Τα ‘’δίπολα’’ της ζωής στην πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων

Η εικαστική έκθεση ‘’Δίπολα’’ παρουσιάζεται στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, αρχής γενομένης την Τετάρτη 22/04 έως και τις 21 Ιουνίου 2015, παγκόσμια ημέρα της μουσικής. Στην έκθεση αυτή οι νέοι δημιουργοί καλούνται μέσα από δύο εντελώς αντίθετες έννοιες όπως αρσενικό- θηλυκό, ύλη-άυλο, φως-σκοτάδι, να διαπραγματευτούν και να δημιουργήσουν χρησιμοποιώντας τα εκάστοτε επιλεγμένα μορφοπλαστικά τους μέσα (ζωγραφική, γλυπτική, εγκατάσταση, βίντεο). Κάθε εννοιολογικό δίπολο αναδεικνύεται είτε μέσα από ένα έργο είτε από δύο ξεχωριστά, τα οποία βρίσκονται μεταξύ τους σε άμεσο διάλογο.

Σε ζεστό και πολύ φιλικό κλίμα, σε ένα εργαστήρι νέων καλλιτεχνών στα Πετράλωνα μιλήσαμε για την έκθεση ‘’Δίπολα’’, για τους νέους δημιουργούς και την ευκαιρίες που τους δίνονται μέσα από την συγκεκριμένη έκθεση, αλλά και τις πολιτικές και κοινωνικές προεκτάσεις που δίνει η τέχνη ανταποκρινόμενη στην εποχή της κρίσης.

 

Στην παρέα μας μας ήταν ο Eυθύμης Λαζόγκας, Ιστορικός Τέχνης και  διδάσκων Αρχαίας Τέχνης στο Α.Σ.Κ.Τ. ΜΕΤ, ο Δημήτρης Λάμπρου, ο Παναγιώτης Νέζης και ο Αποστόλης Φιλίππου.

dipola 1

 -Αντιλαμβάνομαι ότι στον τίτλο της έκθεσης υπάρχουν κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις.

Παναγιώτης Νέζης: Το δίπολο κρύβει όλο το φάσμα της ζωής και της κοινωνίας, είναι αρχετυπικός όρος, θα έλεγα, όταν λέμε δίπολο είναι το αρσενικό – θηλυκο, μέρα – νύχτα, ύλη – άυλο. Όλα είναι δίπολα.

-Μέσα από την αντίθεση δεν υπάρχει εξουδετέρωση;

Δημήτρης Λάμπρου:  Το ξεπερνάει ο κόσμος αυτό, με όλα αυτά που εμφανίζονται στα μάτια του. Θέλουμε τα αντίθετα να έρθουν και να δημιουργήσουν έναν τρίτο πόλο.

Στο συγκεκριμένο δικό μου έργο υπάρχουν πολλές προεκτάσεις. Μορφικά διαπραγματεύεται το πάνω και το κάτω, γιατί η πυραμίδα έχει μια κορυφή που ανατρέπεται προς τα κάτω, η ανάποδη κορυφή, συμβολίκα το θηλυκό στοιχείο, είναι κομμένη και έτοιμη να γεννήσει κάτι νέο. Όπως δουλεύω το ξύλο προκύπτει το ροκανίδι, όπως το κόβεις που μαζεύεται. Από όλο αυτό εγώ έχω ξανακάνει μία πυραμίδα, ορθώνεται από το ίδιο της το υλικό, που λέει ο Καστοριάδης ότι η κοινωνία αυτογεννάται μόνη της πάλι, από το ίδιο της το υλικό.

Παναγιώτης Νέζης: Στο δικό μου έργο του δίνω και μια επέκταση, ‘’έλεγχος πληθυσμών’’. Έχω σε μία προθήκη μπροστά σε ένα επιτοίχιο έργο κάποια σπασμένα κελύφη αυγών, έτσι όπως γεννιέται ο νεοσσός. Σημειολογικά ελέγχεται ο πληθυσμός των κοτόπουλων. Η προθήκη αυτή κάνει διάλογο με το επιτοίχιο έργο της Αφρικής και τις αρρώστειες της, που οι πιο πολλές έχουν να κάνουν με την ασιτία και το μολυσμένο νερό. Ενώ ο κόσμος πετάει τρόφιμα στις χωματερές, στην Αφρική αναπτύσσονται νέες ασθένειες και είναι ένα ερωτηματικό, μήπως και αυτές οι ασθένειες όλες είναι ένας έλεγχος πληθυσμών, μήπως τα ανεπτυγμένα κράτη συμπεριφέρονται στα αναπτυσσόμενα με αυτόν τον τρόπο, όπως ο άνθρωπος στα κοτόπουλα; Το δίπολο ζωή- θάνατος. Το κέρδος θα είναι να προβληματιστεί ο κόσμος, αν μπορούν τα ανεπτυγμένα κράτη να βοηθήσουν δραστικά και ποιά είναι η ευθύνη του καθένα μας μπροστά στα πράγματα.

