Tης Μαρίας Δαλαμάγκα-Ράπτη

Πολλοί γονείς αναζητούμε για τα παιδιά μας απογευματινές δραστηριότητες που να συνδυάζουν ψυχαγωγία και μόρφωση. Το κλασικό μπαλέτο αποτελεί ιδεώδη επιλογή.

Όσον αφορά τη σωματική γύμναση, το κλασικό μπαλέτο συνιστά απαιτητική άθληση. Γυμνάζει ολόκληρο το σώμα, σεβόμενο την ιδιαιτερότητα του κάθε παιδιού. Ιδίως το παιδαγωγικό πρότυπο της Βασιλικής Ακαδημίας Χορού (RAD) του Ηνωμένου Βασιλείου, προσαρμόζει την διδασκαλία στις δυνατότητες του παιδιού. Δεν θυσιάζει την παιδαγωγική στο κυνήγι των πρόωρων (και επισφαλών) επιδόσεων, όπως π.χ. συμβαίνει στη ρωσική προσέγγιση. Με το κλασικό μπαλέτο, το παιδί μας αποκτά αρμονική σωματική ανάπτυξη. Επιπλέον, το κλασικό μπαλέτο συνδυάζει τα προτερήματα των ομαδικών και των ατομικών αθλημάτων. Η πρόοδος είναι μεν ατομική, αλλά έχει νόημα μόνο εφόσον εντάσσεται στην συλλογική προσπάθεια.

Επίσης το κλασικό μπαλέτο αποτελεί τη «βασιλική οδό» για να γνωρίσει το παιδί μας τον κόσμο του πολιτισμού και της υψηλής παιδείας. Μέσα από το ρεπερτόριο έρχεται σε επαφή αβίαστα με την κλασική μουσική και την δραματουργία. Εκτός από «γυμναστήριο» δηλαδή, το κλασικό μπαλέτο είναι και «ωδείο»! Η καλαισθησία, η ευγένεια και η πολιτιστική άνοδος είναι σύμφυτα με τη διδασκαλία του κλασικού μπαλέτου.

Τέλος, το κλασικό μπαλέτο αποτελεί πρώτης τάξεως θεατρική αγωγή. Καλλιεργούνται πολλές μορφές επικοινωνίας που δυστυχώς παραμελούν τόσο κραυγαλέα τα σχολεία μας. Το παιδί μαθαίνει να αξιοποιεί το σώμα, το πρόσωπο και τα χέρια του για επικοινωνία και έκφραση. Επίσης δίδεται μεγάλη σημασία στη σωστή στάση του σώματος και τη σωστή αναπνοή, πολύτιμα δώρα που το παιδί μας θα αξιοποιεί σε όλη του την ζωή.

Ας κλείσουμε με τρεις απαντήσεις σε μερικές συνήθεις παρεξηγήσεις:

-Οι σχολές κλασικού χορού δεν αποτελούν προπονητικά κέντρα για μελλοντικούς χορευτές και μπαλαρίνες. Είναι σχολεία του σώματος και της ψυχής, του μυαλού και της υγιεινής ζωής για όλα τα παιδιά. Και βέβαια, μόνο οι σχολές που είναι αναγνωρισμένες από το κράτος έχουν πιστοποιημένους εκπαιδευτικούς και προγράμματα διδασκαλίας που διδάσκουν σωστά το παιδί μας και ασφαλίζουν την σωματική και ψυχική του ακεραιότητα.

-Το κλασικό μπαλέτο δεν είναι «ένα ακόμα» είδος χορού, δίπλα στα άλλα (μοντέρνο, λάτιν κ.ο.κ). Είναι η βάση για κάθε είδους χορευτική έκφραση. Για να εκφραστεί κανείς σωστά με άλλα είδη χορού οφείλει να γνωρίζει τα «κλειδιά» της χορευτικής έκφρασης, που προσφέρονται μόνο στο κλασικό μπαλέτο. Όποιος επιχειρεί να παρακάμψει το κλασικό μπαλέτο, είναι σαν να επιχειρεί να μάθει στο παιδί του να μάθει να διαβάζει αγγλικά χωρίς να έχει κατανοήσει τον μηχανισμό της ανάγνωσης!

-Τέλος, το κλασικό μπαλέτο αφορά και τα αγόρια. Οι σχετικές αντιρρήσεις είναι αβάσιμες και αντιεπιστημονικές. Η υγεία, η σωματική αρμονία, ο πολιτισμός, δεν αποτελούν κοριτσίστικα προνόμια.

Η χώρα μας αγαπά το κλασικό μπαλέτο. Ανεβαίνουν ωραίες παραστάσεις κλασικού μπαλέτου, με πολυπληθές και πιστό κοινό. Υπάρχουν αρκετές αναγνωρισμένες σχολές, που κάνουν σπουδαία δουλειά και έχουν πολλές επιτυχίες σε διεθνείς εξετάσεις που διοργανώνουν φορείς όπως η Royal Academy of Dancing. Οι νέοι γονείς έχουν όλες τις ευκαιρίες να χαρίσουν στα παιδιά τους  την εμπειρία της διδασκαλίας του κλασικού μπαλέτου. Θα είναι ένα ωραίο δώρο, που θα αποδειχθεί πολύτιμο για όλη τους την ζωή.

Η Μαρία Δαλαμάγκα-Ράπτη είναι καθηγήτρια χορού και χορογράφος

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here