Μνημόσυνο για τους 121 νεκρούς της «Ηλιος» – η Boeing «πλήρωσε» αλλάζοντας κατόπιν εορτής τα τεχνικά «προβληματάκια» -80.000 ευρώ η «ποινή» σε στελέχη

Μνημόσυνο και τρισάγιο τελούν οι συγγενείς των 121 θυμάτων της αεροπορικής τραγωδίας που σημειώθηκε 14 Αυγουστου, πριν από 12 χρόνια, όταν η πτήση 522  της «Ήλιος»  είχε τραγικοτέλος, με συντριβή του  αεροσκάφος στο Γραμματικό Αττικής (όπου και η θρηκευτικη τελετη)
Το Μπόινγκ της ιδιωτικής κυπριακής αεροπορικής εταιρείας «Ήλιος» κατέπεσε και συνετρίβη στις 14 Αυγούστου 2005, παρασύροντας στο θάνατο 121 ανθρώπους (115 επιβάτες και εξαμελές πλήρωμα), ξεκληρίζοντας οικογένειες ολόκληρες
Οι επιβάτες ήταν 103 Ελληνοκυπριοι και Κϋπριοι αρμενικής καταγωγής και 12 Έλληνες. Ανάμεσα στους νεκρους και 22 παιδιά και έφηβοι
Ο μαύρος κατάλογος
1. Παρασκευάς Δημητρίου, 30 ετών
2. Μαρία Ρίκκου, 27 ετών
3. Αδάμος Ευριπίδου, 61 ετών
4. Νίκη Ευριπίδου, 52 ετών
5.Ανδρούλλα Καρκανιά, 46 ετών
6. Παναγιώτης Καρκανιά, 48 ετών
7. Γεώργιος Ιακώβου, 54 ετών
8. Μαργαρίτα Ιακώβου, 46 ετών
9. Αναστάσιος Αγαθαγγέλου, 32 ετών
10. Κυριάκος Αλιούρης, 31 ετών
11. Ανδρέας Χριστοδούλου (Μαυρης), 44 ετών
12. Καλυψώ Χριστοδούλου, 42 ετών
13. Ελένη Κωνσταντίνου, 39 ετών
14. Θεοφάνης Κωνσταντίνου, 42 ετών
15. Δένα Καρακώστα, 43 ετών
16. Νίκος Καρακώστα, 53 ετών
17. Νίκος Νικολάου, 27 ετών.
18. Θέτη Νικολάου, 4 ετών
19. Νόνη Νεοκλέους, 30 ετών
20. Κώστας Χριστοδουλόπουλος, 45 ετών,
21. Φωτεινή Χριστοδουλόπουλου, 18 ετών
22. Αναστάσιος Αναστασίου, 36 ετών
23. Στέφανη Χάσουλα, 18 ετών
24. Μαρία Καρακώστα, 43 ετών
25. Ανδρέας Καρακώστας, 46 ετών
26.Πάμπος Καζαμίας, 59 ετών
27. Πανίκος Κιτρομηλίδης, 43 ετών
28. Φάνη Καπετάνιου Κιτρομηλίδου, 42 ετών
29. Μαρίνα Νικολάου Χριστοδουλόπουλου, 43 ετών
30. Ελένη Ονησιφόρου, 27 ετών
31. Γιαννούλα Νεοφύτου, 55 ετών
32. Μιχάλης Νεοφύτου, 28 ετών
33. Ελενα Μιχαήλ, 29 ετών
34. Αντρη Κυπριανού, 28 ετών
35. Ευγενία Κέντα, 32 ετών
36. Σωτήρης Κατσέξου, 60 ετών
37. Μαρία Κατσέξου, 54 ετών
38. Οδυσέας Κουτσόφτα, 28 ετών
39. Χρυσούλα Κουτσόφτα, 5 ετών
40. Ξένια Κουτσόφτα Βρακά, 27 ετών
41. Γεώργιος Θεοφάνης
42. Μαρία Θεοφάνη
43. Αρτέμης Θεοφάνη
44. Μαρία Παπαγιάννη
45. Ιωάννης Αλεξανδρής, 37 ετών
46. Αρης Αδελίδης
47. Ιωάννης Παπαϊωάννου
48. Ευσταθία Μούσα
49. Θεόδωρος Δούνας, 38 ετών
50. Μιχαήλης Δούνα, 10 ετών
51. Βασιλική Δούνα, 8 ετών
52. Τάσος Δούνας, 5 ετών
53. Χριστίνα Τσοπανή , 34 ετών
54. Χρίστος Πυρίλης, 40 ετών
55.Αντωνία Μανώλη Πυρίλη, 36 ετών
56. Εύα Πυρίλλη, 12 ετών
57. Ξένιος Πυρίλλη, 10 ετών
58. Μάρκος Πυρίλλη, 6 ετών
59. Αντώνης Αντωνίου, 39 ετών
60. Μαρία Αντωνίου, 35 ετών
61. Χρίστος Αντωνίου, 9 ετών
62. Χριστίνα Αντωνίου, 6 ετών
63. Μιχάλης Γιωργαλλή, 51 ετών
64. Ανθούλλα Γιωργαλλή, 47 ετών
