Μάνος Βακούσης: Ο γονιός που κυνηγάει τα προσφυγάκια να μην πάνε στο ίδιο σχολείο με τα παιδιά του, χειρότερος φασίστας όλων

 

Συνέντευξη στην ΚΕΛΛΥ ΣΤΑΜΟΥΛΗ

Κορυφαίες συνεργασίες, καταλυτικές ερμηνείες, τρανταχτό θεατρικό και κινηματογραφικό παρόν.  Κυρίες και Κύριοι ιδού ο Μάνος Βακούσης!  Το Press Publica τον συνάντησε και άκουσε προσεκτικά τις φιλοσοφικές απαντήσεις του ταλαντούχου ηθοποιού αναφορικά με την Τέχνη, την ύπαρξη, το θάνατο, το ταλέντο, το πολίτευμα.

  • Ποιά θεωρία έχετε ως πυξίδα;

«Γίνου εσύ».  Φρίντριχ Νίτσε.  Έχε δηλαδή παρόν όταν μιλάς και όταν αισθάνεσαι.

  • Ποιό μήνυμα αρχαίου Τραγωδού σας ακολουθεί;

Σοφοκλής.  «Ό,τι πρόσμενες μένει ανεκτέλεστο.»

  • Φιλοσοφικά ποιός τρόπος σκέψης σας γοητεύει;

Η Μακιαβελική σκέψη γιατί κρύβει τη βαθύτερη αλήθεια μέσα από μία μάσκα.  Γνωρίζω την αλήθεια αλλά θα την πω μόνο σε όποιον μπορεί να την κατανοήσει.  Σε όποιον δεν μπορεί να την κατανοήσει θα είμαι αινιγματικός.

  • Διαβάζετε τα ζώδια;

Αγαπώ την Αστρολογία.  Μας δείχνει «τη στιγμή της μοίρας», στην οποία βρίσκεται ο καθένας μας.

  • Καθορίζεται και το ταλέντο από τη «στιγμή της μοίρας»; Τι ορισμό δίνετε στο ταλέντο;

Ταλέντο είναι να μπορείς να σε αφουγκραστείς σε αυτό που καταλαβαίνεις, σε αυτό που δεν καταλαβαίνεις, σε αυτό που δεν μπορείς να ορίσεις, σε αυτό που μπορείς να ορίσεις, σε αυτό που μπορείς να φτιάξεις και σε αυτό που μπορείς να χαλάσεις.  Και τότε να ξαναξεκινάς πάλι με μία νέα ερώτηση που είναι ο έρωτας.

  • Γιατί σχετίζετε το ταλέντο με τον έρωτα;

Το ταλέντο, όπως και ο έρωτας, είναι το να μην σταματάς.  Να μην φοβάσαι να φοβηθείς, να μην φοβάσαι να ταξιδέψεις σε έναν κόσμο που έχεις μέσα σου.  Να θέλεις να ρισκάρεις.  Το ταλέντο δεν μπορεί να εξηγηθεί.

  • Άρα αποτελεί ένα από τα μυστήρια του κόσμου το ταλέντο κ. Βακούση;

Ναι! Είναι ένα αινιγματικό κομμάτι το ταλέντο.  Αυτό που υπήρχε πριν με συλλάβουν οι γονείς μου και αυτό που θα υπάρχει αφού πεθάνω.  Είναι μία αινιγματική αίσθηση.

Μια βαθειά σιωπή που με κάνει να θέλω να μπω σε κάτι που δεν μπορώ να το εξηγήσω.

  • Δεν απαιτεί δουλειά το ταλέντο δηλαδή;

Το ταλέντο απαιτεί εργατικότητα, ούτε δουλεία ούτε  δουλειά.  Όμως αν δεν διαθέτεις ενεργειακό οίστρο, κι ας χτυπιέσαι 20 ώρες,  απλώς ένας καλοκουρδισμένος θα είσαι. Όχι όμως αυτός που μαγνητίζει.  Το ταλέντο έχει ως ψυχική διάθεση την ψυχή μας.

