Ζέφη Συρίβλη: Οικονομική κρίση και εφηβεία

 

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ

Οι γονείς του Γιάννη αποφασίζουν, λόγω οικονομικών δυσκολιών να πουλήσουν το πατρικό σπίτι στο χωριό. Αυτό, στο οποίο ο Γιάννης έχει περάσει πολλές όμορφες στιγμές. Η πώληση του σπιτιού, είναι κάτι που δεν το είχαν φανταστεί ποτέ. Μπροστά στις αλλαγές που μας φέρνει η ζωή και που κάθετι μπορεί να ανατραπεί από τη μια στιγμή στην άλλη, πώς θωρακίζει κανείς τα παιδιά του ή τον ίδιο του τον εαυτό; Οι απρόσμενες αλλαγές λοιπόν, είναι ο κεντρικός άξονας γύρω από τον οποίο κινείται η ιστορία, ρίχνοντας όμως ταυτόχρονα ματιές στην καθημερινότητα, στα προβλήματα και στις ανησυχίες που έχουν σήμερα τα παιδιά που είναι, όπως ανέφερα ήδη, στο κατώφλι της εφηβείας.  “ΠΩΛΕΙΤΑΙ”, της Ζέφης Συρίβλη, εκδόσεις Επόμενος Σταθμός, για παιδιά από 10 ετών και πάνω. Οι αλλαγές που επέρχονται λόγω της οικονομικής κρίσης και πως τις βιώνει ένα παιδί στο κατώφλι της εφηβείας. Το βιβλίο παρουσιάζεται απόψε ώρα 7.00 στον Ευριπίδη  στην Κηφισιά  (Κηφισίας 310, τηλ. 210 8075792).

“Το πορτοκαλί σαλιγκαράκι”;

Εκδόθηκε από το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, είναι ένα εικονογραφημένο βιβλίο που μιλάει για τη μοναδικότητα του καθενός μας. Ο ήρωας, το σαλιγκαράκι δηλαδή, είναι πορτοκαλί και αυτό είναι κάτι που δεν του αρέσει καθόλου, αφού το χρώμα του είναι η αιτία που το κάνει να διαφέρει από τα υπόλοιπα σαλιγκάρια στο λιβάδι. Έτσι, προσπαθεί να βρει τρόπους να αλλάξει. Η ιστορία εστιάζει στο πως αισθανόμαστε όταν δεν είμαστε ευχαριστημένοι με τον εαυτό μας και στην προσπάθεια που καταβάλουμε να τον αλλάξουμε. Μια προσπάθεια που τελικά τις περισσότερες φορές συναισθηματικά μας επιβαρύνει. Στόχος μου είναι να καταλάβουν τα παιδιά τη σημασία και ταυτόχρονα την αξία της μοναδικότητάς τους. Δεν υπάρχει λόγος να προσπαθούμε να μοιάσουμε σε άλλους, αυτό που έχει σημασία είναι να αποδεχτούμε τον εαυτό μας όπως είναι.

-Παρ ότι σπούδασες διοίκηση επιχειρήσεων και οικονομικά ασχολείσαι με την λογοτεχνία και τη ζωγραφική.

Ναι, πράγματι σπούδασα διοίκηση επιχειρήσεων και εργάστηκα επί σειρά ετών σε πολυεθνικές εταιρίες. Η λογοτεχνία και η ζωγραφική όμως με ακολουθούν από τότε που ήμουν παιδί. Πάντα υπήρχαν, ως επιτακτική εσωτερική ανάγκη έκφρασης, απλά ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, ώστε κείμενα και έργα ζωγραφικής να βγούν “προς τα έξω”. Άλλωστε, όπως έχει πει και ο Νίκος Εγγονόπουλος, “Η ζωή, ο θάνατος και αναμεσίς η Τέχνη”.

-Μικρή ποιοι συγγραφείς σε επηρέασαν;

Κλασσικοί συγγραφείς. Ενδεικτικά θα αναφέρω την Χάριετ Μπίτσερ Στόου με το βιβλίο “Η καλύβα του μπαρμπά Θωμά”, τον Ιούλιο Βερν με το “Ταξίδι στο κέντρο της γης”, τον Κάρολο Ντίκενς με το “Όλιβερ Τουίστ”, τον Ρομαίν Καλμπρί με το “Χωρίς οικογένεια”, τον Σταλ Πιερ Ζιλ με το “Ασημένια Πατήνια”, την Δάφνη Ντι Μωριέ με το “Ρεβέκκα” και φυσικά τις αγαπημένες Άστριντ Λίντγκρεν με τη θρυλική “Πίπη φακιδομύτη” και την Πηνελόπη Δέλτα με τον “Μάγκα” και τον “Τρελαντώνη”.

