Πωλ Βιττωρούλης: «Ιστορία για τις γενεές που θα έρθουν»

 

 Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ

«Κάθε φορά που ξεκινούσα μία νέα αποστολή δεν γνώριζα αν θα γυρίσω πίσω» λέει ο Πωλ Βιττωρούλης και δεν υπερβάλει. Ένιωθε την ανάσα του θανάτου κάθε φορά που πίεζε την σκανδάλη εγγραφής της κάμερας του. Όμως το ανθρώπινο συναίσθημα του φόβου εκμηδενιζόταν από την αφοσίωση του στο να καταγράψει τον παλμό των γεγονότων και να τον μεταφέρει αυτούσιο στο κοινό όλου του κόσμου. Ο Πωλ Βιττωρούλης με την κάμερα του εγκλώβισε την εικόνα από γεγονότα που συνθέτουν το μακρύ αφήγημα της εποχής τους. Στο πολυσέλιδο αυτό βιβλίο, επέλεξε  23 συναρπαστικές ιστορίες από το σύνολο της καριέρας του που διαδραματίζονται σε διαφορετικές εποχές και γεωγραφικά σημεία. Αύριο, ώρα 6.00 μ.μ παρουσιάζεται το βιβλίο του “Camera Belli», στο Θέατρο Αλίκη, Αμερικής 4, Αθήνα. Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι: Μαρία Καρχιλάκη δημοσιογράφος, Χρίστος Βασιλόπουλος δημοσιογράφος, Allen Pizzey δημοσιογράφος CBS και ο συγγραφέας, Πωλ Βιττωρούλης. Την εκδήλωση θα συντονίσει ο δημοσιογράφος Γιάννης Πολίτης.

-Το βιβλίο σας «Camera Belli»  είναι μια χρονοκάψουλα;

Είναι μια κιβωτός που περιέχει τις συγκλονιστικές προσωπικές εμπειρίες μου, μέσα από τις οποίες σκιαγραφείται μια ολόκληρη εποχή. Επιδίωξα  να αποτυπώσω με την κάμερα και αργότερα να καταθέσω με την πένα στορίες και σκηνές οι οποίες συνδέονται με προσωπικότητες και γεγονότα συγκλονιστικά που σημάδεψαν, πολιτικά και κοινωνικά, μια από τις πιο εκρηκτικές και ταραγμένες περιόδους της σύγχρονης ιστορίας. Μέσα από τις μνήμες μου, όπως τις βίωσα, και τις εικόνες, όπως τις αποτύπωσα, αφηγούμαι την περιπέτεια για επαγγελματική επιτυχία αλλά και επιβίωση του ανεξάρτητου παρατηρητή, και με αυτό τον τρόπο γίνεται η ματιά μας σε στιγμές και γεγονότα που συχνά αποφεύγαμε να κοιτάξουμε.

Οι  ιστορίες διανθίζονται από πλούσιο φωτογραφικό υλικό. Κατέγραψα την Ιστορία για τις γενεές που θα έρθουν. Οι φωτογραφίες προέρχονται από το αρχείο του Πωλ Βιττωρούλη και του Γιώργου Ιωαννίδη.Επιμέλεια της έκδοσης Γιάννης Ασδραχάς. Επιμέλεια κειμένου Λούλα Κυπραίου. Οργάνωση παραγωγής Μιχάλης Βιττωρούλης. Σχεδιασμός και Layout έκδοσης «Beetroot DesignGroup». Το βιβλίο συνοδεύεται από ένθετο-poster στο οποίο από τη μία πλευρά περιλαμβάνονται εικόνες από το προσωπικό αρχείο του συγγραφέα και στην άλλη πλευρά ο χάρτης με όλα τα σημεία που βρέθηκε ανά τον κόσμο.

-Τι θυμάστε;

Κατά τη διάρκεια της μεγάλης και πολυδιάστατης επαγγελματικής μου πορείας, πολλές φορές βρέθηκα αντιμέτωπος με τον κίνδυνο, τον φόβο και την αδικία. Τίποτα όμως δεν με συγκλόνισε και δεν συνεχίζει να με συγκλονίζει, όσο η αδικία απέναντι στα παιδιά που απλά, επειδή έτυχε να γεννηθούν στο ένα ή στο άλλο σημείο του πλανήτη, γίνονται αθώα θύματα εκμετάλλευσης και υποβάλλονται σε καθημερινά βασανιστήρια, πόνο και δυστυχία.

