Κ. Χρυσόγονος: Πως θα γίνει το δημοψήφισμα που όμως είναι απευκταίο (συνέντευξη)

Της ΒΑΝΑΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
Με ιδιαίτερη ένταση μπαίνει στην πολιτική ατζέντα το σενάριο του δημοψηφίσματος , στο παρά πέντε των κρίσιμων συζητήσεων για συμφωνία πακέτο με τους δανειστές. Η προσφυγή στη λαική ετυμηγορία τίθεται επί τάπητος στην περίπτωση που η διαπραγμάτευση οδηγηθεί σε αδιέξοδο και δεν υπάρξει συμφωνία εντός των ορίων της εξουσιοδότησης που πήρε η κυβέρνηση στις 25 Ιανουαρίου.
Παράλληλα όμως κορυφαία στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, όπως ο αντιπρόεδρος της Βουλής Αλέξης Μητρόπουλος προκρίνουν το δημοψήφισμα ακόμη και πριν από την υπογραφή της συμφωνίας, εφ όσον  αυτή  περιλαμβάνει μέτρα συνέχισης του υπάρχοντος μνημονίου.
Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, συνταγματολόγος Κώστας Χρυσόγονος  απαντά  στο Press Publica για όλα τα κρίσιμα ερωτήματα που αφορούν τη διαδικασία του δημοψηφίσματος. Ταυτόχρονα επισημαίνει ότι το δημοψήφισμα είναι ακραίο και απευκταίο ενδεχόμενο και ότι το προτιμότερο είναι το «σχέδιο Α», δηλαδή ο «έντιμος συμβιβασμός».  Λέει ωστόσο ότι αυτός πρέπει να επιτευχθεί σύντομα, διότι η πραγματική οικονομία ασφυκτιά από την τεχνητή και εκβιαστική (εκ μέρους των δανειστών) έλλειψη ρευστότητας.
Προειδοποιεί πάντως ότι όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα δεν θα είναι εύκολη η πολιτική του διαχείριση. «Το αν το ένα ή το άλλο αποτέλεσμα θα αποδειχθεί πολιτικά διαχειρίσιμο από την κυβέρνηση και τα συγκυβερνώντα κόμματα μένει να το δούμε στην πράξη».
Επίσης τονίζει ότι η κυβέρνηση μπορεί να κρατήσει στάση ουδετερότητας σχετικά με το ερώτημα που θα τεθεί, θυμίζοντας τη στάση της ΝΔ το 1974 επί Κ. Καραμανλή όπου το τότε κυβερνών κόμμα είχε τηρήσει αυστηρή ουδετερότητα στο ερώτημα υπέρ ή κατά της βασιλείας.
  
– Ποια είναι η διαδικασία που θα ακολουθηθεί σε περίπτωση που αποφασιστεί η διεξαγωγή δημοψηφίσματος;
– Σύμφωνα με το άρθρο 44 παρ. 2 του Συντάγματος δημοψήφισμα μπορεί να διεξαχθεί είτε για κρίσιμο εθνικό θέμα, χωρίς περιορισμό ως προς το είδος του, είτε για ήδη ψηφισμένο από τη Βουλή νομοσχέδιο, όπου όμως αποκλείονται τα δημοσιονομικά. Στην πρώτη περίπτωση η απόφαση λαμβάνεται από τη Βουλή με πλειοψηφία (τουλάχιστον) 151 βουλευτών, ύστερα από πρόταση της κυβέρνησης, ενώ στη δεύτερη απαιτείται πρόταση 120 βουλευτών και υπερψήφισή της από (τουλάχιστον) 180. Είναι προφανές ότι στην παρούσα συγκυρία θα πρόκειται για δημοψήφισμα σχετικό με κρίσιμο εθνικό θέμα, το οποίο και πρέπει να περιγράφεται επακριβώς στη σχετική πρόταση του υπουργικού συμβουλίου προς τη Βουλή.
 