  • Εσείς συνειδητοποιείτε ότι είστε ταλαντούχος;

Λίγο πριν βγω στη σκηνή συνειδητοποιώ ότι δεν ξέρω τίποτα, με έναν ατελείωτο οίστρο ταυτόχρονα.  Χάνω τα λόγια μου επειδή εισβάλλω σε κόσμους, όχι επειδή ξεχνάω.  Αυτό είναι ταλέντο.

  • Θα σας θεωρήσουν νάρκισσο με την απάντηση αυτή.

Αλλο είμαι νάρκισσος και άλλο είμαι ναρκισιστικός άνθρωπος.  Το να ξέρω ότι έχω καλή αύρα δεν είναι κακό.  Από τη στιγμή που με ρωτάει η Κέλλυ, να το παίξω ψευτοπαρθένα;  Αυτό είναι λάθος.

  • Σκιαγραφείστε μου τον ερωτικό άνθρωπο.

Αυτός που δεν έχει πρέπει, αλλά έχει τη γοητεία του να μένει αεικίνητος μέσα του.  Θέση κίνησης και ακινησίας.  Μαθηματικά.  Όλα είναι λογική που εκεί ή γινόμαστε κτήνοι ή γινόμαστε η αποθέωση του κτήνους μας.

  • Τα ακροδεξιά σχήματα άρα δεν «αποθεώνουν το κτήνος τους»;

Ο άνθρωπος από τη φύση του είναι ομοφαγικό ον.  Τρώει άρα τρώγεται.  Το ομοφαγικό στοιχείο ή θα μεταλλαχθεί σε δημιουργικό στοιχείο, ή θα παραμείνει φυσικό κτηνώδες ένστικτο.

  • Οι ακροδεξιοί δηλαδή σχηματισμοί εξοστρακίζουν εντελώς το δημιουργικό στοιχείο;

Οι άνθρωποι είμαστε νερό, είμαστε βροχή, αέρας είμαστε, οξυγόνο, πύρινοι είμαστε, νευρικό σύστημα έχουμε.  Είμαστε Πενθέας, Διόνυσσος, Απόλλων.  Όλα αυτά συγκρούονται μέσα μας.  Εξαρτάται σε ποιό στοιχείο δίνουμε προτεραιότητα.  Ο πολίτης οφείλει να δημιουργήσει μία ισορροπία με το ομοφαγικό του κομμάτι, προκειμένου να μην ενστερνιστεί τα άκρα.

  • Κατονομάστε μου έναν δεινό θιασώτη των άκρων.

Ο Στάλιν είναι ένας από τους μεγαλύτερους φασίστες που πέρασε από την ανθρωπότητα.  Ο πολίτης που ρίχνει την τσίχλα στο δρόμο και το πουλί την τρώει και πνίγεται, επίσης είναι ο χειρότερος φασίστας.  Ο γονιός που κυνηγάει τα προσφυγάκια να μην πάνε στο ίδιο σχολείο με τα παιδιά του, χειρότερος όλων.

Όλοι συγγενικά πρόσωπα είμαστε, το θέμα είναι τί θέλουμε να ακολουθήσουμε.

  • Ποιές πράξεις καταδεικνύουν το φασιστοειδές του Στάλιν;

Τον Στάλιν τον ξεπέρασε η εμμονή του στην εξουσία.

Σκότωσε τον Μαγιακόφσκι οδηγώντας τον σε αυτοκτονία, σκότωσε τον σύντροφό του τον Τρότσκι.

  • Πως χαρακτηρίζετε την Χρυσή Αυγή;

Η ΧΑ είναι κοινωνικό αποτέλεσμα της εποχής μας.  Όπως τότε με τον Χίτλερ.

  • Αναφορικά με τη σωματική βία που ασκεί;

Ο Τσοχατζόπουλος μου φταίει περισσότερο από τον Κασιδιάρη. Τον πίστεψα τον ψήφισα και αποδείχτηκε το φρικτότερο φασιστικό τέρας.

