ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ: Μη φορολογείτε τη γνώση κύριε υπουργέ

ΤΗΣ ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΛΙΑΤΣΟΥ

Πολύ μακριά από τον προσδοκώμενο στόχο, τα χρήματα που θα εισπράξει το δημόσιο από την επιβολή ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση.  Σύμφωνα με εμπεριστατωμένη έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής ( ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ, μόλις  34,4 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ότι θα εισπραχθεί στα δημόσια ταμεία από την επιβολή ΦΠΑ 23% κι όχι 300 εκατομμύρια ευρώ που είναι ο δημοσιονομικός στόχος της  κυβέρνησης. Πρόκειται δηλαδή για ποσό που  αντιστοιχεί στο 11,5% του στόχου.

Κι ενώ η κυβέρνηση δίνει συνεχώς  παράταση στην επιβολή του μέτρου αναζητώντας όπως δηλώνει ισοδύναμα κι ενώ όλοι έχουν πια την  βεβαιότητα ότι παρά τις αντίθετες εξαγγελίες το 23% θα εφαρμοστεί , έρευνα του ΚΑΝΕΠ έρχεται να ανατρέψει πλήρως τους υπολογισμούς της κυβέρνησης και να καταδείξει  ότι δεν έχει γίνει  μελέτη όλων των μεγεθών της εκπαίδευσης.

Σύμφωνα με το ΚΑΝΕΠ της  ΓΣΕΕ, η απόφαση επιβολής ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση ήταν μια πολιτική επιλογή που «μαρτυρά κάκιστο σχεδιασμό και προχειρότητα», καθώς η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης παρείχε στοιχεία που αναφέρονταν στα δίδακτρα των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων της τρέχουσας περιόδου (2015-2016), την ώρα που το Υπουργείο Παιδείας παρείχε στοιχεία που αφορούσαν το πλήθος μαθητών και εκπαιδευτικών ανά εκπαιδευτήριο, της περιόδου 2011-2012.
«Οι εμπνευστές της επιβολής του 23% ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση, αν είχαν προβεί σε μια στοιχειώδη μελέτη των βασικών μεγεθών της εκπαίδευσης, ή αν είχαν προχωρήσει, ως όφειλαν, σε διάλογο με τους κοινωνικούς φορείς, θα διαπίστωναν ότι σε απολύτως βέλτιστες συνθήκες (είσπραξη από όλες ανεξαιρέτως τις δομές ιδιωτικής εκπαίδευσης και υπό την προϋπόθεση της πιστής τήρησης της φορολογικής νομοθεσίας) το ποσό που θα εισέπρατταν είναι κατά 60 εκατομμύρια ευρώ χαμηλότερο», αναφέρεται στην παρουσίαση της έρευνας.
Σύμφωνα με την έρευνα, η επιβάρυνση με ΦΠΑ 23% θα αφορά τελικά μόνο τα ιδιωτικά δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια που συνολικά έχουν τζίρο 381,4 εκατ. ευρώ και αποδιδόμενο ΦΠΑ 87,6 εκατ. ευρώ – ποσό που υπολείπεται κατά 212,4 εκατ. ευρώ του στόχου των 300 εκατομμυρίων (καλύπτει μόλις το 30,2% του προσδοκώμενου στόχου). Και αυτό, διότι, όπως υπολογίζει το ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ, πέραν της απαλλαγής των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών, νηπιαγωγείων και ΙΕΚ από το ΦΠΑ ύψους 23%, απαλλαγή θα λάβουν και τα φροντιστήρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όπως επίσης και τα κέντρα ξένων γλωσσών, «δεδομένου του μέγιστου πλήθους μαθητών που καταγράφουν, όπως προκύπτει από δηλώσεις κυβερνητικών αξιωματούχων».
Ωστόσο, ακόμη και το ποσό των 87,6 εκατ. ευρώ θεωρείται «εικονικό», καθώς, όπως επισημαίνεται στην έρευνα, στις φορολογητέες ιδιωτικές σχολικές μονάδες περιλαμβάνονται και όσες ήδη λειτουργούν ως μη κερδοσκοπικές εταιρείες και έχουν ήδη εξαιρεθεί από το μέτρο. Επίσης, η επιβολή ΦΠΑ στην αγορά υπηρεσιών ιδιωτικής εκπαίδευσης, μειώνει κατά πολύ τη δυνατότητα εισπραξιμότητας του μέτρου, αφού πολλοί γονείς δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στην αναμενόμενη αύξηση των διδάκτρων των συγκεκριμένων σχολείων, με αποτέλεσμα να μεταφέρουν τη φοίτηση των παιδιών τους στη δημόσια εκπαίδευση, η οποία ήδη πλήττεται από υποστελέχωση, ελλιπείς υποδομές και συστηματικά μειούμενη χρηματοδότηση.
Έτσι, συμπεραίνεται ότι οι εκτιμώμενες εισροές θα μειωθούν κατά 81 εκ. ευρώ και τα αντίστοιχα κρατικά έσοδα από τον ΦΠΑ θα μειωθούν κατά 18,6 εκ. ευρώ. Περαιτέρω αποδυνάμωση του δείκτη εισπραξιμότητας του μέτρου, αναμένεται σύμφωνα με την έρευνα να υπάρξει λόγω των φαινομένων αδιαφάνειας, μη τήρησης της εκπαιδευτικής και της εργατικής νομοθεσίας, της αδήλωτης εργασίας, και σε αρκετές περιπτώσεις της φοροδιαφυγής – περιορίζοντας το τελικό ποσό στο ήμισυ περίπου του αναμενόμενου.

                           Η  Εκπαίδευση  δεν είναι εμπορεύσιμο είδος
Τέλος, όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα της έρευνας, το σημαντικότερο πρόβλημα αφορά στη «μετατροπή του συνταγματικά κατοχυρωμένου αγαθού της εκπαίδευσης σε εμπορεύσιμο είδος», κάτι που «θα εισάγει στον ευαίσθητο χώρο της Παιδείας πρακτικές ανομίας και όρους ασύδοτης αγοράς, γεγονός που θα γιγαντώσει τις εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανισότητες και μεσοπρόθεσμα θα πλήξει και τη δημόσια εκπαίδευση».
«Η φορολόγηση του αγαθού της Παιδείας δεν έχει ιστορικό προηγούμενο και η αντιμετώπιση φορέων εκπαίδευσης ως αμιγών επιχειρήσεων εισάγει σε έναν ευαίσθητο χώρο όρους ασύδοτης αγοράς, με ανυπολόγιστες συνέπειες για το δημόσιο συμφέρον», καταλήγει η έρευνα.

Μη φορολογείτε τη γνώση κ. υπουργέ, ήταν το μήνυμα που έστειλε και ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ Μιχ. Κουρουτός απευθυνόμενος στον  Νίκο Φίλη.

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here