Για «πολιτιστική αποικιοκρατία» κατηγορούν οι Ελληνες καλλιτέχνες το νέο διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών Γιάν Φαμπρ

ΦΩΤΟ: ΙΝ ΤΙΜΕ(Γ. ΜΠΑΜΠΟΥΚΟΣ, Γ. ΛΙΑΚΟΣ)

Αναταραχή, οργή, αγανάκτηση είναι η αντίδραση των Ελλήνων καλλιτεχνών στα επίσημα σχέδια για το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών που ανακοίνωσε ο νέος διευθυντής του Γιαν Φαμπρ, ο Βέλγος εικαστικός πολυκαλλιτέχνης που αντικατέστησε, μετά από πολλά χρόνια επιτυχημένης θητείας, τον Γ. Λούκο

Τι ήταν αυτό που προκάλεσε την έντονη αντίδρασή τους; Μα η αφιέρωση ολόκληρου του φετινού προγράμματος στον πολιτισμό της χώρα του νέου διευθυντή, το Βέλγιο. Ο κ. Φάμπρ μπορεί να δικαιολόγησε την απόφασή του, με το σκεπτικό ότι δεν είχε τον απαιτούμενο χρόνο να γνωρίσει σε βάθος και να ετοιμάσει ελληνικές προτάσεις και παραγωγές αλλά μάλλον δεν έπεισε τους Ελληνες καλλιτέχνες. Οι οποίοι με δημόσιες τοποθετήσεις τους μιλούν για πολιτιστική αποικιοκρατία και για δημόσια περιφρόνηση όλων της ελληνικής καλλιτεχνικής παραγωγής.

Χθες ο Γ. Φάμπρ είχε συνάντηση με τον Αλέξη Τσίπρα ο οποίος αφού ευχαρίστησε τον Βέλγο πολυκαλλιτέχνη που κάνει το φεστιβάλ διεθνές, πρόσθεσε «σας έχω εμπιστοσύνη». Η απάντηση του Βέλγου: «Να μην μου έχετε»!

φαμπρ τσιπρας ιν τιμε μπαμπουκος

«Οι αλλαγές είναι έως και σοκαριστικές για όσους παρακολουθούν τα τελευταία χρόνια, ιδίως επί Γιώργου Λούκου, το θεσμό», αναφέρει η δημοσιογράφος Ιωάννα Κλεφτόγιαννη στο popaganda. «Εξοβελίζεται η σύγχρονη ελληνική δημιουργία, παραμένουν εντός Φεστιβάλ μόνο οι θεσμικοί (Εθνικό Θέατρο,  Εθνική Λυρική Σκηνή, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών) και μετονομάζεται το Ελληνικό Φεστιβάλ σε Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.Αν έπρεπε να ακριβολογήσει η μετονομασία θα έπρεπε περιοριστεί σε δυο λέξεις για το 2016:Βελγικό Φεστιβάλ». 

Oι αντιδράσεις των ελλήνων καλλιτεχνών

Μετά από πρωτοβουλία πολλών ηθοποιών, οργανώνεται ανοικτό κάλεσμα προς καλλιτέχνες και δημοσιογράφους την Παρασκευή 1η Απριλίου στις 13.00 στο θέατρο Σφενδόνη που παραχώρησε η Άννα Κοκκίνου (Μακρή 4, Μακρυγιάννη) με θέμα: «Φεστιβάλ Αθηνών- προκειμένου να ακουστούν απόψεις και να αναζητηθεί ένας κοινός τρόπος αντίδρασης».

Δηλώσεις-αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης:

Η ηθοποιός Όλια Λαζαρίδου, πόσταρε, τη λέξη «αποικιοκρατία» καθώς επίσης και εξής σχόλιο: «Θα κάνει λέει στη συνεντευξή του ο Φαμπρ τον πρώτο χρόνο ένα αφιέρωμα στο Βέλγιο γιατί είναι η “πατριδα του» και “το μικρό του σπίτι”. Αλλά πιο κάτω,λέει ότι όσον αφορά εμάς, δεν τον ενδιαφέρει να κάνει “ένα εθνικιστικό φεστιβάλ”…κοίτα να δεις που ήρθαν κι οι Βέλγοι να μας πουν εθνικιστές…».

Η Άντζελα Μπρούσκου στο facebook ανέβασε video από το y-tube παράστασης του Φαμπρ συνοδευόμενο από τη φράση: «Παλλόμενα πέη χορεύουν το συρτάκι του Ζορμπά. Θα ξαναπαιχτεί ευτυχώς στο Βελγικό Φεστιβάλ!»