  • Ποιόν άλλον θεωρείτε φασίστα εκ της πολιτικής σκηνής;

Τον Σόιμπλε.  Για να «προστατέψει» την πατρίδα του δεν βάζει πάτο στα μηδενικά των τόκων.

Δεν πιστεύω ότι όλα γίνονται για να μεγαλώσουμε την εξουσία μας την οικονομική ρε γαμώτο!  Αυτό λέγεται Ερυσιχθονισμός.  Αυτός που ποτέ δεν χορταίνει.

  • Να υποθέσω ότι είστε αναφανδόν υπέρ του δημοκρατικού πολιτεύματος;

Είμαι κατά του φασισμού, κατά του κομμουνισμού κατά του αναρχισμού κατά του «δημοκρατισμού».  Πιστεύω μόνο στην επικοινωνία του ατόμου που μπορεί να γίνει σύνολο.  Αυτό όμως κατά τον Πλάτωνα είναι μία ουτοπία.

  • Η Τέχνη εξομαλύνει τις ακραίες θέσεις;

Η τέχνη μας ξεγελάει από τη μιζέρια μας, από τις εμμονές μας, από την υπερβολική κοινωνικότητά μας,  δηλαδή από το «έτσι πρέπει να γίνει», το οποίο προκαλεί όλα τα δεινά. Μας βάζει με λογική και αίσθηση σε ένα κόσμο στον οποίο τίποτα δεν είναι αυτονόητο. Μας κάνει δηλαδή φυσικά όντα.

  • Και πιο συγκεκριμένα, το λειτούργημα του ηθοποιού σε τί στοχεύει;

Στο να προκαλεί κραδασμικούς ενεργειακούς χώρους κατά την παράσταση, ώστε κάτι να μετατοπιστεί στην ψυχή των θεατών.

  • Στους ενεργειακούς αυτούς χώρους τι εισχωρεί; Το παραμύθι;

Ακριβώς! Ο ηθοποιός είναι ένας μυθοπλάστης.  Ο μύθος είναι η αλήθεια, σαν την ανάσα μας, σαν την εισπνοή και την εκπνοή μας.  Ολα βασιλεύουν μέσα σε μία εισπνοή και μία εκπνοή.  Μέσα σε αυτά τα συστατικά, που είναι η ζωή η ίδια, γεννιέται ο μύθος, η ανάγκη δηλαδή του ανθρώπου  να συλλάβει τα φαινόμενα.

  • Πως εξηγείται η εξερευνητική αυτή ανάγκη του ανθρώπου;

Είμαστε απόσπασμα και απόσταγμα της φύσης.  Είμαστε πεπερασμένα όντα, σκιές ονείρου, δεν είμαστε καν όνειρο.  Για το λόγο αυτό αγωνιούμε να εξηγήσουμε τα φυσικά φαινόμενα.

  • Τι αισθάνεστε για το θεατή που δυσανασχετεί και φεύγει πριν το πέρας της παραστάσεως;

Ανέκαθεν αισθάνομαι ότι οι θεατές είναι τα μικρά παιδιά που παίζω μαζί τους.  Είμαστε όλοι φίλοι, που τους βάζω στην ιστορία μου, τους αγκαλίάζω στην οικογένειά  μου. Ο θεατής που δεν «μπαίνει» στην ιστορία, δεν μπορεί να μπει πουθενά, συνεχώς γκρινιάζει.  Τον μετασχηματίζω σε ένα πουλί που φεύγει.

  • Τί είναι για σας η Θρησκεία;

Θρησκεία είναι η θέαση προς την έλλειψη φόβου.  Είναι αυτό που μας γέννησε  και αυτό στο οποίο θα επιστρέψουμε.

  • Το πρόσωπο του Χριστού, της Παναγίας δεν σας λέει κάτι;

«Παναγία μου βοήθησέ με», θα πω όταν είμαι άρρωστος.   Αυτά όμως είναι φόβητρα δεν είναι πίστη.

