«Οι ναρκισσιστικές διαταραχές είναι η πάθηση του 21ου αιώνα”. Η Μαρία Γοργία μιλά για το «Νηπιαγωγείο”

Συνέντευξη: MAΡΙΑ ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ

Εμπνευσμένο από τη θεματική  «ενήλικας- παιδί”, το νέο έργο της Μαρίας Γοργία από την Ομάδα Αμάλγαμα.  Το « Νηπιαγωγείο” ερευνά την στάση του ενήλικα που εμφανίζει ανήλικες συμπεριφορές και υποκινείται από ψυχικούς μηχανισμούς που απαντώνται στα πρώτα χρόνια της ζωής του, στην νηπιακή ηλικία. Το Υπερεγώ του ανήλικου – ενήλικα, δεν είναι παρά η άλλη εκδοχή του παιδικού ναρκισσισμού.

Αν κατά την ενηλικίωση ο άνθρωπος αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη του εαυτού του, ο Ενήλικας-Παιδί, ανεξαρτήτου ηλικίας, παραμένει στο στάδιο της μη πλήρους ανάληψης ευθυνών, της εξάρτησης από άλλα άτομα και καταστάσεις.
Η ομάδα Αμάλγαμα ιδρύθηκε από τη Μαρία Γοργία το 1996 στο Λονδίνο.
Η Μαρία Γοργία που έχει την ευθύνη της σύλληψης, της χορογραφίας, της  σκηνοθεσίας και της σκηνογραφίας μιλά για το νέο της έργο στο  Press Publica.

 Πώς γεννήθηκε η ιδέα της παράστασης;

Τα έργα γεννιούνται συνήθως σαν προέκταση του προηγούμενου. Το καλοκαίρι συνέβησαν όλα αυτά με το μνημόνιο, με τις συμφωνίες. Έκανα λοιπόν ένα συσχετισμό του προσωπικού στοιχείου του ανθρώπου με τα στοιχεία των εξωτερικών παράγόντων. Όλα αυτά που συνέβησαν θυμίζουν μια συμφωνία ανηλίκων που έχουν μαζευτεί σε ένα νηπιαγωγείο και κάνουν μια σύνοδο κορυφής, στην οποία δεν κυριαρχεί η ενηλικίωση και η ωριμότητα αλλά το εγώ, ο εγωισμός. Δημιουργήθηκε στο μυαλό μου αυτή η ιδέα: πως να αντιπαραβάλλω αυτά τα 2 στοιχεία.

 

unspecified-1
Κατά τον Φρόυντ όταν τα στάδια που περνά ο άνθρωπος δεν έχουν εξελιχθεί φυσιολογικά και υπάρχει προσκόλληση σε κάποιο από αυτά τότε, κατα την ενηλικίωση,εκδηλώνονται οι ανήλικες συμπεριφορές.
Οι ναρκισσιστικές διαταραχές είναι η πάθηση του 20ου αιώνα και πιστεύω και του 21ου. Σήμερα συμβαίνει σε μια πλειοψηφία άνθρώπων και είναι η κυρίαρχη πάθηση. Συσχετίζεται έντονα με την κρίση του αυτοσεβασμού και της αυτοεκτίμησης. Συνήθως αυτά τα άτομα βρίσκονται στα 2 άκρα.

Παρατηρούμε πολύ κόσμο γύρω μας να βρίσκεται σε αυτή την μεταβατική φάση. Ειδικά με την έκρηξη των selfies και των προσωπικών φωτογραφιών στο facebook είναι πλέον καθημερινότητα.

Αυτό συμβαίνει τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Έχει να κάνει με την ιδεολογία του καπιταλισμού, στα πλαίσια της ελευθερίας του ατόμου. Όλα επικεντρώνονται στο άτομο. Ακόμα και τα συστήματα εκπαίδευσης των παιδιών σήμερα είναι πολύ εγωκεντρικά. Ένα παιδί μεγαλώνει και έχει στόχο τον εαυτό του και τίποτε άλλο. Το εγώ αποκτά την πρωτοκαθεδρία.

μεσα

Τα κείμενα του έργου τα έχετε γράψει εσείς;

Ναι. Όμως υπάρχουν αποφθέγματα από διάφορα κείμενα του Όσκαρ Ουάιλντ. Η γραφή του είναι γοητευτική επειδή σε μία πρόταση του μπορεί να περικλύει δύο αντίθετα πράγματα. Τα βάζει μαζί και φτιάχνει ένα πολύ ωραίο απόφθεγμα που έχει μέσα του και μια μορφή αλήθειας. Αναφέρεται πάντα στα άκρα. Αυτό κουβαλά ναρκισιστικά στοιχεί αλλά είναι συνάμα γοητευτικό.

Η θεματική του έργου μελετά την έννοια του ενήλικα –παιδιού. Μιλήστε μας για τα όρια αυτής της έννοιας.

Αυτό στο έργο αποδίδεται σωματικά. Πότε ένα σώμα φέρει τη μία ιδιότητα πότε την αντίθετή και καποιες φορές και τις δύο μαζί. Η παράσταση έχει σωματικά στοιχεία, χειρονομίες ενός ενήλικα που είναι κάπως επιφορτισμένες με μία ναρκισιστική τάση. Για παράδειγμα μπορεί ένα σώμα από τη μέση και πάνω να είναι ενήλικα και από τη μέση και κάτω παιδιού. Το ίδιο το κείμενο φέρει τα δύο αυτά στοιχεία.

image

Ποιά είναι η έκβαση της παράστασης. Ο ενήλικας-ανήλικας ξεφεύγει από την δίπυλη ύπαρξη του.

Όχι. Όμως το έργο είναι αρκετά διαδραστικό και συμμετέχει το κοινό. Οι δράσεις για το κοινό έχουν έναν συγκεκριμένο στόχο. Η διαδράση συμβαίενι γιατί η παράσταση αφορά το κοινό. Το θέμα αφορά όλους μας. Όταν συμμετέχεις σε κατί συνειδητοποιείς ότι έχεις κι εσύ ευθύνη. Στα παιδάκια οι σχέσεις που κάνουν με την οικογένεια και τους φίλους τους είναι συγχωνευτικές δηλαδή δεν υπάρχει διαχωρισμός χαρακτήρων. Το ζουν σαν μια ολότητα. Για παράδειγμα όταν παίζουν κρατούν τον ρόλο της μαμάς αλλά και του παιδιού. Το ίδιο συμβαίνει και στο έργο.

Συντελεστές
Σύλληψη – χορογραφία – σκηνοθεσία – σκηνογραφία: Μαρία Γοργία
Ερμηνεία: Σάνια Στριμπάκου, ΤίμοςΖέχας, ΜυρτώΔελημιχάλη, Μαρία Γοργία
Κείμενα: Όσκαρ Ουάιλντ, Μαρία Γοργία
Βοηθόςχορογράφου: ΜυρτώΔελημιχάλη
Φωτογραφία: Αγγελική Σβορώνου

Παραστάσεις:

Από 26 Φεβρουαρίου μέχρι και 3 Απριλίου.
Κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή
ώρα έναρξης 21.15 / διάρκεια μια ώρα
είσοδος ελεύθερη με προαιρετική οικονομική συνεισφορά
απαραίτητη τηλεφωνική κράτηση στο 6944686991
ο χώρος υποδέχεται αυστηρά έως 35 άτομα

Μπανγκλαντές
Χαλκοκονδύλη 35, Αθήνα

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here