ΚΕΕΛΠΝΟ: Οργιο κακοδιαχείρισης – Κακουργηματικές διώξεις για απιστία κατά μελών του ΔΣ

 

Οργιο κακοδιαχείρισης με επίκεντρο σκανδαλώδες διαφημιστικές καμπάνιες που ζημίωσαν το δημόσιο με σχεδόν 2,5 εκ. ευρώ αποκάλυψε η έρευνα της Εισαγγελίας Διαφθοράς στο Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ΚΕΕΛΠΝΟ) την περίοδο 2011 έως το 2013, όταν στο τιμόνι του υπουργείου Υγείας ήταν οι Ανδρέας Λοβέρδος, Ανδρέας Λυκουρέντζος και Άδωνις Γεωργιάδης. Το ΚΕΕΛΠΝΟ είναι Ν.Π.Ι.Δ. που δέχεται κρατική επιχορήγηση από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Υγείας και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.   

Ηδη, η Εισαγγελία άσκησε ποινικές διώξεις σε βάρος των μελών του Δ.Σ  του ΚΕΕΛΠΝΟ για το κακούργημα της απιστίας , σε συνδυασμό με τις επιβαρυντικές διατάξεις του νόμου περί καταχραστών του Δημοσίου, ενώ σύντομα θα κληθούν να απολογηθούν σε ανακριτή κατά της Διαφθοράς. Ανάμεσα στους κατηγορουμένους, σύμφωνα με πληροφορίες είναι και η  πρώην πρόεδρος του  ΔΣ του ΚΕΕΛΠΝΟ Τζένη Κουρέα – Κρεμαστινού, σύζυγος του βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και  πρώην υπουργού Υγείας Δημ. Κρεμαστινού.

 Η δίωξη αφορά συγκεκριμένα τέσσερις δράσεις και η έρευνα ξεκίνησε με παραγγελία της Εισαγγελέως Εγκλημάτων Διαφθοράς Ελένης Ράικου για διαχειριστικό-οικονομικό ελέγχο στο ΚΕΕΛΠΝΟ. Απο την προκαταρκτική εξέταση που διενήργησαν οι επίκουροι εισαγγελείς διαφθοράς Γιάννης Δραγάτσης και  Αντ. Ελευθεριάνος προέκυψε ότι:

Α) Τον Ιανουάριο του 2011 το ΚΕΛΠΝΟ διενήργησε διαγωνισμό για το υποέργο «Εθνική Επικοινωνιακή Εκστρατεία Πρόληψης για τον Καρκίνο», στον οποίο αναδείχθηκε ανάδοχος μία ένωση εταιριών (AGENDA ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ, ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ, ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΕ-MINDWORK BUSINESS SOLUTIONS ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΕΠΕ). Ιδιοκτήτρια της μίας εκ των τριών εταιρειών, της  Mindwork Business Solutions φέρεται να είναι η σύζυγος του Γιάννη Στουρνάρα, Σταυρούλα Νικολοπούλου.

Η δράση αυτή όμως, ήταν εκτός των σκοπών του ΚΕΛΠΝΟ, αφού αυτοί προβλέπουν την παρακολούθηση και τον συντονισμό των ενεργειών για την πρόληψη μεταδοτικών νοσημάτων, στα οποία δεν συγκαταλέγεται ο καρκίνος.  Εξ άλλου, σε σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση ορίζεται ότι οι τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί υποχρεούνται να μεταδίδουν δωρεάν μηνύματα κοινωνικού περιεχομένου που αφορούν πρόληψη ασθενειών ή παθήσεων, τα οποία προέρχονται από φορείς όπως το ΚΕΕΛΠΝΟ, οι οποίοι υποχρεούνται να υποβάλουν σχετικό αίτημα προς το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. Όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση, το ΚΕΕΛΠΝΟ δεν υπέβαλε τέτοιο αίτημα. Επιπλέον, φαίνεται ότι παραβιάστηκε ένας ακόμη όρος, αφού ο νόμιμος εκπρόσωπος μίας εκ των τριών εταιριών είχε στο παρελθόν καταδικαστεί σε ποινή φυλάκισης για μη έγκαιρη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών, γεγονός που αποτελούσε λόγο αποκλεισμού της από τη συμμετοχή στη σύμβαση. Για τη συγκεκριμένη προβολή, το ΚΕΕΛΠΝΟ κατέβαλε ποσό άνω των 600.000 ευρώ.