-Με τι κριτήρια επιλέγεις ένα βιβλίο;

Καταρχάς να ξεκινήσω λέγοντας πως η επίσκεψη σε ένα βιβλιοπωλείο είναι για μένα ότι καλύτερο. Όσο και αν ακούγεται περίεργο, χαλαρώνω στη θέα των αμέτρητων βιβλίων στα ράφια και είναι σαν να πατάω για λίγο το pause… Για να κατεβάσω ένα βιβλίο από το ράφι θα πρέπει να μου έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον η αισθητική του πρόταση, το εξώφυλλο δηλαδή. Ο εκδοτικός οίκος, καθώς και η πλοκή της ιστορίας αποτελούν κριτήρια που θα καθορίσουν την τελική επιλογή. Αυτά ισχύουν σε περίπτωση που ο συγγραφέας μού είναι άγνωστος, διαφορετικά θα επιλέξω με γνώμονα τον συγγραφέα.

-Η σχέση σου με την τεχνολογία;

Δεν θα έλεγα πως είναι η καλύτερη. Περνάω και χωρίς αυτήν καλά.

-Πως ζει ένας συγγραφέας τη σημερινή πολιτική και οικονομική κατάσταση;

Ο συγγραφέας δε διαφέρει από τους υπόλοιπους πολίτες αυτού του τόπου. Όπως όλοι, έτσι και αυτός λυπάται για τη ζοφερή κατάσταση την οποία βιώνει η χώρα μας και για τους νέους οι οποίοι θα επωμιστούν το κόστος για πολλά χρόνια. Σκέφτεται και προβληματίζεται για τις αιτίες που οδήγησαν τη χώρα σε αυτή την κατάσταση. Οι συγγραφείς, όπως όλοι οι καλλιτέχνες, ορμώμενοι από την επιθυμία τους να καταγράψουν την τωρινή κοινωνική κατάσταση και να την εκφράσουν εντός του δικού τους  πλαισίου, προσπαθούν να συμβάλλουν με τον δικό τους τρόπο στη διατήρηση της ελπίδας και στην αναζήτηση της εσωτερικής δύναμης που ο καθένας κρύβει μέσα του. Το θετικό αυτής της διεργασίας είναι πως έχουν γραφτεί αξιόλογα μυθιστορήματα, τα οποία αποτυπώνουν τη νέα κατάσταση πραγμάτων που βιώνουμε στη χώρα μας και γενικότερα στην Ευρώπη.

H φαντασία θα μας βγάλει από την κρίση;

Η φαντασία από μόνη της δεν θα μας βγάλει από το αδιέξοδο στο οποίο έχουμε περιέλθει. Σίγουρα όμως μας βοηθάει να κρατιόμαστε στην επιφάνεια, να βλέπουμε τα πράγματα από μία άλλη οπτική, πυροδοτεί συναισθήματα και σκέψεις που ενδεχομένως να οδηγήσουν σε νέα μονοπάτια, σε ατομικές ή συλλογικές πρωτοβουλίες και δράσεις. Με λίγα λόγια, η φαντασία αποτελεί την κινητήρια δύναμη, όχι μόνο για νοερά ταξίδια, αλλά και για συνειδητές πράξεις.

Τι είναι για σας η συγγραφή;

Μία εσωτερική ανάγκη. Έγραφα από μικρή. Θυμάμαι μια χρονιά στο δημοτικό, κατά τη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων διακοπών, έγραψα ένα παραμύθι και είπα σε μια φίλη μου να το εικονογραφήσει. Στη συνέχεια πηγαίναμε να πούμε τα κάλαντα και ταυτόχρονα μοιράζαμε το παραμύθι. Η συγγραφή με αποφορτίζει, με ταξιδεύει, όπως ακριβώς κι όταν διαβάζω ένα βιβλίο.

Το επόμενο βιβλίο σας;

Το επόμενο βιβλίου μου θα έχει και αυτό, αποδέκτες του τα παιδιά.

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here