Εκπαιδευτικό Σύστημα και πρόσφυγες. Το τέλος μιας αρχής…

Του Δημήτρη Τζάθα

Η σημερινή παγκόσμια ημέρα για τους πρόσφυγες αποτελεί μία πρώτης τάξης ευκαιρία γιά τη συντριπτική πλειονότητα της ελληνικής κοινωνίας να στρέψει το βλέμμα της στις οικογένειες και στα παιδιά της «διπλανής πόρτας», στους δρόμους της γειτονιάς στον απόμερο καταυλισμό.

Ενα βλέμμα αλληλεγγύης και σ’ ένα συναίσθημα στο οποίο τα τελευταία χρόνια οι έλληνες αποδείχθηκε πως κάθε άλλο παρά φειδωλοί είναι.
Υπάρχει πάντα ένας τοίχος ψηλός προς τη Δύση, απλώνεται μια θάλασσα πλατιά- εμπόδιο για την ανεύρεση μιας στοιχειώδους ζωής. Θαρρείς πως είναι μάταιο, μερικές φορές, να γεφυρώσεις το απροσπέλαστο.
Κι’ όμως η σημερινή μέρα συμπίπτει στο περίπου με το πέρας της σχολικής χρονιάς κατά τη διάρκεια της οποίας, γιά πρώτη φορά, δοκιμάστηκε το μεγαλεπήβολο πείραμα της εκπαίδευσης των παιδιών της προσφυγιάς μέσα από της Δράση «Ενταξη των προσφυγοπαίδων, ηλικίας έως 15 ετών, στο Εκπαιδευτικό Σύστημα». Ενα πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας το οποίο ξεκίνησε τον περασμένο Οκτώβριο, ψάχνοντας στην αρχή σε αχαρτογράφητε νερά, αλλά στη συνέχεια ξαπλώθηκε σχεδόν σ’ ολόκληρη την ηπειρωτική χώρα, ιδιαίτερα δε στις περιοχές όπου λειτουργούν Κέντρα Φιλοξενίας.
Η όλη προσπάθεια είναι βέβαιο πως δεν θα είχε αυτά τα εντυπωσιακά αποτελέσματα εάν δεν υπήρχε από την αρχή, παρ’ όλες τις δυσκολίες που αντικειμενικά υπάρχουν στην εφαρμογή ενός πρωτόγνωρου προγράμματος,   η συνεργασία των υπουργείων Μεταναστευτικής Πολιτικής στα Κέντρα Φιλοξενίας, Υγείας για τους απαραίτητους εμβολιασμούς και την ιατρική παρακολούθηση των προσφυγόπουλων αλλά και των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων οι οποίες, στην πλειονότητά τους συνέβαλαν στο όλο εγχείρημα.
Οπως είναι γνωστό είναι εύκολο να δημιουργήσεις κάτι αλλά πολύ δυσκολότερο είναι να το συνεχίσεις με επιτυχία. κι’ αυτό έχει γίνει σ’ αυτή την περίπτωση. Για δέκα και πλέον μήνες υπήρξε μια άοκνη προσπάθεια, τις περισσότερες φορές κάτω από αντίξοες συνθήκες, προκειμένου τα προσφυγόπουλα να μην βρούν …καταφύγιο στα φανάρια και τους δρόμους- με ό, τι συνεπάγεται τούτο- αλλά να νοιώσουν την ελληνική φιλοξενία στις σχολικές αίθουσες και στα προαύλια μαθαίνοντας παράλληλα στην τρυφερή ηλικία τους εκτός των άλλων και τη γλώσσα της χώρας που τους φιλοξενεί πρόσκαιρα μέχρις ότου είτε να επιστρέψουν στις πατρίδες τους είτε να αναζητήσουν την τύχη τους σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Στη Δράση αυτή «ραχοκοκκαλιά» αποτέλεσαν και αποτελούν οι Συντονιστές Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΣΕΠ) οι οποίοι πρόκειται για αναπληρωτές καθηγητές που συντονίζουν το εκπαιδευτικό έργο βρισκόμενοι για ώρες στα Κέντρα Φιλοξενίας και προσπαθώντας να βάλουν τα παιδιά σε μία κανονικότητα αλλά και να πείσουν τους δύσπιστους γονείς- πρόσφυγες να στείλουν τα παιδιά τους στο ελληνικό σχολείο. Γι’ αυτό άλλωστε αξίζει μεγάλης σημασίας η ημερίδα που οργανώνεται υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής στο Μαράσλειο στις 26-27 Ιουνίου με τη συμμετοχή των ΣΕΠ απ’ όλη τη χώρα.
Φτάσαμε λοιπόν στο τέλος μιάς…αρχής. Από δω και μπρος το πρόγραμμα μπαίνει στην επόμενη φάση του στην οποία οι αρμόδιες αρχές καλούνται να χρησιμοποιήσουν την εμπειρία του προηγούμενου διαστήματος. Και στο πλαίσιο αυτό ήδη προγραμματίζεται από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας η ένταξη στο Εκπαιδευτικό Σύστημα, για την ερχόμενη σχολική χρονιά, και όσων προσφυγόπουλων έχουν φύγει με τις οικογένειές τους από τα Κέντρα Φιλοξενίας και ζουν είτε σε ξενοδοχεία είτε σε διαμερίσματα και ο αριθμός των οποίων ανέρχεται περίπου στις 8.000 με 9.000! Επιπλέον να υπάρχει η διάθεση των αναπληρωτών καθηγητών από την αρχή του διδακτικού έτους και η απόσπασή τους στα Κέντρα Φιλοξενίας να είναι διάρκειας μίας χρονιάς. Να υπάρξει συντονισμένη προσπάθεια και για τη λειτουργία νηπιαγωγείων στα Κέντρα Φιλοξενίας όπου διαπιστώνεται ότι επικρατεί ικανοποιητικός αριθμός παιδιών αυτής της ηλικίας αλλά και να ισχύσει για όλα τα προσφυγόπουλα που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα ο ενιαίος αριθμός  μαθητή επειδή χωρίς αυτόν δεν δίνεται τίτλος σπουδών.
Υπάρχει τόπος για όνειρα αρκεί όμως αυτά να είναι αληθινά και να πραγματοποιούνται. Βούληση υπάρχει απομένει η πράξη και τα αποτελέσματά της. Ιδωμεν…
Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here