-Πόσος χρόνος μεσολαβεί από την απόφαση της κυβέρνησης να προσφύγει στη λαική ετυμηγορία μέχρι το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος;
– Το Σύνταγμα δεν προβλέπει συγκεκριμένη προθεσμία. Το άρθρο 12 του (εκτελεστικού του άρθρου 44 παρ. 2 του Συντάγματος) νόμου 4023/2011 ορίζει ότι η ψηφοφορία διεξάγεται (το αργότερο) εντός τριάντα ημερών από τη δημοσίευση του σχετικού προεδρικού διατάγματος που εκδίδεται ύστερα από την επιτυχή έκβαση της ψηφοφορίας στη Βουλή. Δεν υφίσταται πρόβλεψη περί ελάχιστου χρόνου ο οποίος πρέπει να μεσολαβήσει. Εκτιμώ ότι στην πράξη δεν χρειάζονται περισσότερες από δύο εβδομάδες, δεδομένου ότι το δημοψήφισμα είναι πολύ απλούστερη διαδικασία από τις βουλευτικές εκλογές. Δε χρειάζονται υποβολές υποψηφιοτήτων, ανακηρύξεις κλπ., παρά μόνο εκτύπωση δύο ψηφοδελτίων για κάθε εκλογέα, ένα με το ερώτημα και το ναι ή όχι και άλλο ένα λευκό, σύμφωνα με το άρθρο 13 του νόμου.
– Ποιο μπορεί να είναι το περιεχόμενό του; Υπάρχουν δεσμεύσεις από το Σύνταγμα;
– Δεν υπάρχει δέσμευση από το Σύνταγμα για το περιεχόμενο του δημοψηφίσματος όταν πρόκειται για «κρίσιμο εθνικό θέμα». Συνεπώς η Βουλή μπορεί ελεύθερα να αποφασίσει και να συμπεριλάβει ακόμη και ερωτήματα με κάποιας μορφής δημοσιονομική διάσταση (π.χ. αν οι πολίτες συμφωνούν με συγκεκριμένες αυξήσεις φόρων).
 
– Η κυβέρνηση δεν θα πρέπει να πάρει θέση στο ερώτημα;
-Δεν υφίσταται καμία υποχρέωση εκ του Συντάγματος για την κυβέρνηση ή τα κόμματα που τη συγκροτούν να λάβουν θέση επί του ερωτήματος, αν και πολιτικά είναι βέβαιο ότι θα δεχθούν μεγάλη πίεση για να το πράξουν. Υπενθυμίζω πάντως ότι στο τελευταίο ιστορικό παράδειγμα δημοψηφίσματος στην Ελλάδα, το Δεκέμβριο του 1974, το τότε κυβερνών κόμμα της «Νεας Δημοκρατίας» είχε τηρήσει αυστηρή ουδετερότητα στο ερώτημα υπέρ ή κατά της βασιλείας.
– Tι θα σημάνει μια ενδεχόμενη αρνητική απάντηση για την έγκριση της συμφωνίας;
– Μια αρνητική απάντηση, εφόσον υποθέσουμε ότι το ερώτημα θα αφορά την αποδοχή συγκεκριμένων απαιτήσεων των δανειστών π.χ. για εργασιακά, ασφαλιστικό κ.λπ., θα σήμαινε ότι η Βουλή θα στερούνταν δημοκρατικής νομιμοποίησης για την ψήφιση νομοσχεδίου με το περιεχόμενο αυτό.
-Πότε είναι δεσμευτικό το αποτέλεσμα;
-Ο ν. 4023/2011 (άρθρο 16, παρ. 3) θέτει ως προϋπόθεση της δεσμευτικότητας να έχει συμμετάσχει στην ψηφοφορία τουλάχιστον το 40% των εγγεγραμμένων εκλογέων.
– Εάν οι πολίτες εγκρίνουν  μια συμφωνία όπου οι κόκκινες γραμμές του ΣΥΡΙΖΑ θα έχουν υποχωρήσει , η κυβέρνηση θα την εφαρμόσει;
 – Σ’αυτή την περίπτωση θα έχουμε διεύρυνση των ορίων της λαϊκής εντολής προς την κατεύθυνση αυτή. Στην αντίθετη περίπτωση θα έχουμε διεύρυνση της λαϊκής εντολής αντίστροφα προς την κατεύθυνση της ρήξης, ό,τι κι αν μπορεί να σημαίνει αυτό. Το αν το ένα ή το άλλο αποτέλεσμα θα αποδειχθεί πολιτικά διαχειρίσιμο από την κυβέρνηση και τα συγκυβερνώντα κόμματα μένει να το δούμε στην πράξη. Προσωπικά θεωρώ ότι το δημοψήφισμα  είναι ακραίο και απευκταίο ενδεχόμενο και ότι το προτιμότερο είναι το «σχέδιο Α», δηλαδή ο «έντιμος συμβιβασμός». Που θα είναι αμοιβαία επωφελής για τη χώρα μας και για τους ξένους δανειστές. Αυτός όμως πρέπει να επιτευχθεί σύντομα, διότι η πραγματική οικονομία ασφυκτιά από την τεχνητή και εκβιαστική (εκ μέρους των δανειστών) έλλειψη ρευστότητας.
Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here