Aυτό το φεστιβάλ είναι επικίνδυνη φαιδρότητα», διαπιστώνει ο Θωμάς Μοσχόπουλος. «Δεν εννοείται αυτός ο εγωκεντρισμός και η αποικιοκρατική αντιμετώπιση. Είχαμε ένα φεστιβάλ με ταυτότητα που τώρα θα απαιτεί διαβατήριο για να μπούμε».

Ο ηθοποιός Αργύρης Ξάφης ενημέρωσε με προσωπικό του tweet τον πρωθυπουργό, γράφοντας: «Ελπίζω να σας ενημερώσουν ότι με αυτή την κίνηση έχασαν τη δουλειά τους πάνω από 500 άνθρωποι τη στιγμή που έχει φτάσει στο 90+% η ανεργία στους ηθοποιούς και την στιγμή που οι περισσότεροι ζούνε τον χειμώνα με τα 3 χιλιάρικα που βγάλανε το καλοκαίρι από μια δουλιά στο φεστιβάλ, κόβουμε τις ελληνικές παραγωγές; Αλήθεια; Ας κάνω λάθος. Ελπίζω να κάνω λάθος».

O σκηνοθέτης Δημήτρης Καραντζάς ανάρτησε στο Facebook «…και ελπίζω ότι δεν θα ξανακούσουμε το γελοίο επιχείρημα ότι αντιδρούμε γιατί μείναμε «παραπονεμένοι»και «χωρίς δουλειά». Ας σκύψουμε όλοι σ’ αυτή τη χώρα με τρομερό ενδιαφέρον να ακούσουμε το καυτό ερώτημα «τι σημαίνει να είσαι Βελγος σημερα».

«Δεν νιώθουν καμία ντροπή;», αναρωτιέται ο Νίκος Καραθάνος στην Ι. Kλεφτόγιαννη και στο Popaganda. «Ξέρετε ότι η χώρα κατοικείται από ανθρώπους πληγωμένους και βασανισμένους; Εγώ νιώθω ντροπή. Το Φεστιβάλ ήταν γιορτή, αντάμωμα όλου του κόσμου. Και τώρα γίνεται ένα κλειστό κλαμπ με τους Έλληνες να απορρίπτονται. Αισθάνομαι μεγάλη θλίψη. Δεν γίνεται ο Φαμπρ να κάνει το αυτοφεστιβάλ του και το υπουργείο να τον χειροκροτεί. Είναι μεγάλη προσβολή στον ελληνικό λαό να έρχεται και να επιδεικνύει τον εαυτό του».

O μουσικοσυνθέτης Χρήστος Λεοντής σε επιστολή του προς τον υπουργό Πολιτισμού κ. Μπαλτά μεταξύ άλλων σημειώνει: «Οι επιλογές σας, – δεν νομίζω ότι μπορεί να είναι μνημονιακή υποχρέωση – σε πρόσωπα που καλείτε από……το εξωτερικό, για να συμβάλλουν στην ανάπτυξη,την προώθηση και την προβολή του σύγχρονου ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ πολιτισμού, με αφήνουν άναυδο!

»Μας πέταξε «στη μούρη», χωρίς αιδώ, χωρίς ευγένεια, με έπαρση, θράσος και αναίδεια, ένα … ΕΤΟΣ ΒΕΛΓΙΟΥ!! με δικά του έργα, με Βέλγους καλλιτέχνες και με έξοδα τού πενιχρού Ελληνικού δημοσίου, που θα παρουσιάσει φέτος το …ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ, που άλλαξε και τ’όνομά του, σε ΔΙΕΘΝΕΣ…για να ξεκαθαρίσουμε μιά και καλή με τον ντόπιο πληθυσμό… ( Διεθνιλίκι με έργα ενός ατόμου πρώτη φορά το ακούω…Τι σπουδαία ιδέα!) Για μία τετραετία θα πρέπει οι Έλληνες καλλιτέχνες να διδαχτούμε πρώτα από Βέλγους και μετά,θα δούμε τι θα γίνει, αν είμαστε καλοί μαθητές!

Μεγαλύτερη περιφρόνηση και προσβολή για ΟΛΟΥΣ τους Έλληνες καλλιτέχνες, δεν νομίζω ότι έχει ξαναγίνει. ΝΤΡΕΠΟΜΑΙ! ΝΤΡΕΠΟΜΑΙ!»

«Αίσχος» και «ντροπή» χαρακτηρίζει το νέο Φεστιβάλ και οΧρήστος Λούλης. «Είναι το πιο ντροπιαστικό πράγμα που άκουσα απέναντι στους Έλληνες καλλιτέχνες. Οχι από τον ίδιο τον Φαμπρ, αν και αναλαμβάνοντας τη θέση είχε υποχρέωση να ξέρει δυο πράγματα, αλλά από την Πολιτεία που κάθεται δίπλα του και ανέχτηκε αυτό που συνέβη».

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here