Αποστόλης Φιλίππου: Το δικό μου δίπολο είναι το αρσενικό – θηλυκο: Υπάρχει μία υποτιθέμενη σχέση ερωτική και προσπαθώ να βρώ τρόπο να την διηγηθώ με έναν μαθηματικό τύπο, βάσει του νόμου των πιθανοτήτων. Ψάχνω να βρώ και την ποιητικότητα του όλου πράγματος, να το κάνω πιο αφηγηματικό. Αυτό θέλω να πάρει μορφή μέσα στο μυαλό του θεατή. Την εικόνα θα την φτιάξει αυτός.

– Πως προέκυψαν τα ‘’δίπολα’’;

Ευθύμης Λαζόγκας: Οι Πυθαγόριοι ανάγουν τα πάντα στον διπολισμό, υπάρχει ένα αρσενικό και θηλυκό, το πάνω και το κάτω, το μέσα και το έξω. Ο διπολισμός και αυτοί οι παράγοντες οι αντιθετικοί κυβερνούν τον κόσμο και τις ισορροπίες του και όσο πιο απλή είναι η φόρμα, τόσο πιο βασική είναι. Αυτά δημιουργούν συνειρμούς, συνεπαγωγές κατά κάποιον τρόπο. Οπότε, θεώρησα ότι αφού αυτές οι έννοιες είναι τόσο βασικές, θα μπορούσε μέσα από τα νέα παιδιά, τα οποία έχουν έναν διπολισμό από μόνα τους, ως καλλιτέχνες και δημιουργοί, να δοθούν πιο αυθεντικά.

Πήρα τρεις γενιές εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους, από την δική μου ηλικία, αυτούς δηλαδή που έχουν ήδη αρχίσει να πετυχαίνουν, μετά αυτούς που έχουν ήδη αρχίσει να καθιερώνονται και αυτούς που τελειώνουν και πλέον θεωρούμε είναι έτοιμοι να μπουν σε αυτήν την εξελικτική διαδικασία.

lamprou

– Πόσο καιρό σας πήρε, ώστε να πείτε ότι κάνουμε εγκαίνια την Τετάρτη;

Δημήτρης Λάμπρου: περίπου 14 μήνες, γιατί λαμβάνουν μέρος 27 καλλιτέχνες. Η ιδέα προυπήρχε πολύ καιρό πιο πριν.

 

– Με ποιά κριτήρια επιλέχθηκαν τα έργα;

Ευθύμης Λαζόγκας: Υπήρχε ένας σκελετός των τριών γενεών, αλλά τα έργα επιλέχθηκαν αυθόρμητα. Δεν δίνεται εύκολα και αυτή η ευκαιρία. Ο καθένας επέλεξε το δικό του θέμα. Ήμουνα λίγο ανήσυχος στην αρχή για το πόσο όλο αυτό θα γίνει.

Δημήτρης Λάμπρου: Βλέπουμε σε αυτούς τους καλλιτέχνες ότι θα έχουνε μια πορεία.

– Τί θα θέλατε να βγει σαν μήνυμα από την έκθεση;

Δημήτρης Λάμπρου: Μας ενδιαφέρει τι θα βγεί σαν γενικότερο μήνυμα, όπως το βιώνουν οι ίδιοι οι νέοι, που δεν τους δίνεται η ευκαιρία εύκολα συνεργασίας, μία ευκαιρία στο όνειρο… Το χειρότερο είναι ότι δεν έχουν ευκαιρία στο όνειρο και αυτό πρέπει να το διεκδικήσουμε ως νέα γενιά και αυτό θέλουμε να τονίσουμε.

Ευθύμης Λαζόγκας: Η κρίση πάντα ανακαλύπετει ιδέες…η τέχνη θα πρέπει να είναι εντελώς αυτόνομη….Δημιουργεί έναν προβληματισμό αυτή η έκθεση. Και μόνο το να συνειδητοποιήσει κανείς το τί σημαίνει ενοιολογικά, τι είναι δίπολο, είναι μια συνειδητοποίηση, δεν είναι λίγο.