-Για φιλανθρωπικό σκοπό τα έσοδα;

Όλα τα έσοδα από την πώληση του βιβλίου θα διατεθούν στον Οργανισμό «Forever Giving» της Forever Living Products, που στηρίζει τα παιδιά ανά τον κόσμο οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε προγράμματα αλληλεγγύης με τρόφιμα, ιατροφαρμακευτική βοήθεια, εκπαίδευση, στέγαση, ένδυση, καθώς και ανακούφιση από ασθένειες.

 

Λίγα λόγια για τον Πωλ Βιττωρούλη

Υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας της στιγμής που το τανκ υπό τις διαταγές των πραξικοπηματιών συνέτριψε την πύλη του Πολυτεχνείου το 1973.

Κατέγραψε τον αραβοϊσραηλινό πόλεμο του Γιον Κιπούρ και τον Εμφύλιο του Λιβάνου δίνοντας το παρόν σε όλες τις τραγικές του εξάρσεις. Για τη κάλυψη του βομβαρδισμού της Βηρυττού τιμήθηκε με το βαρύτιμο δημοσιογραφικό βραβείο « Emmy».

Για 96 μέρες μετέφερε σε όλη την υδρόγειο τις εξελίξεις στο ζήτημα των αμερικάνων ομήρων στην υπό κατάληψη πρεσβεία των ΗΠΑ στη Τεχεράνη. Και ήταν αυτός που μετέφερε πρώτος την είδηση ότι οι όμηροι ήταν ελεύθεροι από τους δεσμώτες τους τον Ιανουάριο του 1981.

Βρέθηκε στο επίκεντρο της εισβολής των Τούρκικων στρατευμάτων στην Κύπρο τον Ιούλιο του 1974.

Βιντεοσκόπησε τα αμερικάνα αεροπλάνα να βομβαρδίζουν την Τρίπολη της Λιβύης το 1986. Επίσης τον μακροχρόνιο πόλεμο Ιράν-Ιράκ αλλά και την ένοπλη σύρραξη Πακιστάν και Ινδίας.

Συνέβαλε στη διάσωση του πληρώματος του δεξαμενόπλοιου Pivot το οποίο είχαν διατρήσει πύραυλοι στον Περσικό Κόλπο. Αυτή η πράξη του τιμήθηκε με τη κορυφαία δημοσιογραφική διάκριση της Αμερικής το «Sigma Delta Chi».

Πέρασε το ψυχροπολεμικό παραπέτασμα κινηματογραφώντας κρυφά τις πρώτες εκλογές στη Τσεχοσλοβακία του 1971.

Ήταν παρόν στην ανταλλαγή αιχμαλώτων ανάμεσα στο Ισραήλ και την Παλαιστίνη στο αεροδρόμιο της Γενεύης.

Ανέλαβε ριψοκίνδυνες αποστολές: στη νεκρή ζώνη των συνόρων του Πακιστάν- Αφγανιστάν κινηματογραφώντας ένα εργοστάσιο παραγωγής χασίς.

Αυτόπτης μάρτυρας σε ανθρωπιστικές καταστροφές: στον λιμό της Αιθιοπίας και της μάστιγας από το θανατηφόρο τσίμπημα της μύγας τσε-τσε στο Σουδάν.

Αποτύπωσε την αποφασιστικότητα των τρομοκρατών αλλά και την απόγνωση των ομήρων σε αεροπειρατείες που μονοπώλησαν τα διεθνή μέσα ενημέρωσης.

Ήταν παρόν σε γεγονότα-καμπή στην ιστορία όπως η άφιξη του Αγιατολαχ Χομεϊνί στη Τεχεράνη.

Γνώρισε προσωπικότητες που διαμόρφωσαν τη ροή της ιστορίας.

Στιγμές της καριέρας του υπήρξαν υλικό για τα κινηματογραφικά καρέ του Χόλυγουντ στις ταινίες «Insider» σε σκηνοθεσία Μάικλ Μαν με πρωταγωνιστές τον Αλ Πατσίνο και τον Ράσελ Κρόου, αλλά και στ o βραβευμένο με τρία βραβεία Όσκαρ « Argo» σε σκηνοθεσία και πρωταγωνιστικό ρόλο του Μπεν Άφλεκ.

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here