  • Με μπερδεύετε κ. Βακούση. Που πιστεύετε εντέλει;

Στην Ακρόπολη, στους Δελφούς, στον Ταύγετο.  Εκεί πάω όταν θέλω να πω κάτι σημαντικό κάτι δυνατό. Πιστεύω δηλαδή στα φυσικά φαινόμενα.  Στην εισπνοή και την εκπνοή.

  • Ηθοποιός-προσωπικότητα. Ταυτίζονται οι δύο έννοιες;  Προυποθέτει η μία την άλλη;

Ο άνθρωπος με προσωπικότητα έχει όραμα, ξέρει τι θέλει να κάνει και το κάνει.  Ο ηθοποιός είναι κάτι μαγνητικό, που μπορεί να ξέρει τι θέλει να κάνει, μπορεί όμως και να μην ξέρει.  Παίζοντας όμως σε μαγεύει.

  • Πείτε μας κάποιον που διαθέτει και τα δύο αυτά χαρίσματα.

Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης.  Ισχυρή προσωπικότητα, που διαθέτει και το υποκριτικό ταλέντο.

  • Και ένα κομψοτέχνημα που να φανερώνει μεγάλο καλλιτέχνη;

Η Κοιμωμένη του Χαλεπά.  Εκεί βλέπεις τον μεγάλο καλλιτέχνη, που έχει προσωπικότητα, ταλέντο, όλα τα πάντα.

  • Ο Δημήτρης Χορν είχε πει ότι ο ηθοποιός κρίνεται από τις σιωπές του. Συμφωνείτε;

Η σιωπή είναι το φυσικό θαύμα που μέσα εκεί ενυπάρχει η θεότητα, μέσα εκεί ζει το ταλέντο.  Η σιωπή είναι ο προθάλαμος του Δάσους.

  • Ποιού δάσους κ. Βακούση;

Το βράδυ δεν πάμε μόνοι μας στο Δάσος γιατί φοβόμαστε τη δύναμη της θεότητάς του.  Γιατί το δάσος είναι πολύ πιο ισχυρό από εμάς.  Σωπαίνουμε στη θέα του.  Ακριβώς γι αυτό ο Σαίξπηρ μετέτρεψε σε ξωτικά τις πέτρες και τα δέντρα στο «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας».  Για να ξορκίσει τη φοβία του ανθρώπου.

  • Και τέλος ο θάνατος. Τί σημαίνει θάνατος;

Έλλειψη εγωισμού.  Η γνώση του να μην έχεις εγωισμό αλλά γενναιοδωρία.  Αφού θα πεθάνεις ρε μάγκα! Γίνε γενναιόδωρος! Πάρε τρεις αναπνοές!

 

Ο κ. Μάνος Βακούσης πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Αύγουστος» σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη στο Θέατρο «Δημήτρης Χορν» (Αμερικής 10, Κολωνάκι, 210 3612500).  Επίσης συμπρωταγωνιστεί στην ταινία του Σωτήρη Τσαφούλια «Έτερος Εγώ» που προβάλλεται στις κινηματογραφικές αίθουσες, καθώς και στην ταινία του Αλέξανδρου Αβρανά «Love me not», η οποία θα είναι σύντομα στις κινηγματογραφικές αίθουσες.

 

Print Friendly

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Θα ηθελα να σας γραψω…..για τον ανθρωπο…….παιδι.για τους γονεις….διπλα στο παλικαρι μου στα μνηματα φερανε και θαψανε ενα μικρο προσφυγοπουλο που δεν αντεξε τις κακουχιες.ενα αγγελακι…….πονος ιδιος…..εκλαιγε η μανα του εκλαιγα και εγω…..για τα παιδια μας….ας ηταν εδω ο γιος μου……ας αντεχε το προσφυγακι……..ας ηταν ο κοσμος ολος ολο αγαπη.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here