωση:

«Οι αντιδράσεις που προκάλεσε στον κόσμο του θεάτρου και σε όσους μετέχουν με οποιονδήποτε τρόπο στο καλλιτεχνικό πεδίο, το θεωρητικό πλαίσιο της τετραετούς θητείας του Γιαν Φαμπρ στη συνέντευξη Τύπου της περασμένης Τρίτης, ήταν αναμενόμενες, παρ όλη την υπερβολή τους».

«Το Ελληνικό Φεστιβάλ δεν έχει κανέναν απολύτως λόγο να μετονομασθεί σε Διεθνές για τον απλούστατο λόγο ότι ανέκαθεν πληρούσε αυτή τη διάσταση. Η διεθνοποίηση ενός τέτοιου θεσμού συμβαίνει μέσα από την ανάγνωση του ελληνικού καλλιτεχνικού έργου και τη γόνιμη και ισότιμη συνομιλία ελληνικών και διεθνών παραγωγών, ώστε το εγχώριο δυναμικό να εντάσσεται οργανικά στο διεθνές θεατρικό και καλλιτεχνικό πεδίο ανασυγκροτώντας το», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here