65. Αγάθη Ευριπίδου, 41 ετών
66. Ευριπίδης Ευριπίδου, 47 ετών
67. Πολίνα Ευριπίδου, 12 ετών
68. Στέφανη Ευριπίδου, 17 ετών
69. Κυριάκος Κυπριανού, 48 ετών
70. Αναστασία Κυπριανού, 44 ετών
71.Στέλλα Κυπριανού, 16 ετών
72. Χρίστα Κυπριανού, 14 ετών
73. Χριστόδουλος Κυπριανού, 5 ετών
74. Τουτουντζιάν Αρα 16 ετών
75. Τουτουντζιάν Μπαριέτ 12 ετών
76.Tουτουντζιάν Χίλντα, 45 ετών
77. Tουτουντζιάν Χαγκοπ, 51 ετών
78. Ειρήνη Κωνσταντίνου, 36 ετών,
79. Αρχ. Μακαρίου 21 ετών
80. Μιχάλης Κωνσταντίνου, 39 ετών
81. Πέτρος Κωνσταντίνου, 13 ετών
82. Πολυξένη Σοφοκλέους, 30 ετών
83. Χριστόδουλος Προκοπίου, 34 ετών
84. Μαρία Πογιατζή, 23 ετών
85. Ιωάννης Παπαχριστοδούλου, 31 ετών
86. Μαίρη Γεωργίου, 42 ετών
87. Μιχάλης Κωνσταντίνου, 54 ετών
88. Καλλιόπη Κωνσταντίνου, 49 ετών
89. Χριστίνα Λαππά, 25 ετών
90. Καραπάμπας Κ
91. Αναστάσιος Κιρλακίτσης
92. Λιμπιτσούνη Ε.
93. Μιχαηλίδης Κ.
94. Γαβριηλίδου Ε. , 29 ετών
95. Κλεόπας Νικολάου, 66 ετών
96. Δημήτριος ‘Ομπασιης, 26 ετών
97. Γεώργιος Γ. ,25 ετών
98. Νίκος Νικολάου, 30 ετών
99. Γεώργιος Γεωργίου, 31 ετών
100. Ντίνα Κωνσταντινίδη
101. Αντριάνα Χρυσάνθου, 63 ετών
102. Σωτήρης Χρυσάνθου, 65 ετών
103. Νίκος Χαραλάμπους, 34 ετών
104. Κούλα Χαραλάμπους, 59 ετών
105. Κωνσταντίνα Χαραλάμπους, 6 ετών
106. Πανίκος Αναστασίου, 38 ετών
107. Μαρία Ελένη Γιασουμή, 9 ετών
108. Σύλβια Γιασουμή, 46 ετών
109. Ιάσονας Γιασουμή, 47 ετών.
110. Δήμος Ξιούρουππας, 39 ετών
111. Μαργαρίτα Ξιούρουππα, 34 ετών
112. Σοφία Ξιούρουππα, 10 ετών
113. Ιωάννα Ξιούρουππα, 9 ετών
114. Βασίλης Ρέγκο, 31 ετών
115. Περικλής Ψαρούδης, 34 ετών
Τα ονόματα των μελών του πληρώματος:
Marten Hans Jurgen, 50 ετών, κυβερνήτης
Πάμπος Χαραλάμπους, 40 ετών, συγκυβερνήτης
Λουΐζα Βουτέρη, 20-30 ετών, αεροσυνοδός
Μερόπη Σοφοκλέους, 20-30 ετών, αεροσυνοδός
Ανδρέας Προδρόμου, 20-30 ετών, αεροσυνοδός
Χάρις Χαραλάμπους, 20-30 ετών, αεροσυνοδός.
Το αεροπλάνο είχε απογειωθει από την Λάρνακα και ειχε προορισμό στην Πράγα στην Τσεχία -θα έκανε ενδιάμεση σταση στο Ελευθέριος Βενιζέλος της Αθήνας. Το σκάφος εισήλθε στο FIR Αθηνών στις 10:37. Επειδή κανεις δεν επικοινωνουσε ως όφειλε με τον πύργο ελεγχου, απογειώθηκαν δυο μαχητικά αροσκάφη τα οποια όχι μόνον εντοπισαν στις 11:20 το αεροπλάνο αλλά είχαν και στενή οπτική επαφή όπότε είδαν
*να λειπει ο κυβερνήτης από το πιλοτήριο
*να έχει γείρει αναίσθητος ο συγκυβερνήτης
*να φέρουν μάσκες οξυγόνου οι επιβάτες
*το αεροσκαφος να κινείται με ενεργοποιημένο τον αυτόματο πιλότο
Στις 11:41 οι άνδρες των μαχητικων ειδαν τον φροντιστή Ανδρέα Προδρόμου που είχε πτυχίο πιλότου να προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου λίγο προτου αυτό πλησιασει στην Εύβοια.
Ο φροντιστής Προδρόμου και η αεροσυνοδος Χαρλαμπους -και οι δύο νεκροί