Δημήτρης Λάμπρου: Δεν δημιουργούμε για την επικαιρότητα, όμως και απο αυτό που ζούμε δεν μπορεί να είναι έξω η τέχνη. Με ενδιαφέρει το έργο να αντανακλά. Μπορεί να υπάρξει τέχνη χωρίς την ανθρωπότητα; Το δίπολο εμπεριέχεται σε όλους μας. Επομένως μέσα από αυτές τις αντιθέσεις μπορεί ο θεατής να καταλάβει ότι υπάρχει ένα γόνιμο έδαφος.

– Ποιό είναι το ανατρεπτικό στα «Δίπολα», ως γεγονός;

Δημήτρης Λάμπρου: εμείς βάζουμε την προοπτική να συνεχίσουμε να ονειρευόμαστε

– Θα μου πείτε ένα σύγχρονο δίπολο;

Δημήτρης Λάμπρου: Nα μπορείς να ζεις αξιοπρεπέστατα μέσα από την δουλειά σου! Πλέον δουλεύεις χωρίς να πληρώνεσαι….Εγώ βλέπω σύγχρονους Φαραώ, δεν μπορώ να ξεφύγω από αυτό.

Παναγιώτης Νέζης: Η ύπαρξη της δημοκρατίας και του ολοκληρωτισμού στις κοινωνίες είναι ένα σύγχρονο δίπολο.

Ευθύμης Λαζόγκας: Σε καταστάσεις κρίσης πάντως, γι’αυτό ακριβώς υπερισχύουν τα άκρα. Γιατί δημιουργείται ένας διπολισμός, γιατί είναι μία κατάσταση επιβίωσης και ο άνθρωπος χάνει πλέον την λογική του, λειτουργεί με το ένστικτο, λειτουργεί με τα άκρα. Γι’αυτό και το πολιτικό σκηνικό είναι έτσι όπως είναι.

Δημήτρης Λάμπρου: Σε μια χώρα που χρωστάει δεν ισχύουν τα δεδομένα που ισχύουν σε άλλες χώρες. Αυτό είναι τρομερό.

 

Εγκαίνια Έκθεσης: 22 Απριλίου 2015, 20.30, Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων.

Επιμελητής Έκθεσης: Ευθύμης Λαζόγκας, Ιστορικός Τέχνης,Διδάσκων Αρχαίας Τέχνης.

Συμμετέχουν: Αχιλλέας Παπακώστας, Παναγιώτης Βορριάς, Πάνος Κομπής, Βιργινία Μαστρογιαννάκη, Μαργαρίτα Πέτροβα, Μπέσσυ Ράλλη, Ελεάννα Μαρτίνου, Καρατζάς Δημήτρης, Ηλίας Μαμαλιόγκας, Λαμπρινή Μάρκου, Λάμπρου Δημήτρης, Μαρία Αριστοτέλους, Αντώνης Τιτάκης, Δημήτρης Εφέογλου, Εύη Καραϊωσηφόγλου, Κλειώ Βάττη(Clio Evi)duet, Τάσος Καλιακάτσος, Beskida Kraja, Vyrra Maria, Liberty Peterson, Αποστόλης Φιλίππου, Παναγιώτης Νέζης, Νίκος Σαρλής, Χριστίνα Αγγελοπούλου, Ραφαέλλα Κωνσταντίνου, Σοφία Παπαδοπούλου, Marina Genadieva

‘’Ταυτότητα’’ Έκθεσης: Μέσα από τα έργα των νέων καλλιτεχνών αντιπαρατίθενται θεμελιώδεις αντιφατικές συμβολικά έννοιες, όπως η ύλη και το άυλο, το εφήμερο και το αιώνιο, η εικόνα και το ανεικονικό, το αρσενικό και το θηλυκό, το φως και το σκοτάδι. Οι αντιθέσεις που δημιουργούν δύο αντιφατικές εννοιολογικά καλλιτεχνικές συλλήψεις είναι ικανές να προκαλέσουν την ανάδυση ακόμα και δύο εντελώς διαφορετικών εικαστικών ταυτοτήτων που συνυπάρχουν μέσα στον ίδιο καλλιτέχνη ή να λειτουργήσουν συμφιλιωτικά εκφράζοντας την αρμονική μετάβαση από τον έναν πόλο στον άλλο. Οι δύο πόλοι δίνουν επίσης την δυνατότητα συνδυασμού διαφορετικών υλικών, μέσων και μορφοπλαστικών εκφράσεων που σε διάλογο μεταξύ τους δημιουργούν μια σπάνια δυναμική.


Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων:
Γερμανικού & Μυλλέρου, Μεταξουργείο
Στάση ΜΕΤΡΟ: Μεταξουργείο, τηλ. 210 52 02 420 -21
Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη 10.00 – 21.00, Τετάρτη – Σάββατο 10.00 – 19.00 και Κυριακή 10.00 – 15.00

 

 

Ναταλία Ρεζή

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here