Β) Στο μικροσκόπιο μπήκε άλλη μία σύμβαση, του Ιανουαρίου του 2012, ύψους 350.000 ευρώ με την εταιρία A&B ADVERTISING ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΕΠΕ. Αντικείμενο της σύμβασης ήταν η προβολή διαφήμιστικών σποτ  για την εποχική γρίπη, η οποία όμως αποτελεί περιοδικά επαναλαμβανόμενο φαινόμενο και δεν έχει έκτακτο και απρόβλεπτο χαρακτήρα, για τον οποίο και μόνο επιτρέπεται η παράκαμψη της διαδικασίας δημοσίευσης σχετικής προκήρυξης σε δύο ημερήσιες εφημερίδες, τα δε κριτήρια της σχετικής ανάθεσης στην εν λόγω εταιρία παρέμειναν αδιευκρίνιστα.

Γ) Τον Φεβρουάριο του  2012, το ΚΕΕΛΠΝΟ υπέγραψε προγραμματική συμφωνία με τον ΕΟΦ, για τη χρηματοδότηση της υλοποίησης δράσεων σχετικά με τα γενόσημα φάρμακα και τη φαρμακοεπαγρύπνηση, χωρίς όμως τούτο να προβλέπεται από το νόμο που διέπει τη λειτουργία του ή τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του. Σε εκτέλεση της σύμβασης, το ΚΕΕΛΠΝΟ υπέγραψε σύμβαση ύψους της τάξης των 230.000 ευρώ με την ίδια εταιρία και πάλι χωρίς τη δημοσίευση σε δύο εφημερίδες και χωρίς να τεκμηριώνονται τα κριτήρια επιλογής της συγκεκριμένης εταιρίας.

 Δ) Τον  Δεκέμβριο 2013, το ΔΣ του ΚΕΕΛΠΝΟ αποφάσισε την υλοποίηση επτά δράσεων για τους ίδιους σκοπούς, συνάπτοντας συμβάσεις συνολικού ύψους της τάξης των 1.300.000 ευρώ, με αντικείμενο τη δημιουργία και εκπομπή / προβολή από ραδιοφωνικούς / τηλεοπτικούς σταθμούς μηνυμάτων (σποτ), χωρίς τη δημοσίευση της προκήρυξης σε δύο εφημερίδες και παρά το γεγονός ότι ήδη κατείχε αντίστοιχο σποτ, προερχόμενο από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης Ασθενειών και Ελέγχου (European Centre for Disease Prevention and ControlECDC), για το οποίο είχε καταβάλει δαπάνη για την προσαρμογή του, έτερο σποτ συμπαραγωγής ECDC με τίτλο: “Πρόληψη εποχικής γρίπης”, αναρτημένο στο κανάλι του, στη διαδικτυακή σελίδα www.youtube.com, καθώς και σποτ με τίτλο: “Τα αντιβιοτικά δεν είναι καραμέλες”, αναρτημένο στο ίδιο ως άνω κανάλι του.

Επιπλέον, το ΚΕΕΛΠΝΟ θα μπορούσε να πραγματοποιήσει δωρεάν τις εν λόγω προβολές-μεταδόσεις, βάσει των διατάξεων περί δωρεάν μετάδοσης μηνυμάτων κοινωνικού περιεχομένου. Μάλιστα το τηλεοπτικό και ραδιοφωνικό σποτ για τη γρίπη παραδόθηκε στο ΚΕΕΛΠΝΟ ήτοι χρόνο μεταγενέστερο της φερόμενης προβολής του.

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here