Τότε όμως τελείωναν πλέον και τα καύσιμα του αεροσκάφους. Σταμάτησαν οι δυο κινητήρες και το αεροπλάνο συνετρίβη στις 12:05 στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού
ΤΑ ΑΙΤΙΑ
Ουσιαστικα έφταιγε η κατασκευάστρια εταιρία Boeing που είχε  δυο σοβαρές ελλείψεις κατασκευαστικής υφής, όμως το μόνο που της χρεώθηκε,  ήταν η υποχρέωση εκ των υστέρων απλώς… να διρθώσει τα «τεχνικά προβλήματα» που είχαν προκαλεσει την πτώση
Ως βασικη αιτία της πτώσης θεωρείται
1. Η παραμονή του διακόπτη αποσυμπίεσης του αεροσκάφους στη χειροκίνητη ρύθμιση κατά τον έλεγχο πριν από την πτήση. Αυτό είχε ως επακόλουθο να μειώνονται όσο περνούσε η ώρα τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής πίεσης και κατ’ επέκταση τα επίπεδα του οξυγόνου στο εσωτερικό του αεροπλάνου -έτσι επιβατες  και  πιλότοι έχασαν τις αισθήσεις τους προτού προλάβουν να αντιδράσουν. Η Boeing παραδεχτηκε ότι στα εγχειρίδια μηχανικών και χειριστών ιδιαίτερα στο θέμα του ρυθμιστή συμπίεσης δεν είχε σαφεις οδηγίες για την ρυθμιση στο manual ή χειροκίνητο. Εντουτοις βρέθηκαν κατηγορούμενοι και ο μηχανικός του αεροδρομίου που το ήλεγξε πριν από την απογείωση και (θεωρητικά) οι δύο νεκροί πιλότοι που δεν το τσεκάρισαν
2. Τα συστήματα ελέγχου του αεροπλάνου εντόπισαν το πρόβλημα με την ατμοσφαιρική πίεση και στο πιλοτήριο ήχησε ο συναγερμός. Ωστόσο, οι πιλότοι συνέχισαν την ανοδική πορεία χωρίς να δώσουν σημασία, καθώς το προειδοποιητικό ηχητικό σήμα ήταν ίδιο με αυτό που ακούγεται και σε άλλη σχετικά «ακίνδυνη» περίπτωση -εκείνη των λανθασμένων ρυθμισεων  απογείωσης. Η Boeing το άλλαξε κι αυτό εκ των υστέρων παρότι ειχε «οχληθεί» πολλές φορές επ αυτού πριν την τραγωδια. Και για αυτό θεωρήθηκαν υπεύθυνοι οι δυο πιλότοι, επειδή δεν  έλαβαν υπ΄όψιν τους την πιθανότητα να ειδοποιούνται για αποσυμπιεση
Για τη συντριβή οι κυπριακές αρχές αθώωσαν όλους τους κατηγορουμενους, Στην Αθήνα όμως καταδικάστηκαν πρωτόδικα πέντε στελεχη της αεροπορικης εταιρείας που αντιμετώπισαν τις κατηγορίες της » ανθρωποκτονίας και πρόκλησης θανάτου λόγω αλόγιστης, απερίσκεπτης ή επικίνδυνης πράξης»

Το Πρωτοδικείο Αθηνών   έκρινε ένοχους τους Δημήτρη Πανταζή, Γιώργο Κικκίδη, Ιάνκο Στοϊμένοβ και Άλαν Ίργουιν, χωρίς ελαφρυντικά και επέβαλε καταδίκη ενός χρόνου για κάθε απώλεια ζωής, συν τρία χρόνια ποινή βάσης, που αφορά την ενοχή τους για την ανθρωποκτονία εξ αμελείας. Η συνολική ποινή των στελεχών της εταιρίας ήταν 124 χρόνια.

Το Φεβρουάριο του 2013 το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων αθώωσε τον μηχανικό Ίργουικ που πρωτόδικα είχε καταδικαστεί και  επέβαλε στους άλλους  δεκαετείς ποινές φυλάκισης, εξαγοράσιμες έναντι 80.000 ευρώ….

 

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here