“Καλλιτέχνες με αναπηρία είμαστε, όχι χρόνια πάσχοντες από το σύνδρομο του χαφιεδισμού”

 

 Του ΑΝΤΩΝΗ ΣΚΟΡΔΙΛΗ

Μια “διαφορετική” συνομιλία/ συνέντευξη με τον σκηνοθέτη – μέλος της Κίνησης Καλλιτεχνών με Αναπηρία Αντώνη Ρέλλα

antoniosrellasphoto

-“Απορώ! Ειδικά εσείς δεν γίνεται να μην ξέρετε ότι ο Ριχάρδος Γ΄ του Σαίξπηρ έχει από τους πλέον ειδικούς εκπαιδευτικούς αξιολογηθεί ως ένα από τα δέκα κείμενα   σε όλη την ανθρώπινη ιστορία που αναπαράγουν περισσότερο όλων τα ρατσιστικά στερεότυπα για την αναπηρία. Ειδικά εσείς που έχετε επιμεληθεί τον σχετικό δημοσιογραφικό οδηγό της γενικής γραμματείας επικοινωνίας –ενημέρωσης δεν γίνεται να μη ξέρετε …”

-“Τι υπονοείτε κύριε; Προσπαθείτε κάτι να μου πείτε; Τι ζητάτε; Τι θέλετε; Θέλετε να αποσυρθεί η παράσταση Ριχάρδος ο Γ που παίζεται στην κεντρική σκηνή του εθνικού θεάτρου; Αυτό θέλετε; Αυτό ζητάτε;”

-“Απορώ αν αυτό καταλάβατε. Πραγματικά απορώ. Αυτό που ζητάμε, όχι τώρα αλλά μια ζωή ολάκερη είναι το δικαίωμα στην ελευθερία της έκφρασης, στην ελευθερία της γνώμης. Αντίθετα ακριβώς σε αυτό που εσείς υπονοείτε, εμείς αντιλαμβανόμαστε την πολύ σπουδαία αυτή παράσταση του πολύ μεγάλου αυτού δραματουργού, ως μια ακόμα δυνατότητα, μια ακόμα ευκαιρία να εμπλουτιστεί η κοινωνική συζήτηση, να ενδυναμωθεί ο κοινωνικός προβληματισμός. Εμείς σκεπτόμαστε και πράττουμε στο όνομα της ελευθερίας, στο όνομα της δημοκρατίας. Ποτέ δεν υπονοούμε, αυτά που λέμε και αυτά που κάνουμε πάντα τα εννοούμε. Καλλιτέχνες με αναπηρία είμαστε, όχι χρόνιοι πάσχοντες από το σύνδρομο του χαφιεδισμού”

-“Σας παρακαλώ πολύ! Με προσβάλλετε λέγοντάς μου και εννοώντας το κατάμουτρα ότι εγώ υπονοώ. Είναι σα να με σκοτώνετε, σα να σκοτώνετε την ελευθερία μου να εκφράσω όπως εγώ θέλω την γνώμη μου”

-“Σα να; Ξέρετε, αυτό που μοιάζει στο νου σας με κάτι δεν σημαίνει ότι και είναι πράγματι αυτό το κάτι”

-“Με μπερδέψατε. Δεν σας καταλαβαίνω…”

-“Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την γνώμη σας, όποια και να είναι αυτή, όμως στην παρούσα φάση δεν με ενδιαφέρει να την κρίνω, να συζητήσω επί του περιεχομένου της. Στην παρούσα φάση αυτό που με καίει, αυτό και μόνο που με ενδιαφέρει, είναι να παραμείνει ανέγγιχτο το δικαίωμά σας να μπορείτε ελεύθερα να την έχετε και να την λέτε. Η ελευθερία της γνώμης και της έκφρασής της. Αυτή με καίει τώρα, αυτή πρέπει να προστατεύσουμε τώρα, μετά θα έχουμε όλο τον χρόνο δικό μας να σας πείσω ή να με πείσετε ή κανένας μας να μην πείσει τον άλλο”

-“Σας ευχαριστώ και εγώ…”

Ισορροπεί διαρκώς ανάμεσα στο “υποθετικό” και στο “πραγματικό” – πραγματικά είναι όλα τα δικά του λόγια, υποθετικοί είναι όλοι οι δικοί μας λόγοι ώστε νοηματικά να τα συνδέουν – η συνομιλία μας με τον σκηνοθέτη Αντώνη Ρέλλα, ενεργό μέλος της Κίνησης Καλλιτεχνών με Αναπηρία, η οποία συμμετέχει από την πρώτη στιγμή στην πρώτη γραμμή του “ξεσηκωμού” των ανθρώπων της τέχνης και του θεάτρου ενάντια στην λογοκρισία της παράστασης “Ισορροπία του Nash” που προ διημέρου εντέλει “κατέβηκε” από την πειραματική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου “συμμορφούμενη προς τας υποδείξεις”. Στο όνομα αυτής της τόσο λεπτής ισορροπίας νιώθουμε έντονη την ανάγκη, κλείνοντας, να επισημάνουμε ότι η πιστοποιημένη από τους πλέον “ειδικούς” – με τον Αμερικάνο καθηγητή Elliot επικεφαλής – δυνατότητα αξιοποίησης του σαιξπηρικού Ριχάρδου του Γ! ως καλής αφορμής για μια καλή δημόσια συζήτηση περί ρατσιστικών σε σχέση με την αναπηρία στερεοτύπων, θα μπορούσε και θα έπρεπε, έστω ως αντίβαρο της τόσο δίσεκτης για την ελευθερία σκέψης και λόγου συγκυρίας, με σοβαρότητα να εξεταστεί.

-“Θα αστειεύεστε. Πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί επιτυχώς ο σημερινός αγώνας για το μείζον, για την προστασία του δικαιώματος στην ελευθερία της γνώμης και της έκφρασής της, και κατόπιν έχουμε όλο τον καιρό να διαχειριστούμε τις διαφωνίες και συμφωνίες μας”

Δικιά του η τελευταία λέξη – τι να κάνουμε; – πάντα η τελευταία λέξη (κανόνας) οφείλεται δημοσιογραφικά να παραχωρείται στην πραγματική περί δημοκρατίας σκέψη, στην ελεύθερη σκέψη…

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here