Αρτεμις Παπαδάκι: «Η λόγια μουσική στην Ελλάδα»

Toυ ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ

‘Ένα νέο βιβλίο για τη λόγια μουσική στη χώρα μας με τριπλό σκοπό: Πρώτον, αναδεικνύει το υλικό που περιέχει το αρχείο γραπτού υλικού των έργων κλασικής/λόγιας µουσικής που στεγάζεται στη  βιβλιοθήκη των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ. Στη συνέχεια, µε αρχικό κίνητρο να συνδεθεί το αρχείο µε το παρόν, ανοίγεται ένας διάλογος µε Έλληνες συνθέτες µε στόχο την ανάδειξη απόψεων, επιλογών και εκτιµήσεών τους. Τέλος, το βιβλίο προβάλλει τη «συνοµιλία» των αναδειχθέντων στοιχείων µε ήδη υπάρχουσες πηγές, ώστε να δηµιουργηθεί µια εικόνα του συνολικού τοπίου της ελληνικής λόγιας µουσικής κατά τον 20ό αιώνα.

Από τις εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορεί το βιβλίο, Συμβολή στη μελέτη και έρευνα της λόγιας μουσικής στην Ελλάδα του 20ού αιώνα της Άρτεμις Παπαδάκι. Η Άρτεμις Παπαδάκι εργάστηκε πολλά χρόνια ως ερμηνευτής φλάουτου και πίκολο σε διάφορες ορχήστρες, καθώς και ως καθηγήτρια πιάνου, φλάουτου, βιολογίας και μαθηματικών. Διετέλεσε για 8 χρόνια καλλιτεχνική διευθύντρια του Αναγεννησιακού Φεστιβάλ Ρεθύμνου και μουσικός σύμβουλος των διαγωνισμών για ην Ορχήστρα Νέων Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ολοκλήρωσε τις σπουδές της στη Βιολογία με ειδίκευση στην Οικολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ταυτόχρονα πήρες δίπλωμα πιάνου, φλάουτου, φλάουτου με ράμφος και θεωρητικών. Ολοκλήρωσε master’s στην πολιτιστική διαχείριση και διδακτορικό στη Μουσικολογία. Με υποτροφία στου Ιδρύματος Ωνάση ειδικεύτηκε στην Παλιά Μουσική στο Βέλγιο. Κοινό σημείο αναφοράς όλης της πορείας της ανάμεσα στην επιστήμη και την τέχνη είναι η επικοινωνία, την οποία θεωρεί βάση κάθε καλλιτεχνικής, επιστημονικής, εκπαιδευτικής και βιολογικής διαδικασίας.

-Τι κομίζει στο αναγνωστικό κοινό η     «Συμβολή στη Μελέτη και Ερευνα της Λόγιας Μουσικής στην Ελλάδα του 20ου αιώνα»;

​ – Το τοπίο της μουσικής του εικοστού αιώνα είναι πολύ πλούσιο και πολυσήμαντο με τους συνθέτες να μοχθούν πάντα μόνοι τους. Βασικό μου ζητούμενο ήταν η επικοινωνία. Η επικοινωνία των συνθετών με το κοινό αλλά και μεταξύ τους.  Καθώς και η επικοινωνία του εξαιρετικά πλούσιου αρχείου της ΕΡΤ με τους περισσότερους δυνατούς αποδέκτες ώστε να αποκτήσει ζωή και να ξεφύγει από την κατάσταση στην οποία βρίσκεται.

Πώς ο συνθέτης εκφράζει τις ιδέες του, τις σκέψεις του, τους στοχασμούς του, τις αισθήσεις του, τα συναισθήματά του? Πώς οι επιλογές του αλλά και το στενό και ευρύτερο περιβάλλον του βοηθούν ή εμποδίζουν την επικοινωνία του με εξειδικευμένο ή γενικό κοινό? Με τη βοήθεια των ίδιων των σύγχρονων συνθετών, τουπλούσιου αρχείου της Βιβλιοθήκης των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ καθώς και της βιβλιογραφίας προσπάθησανα παρουσιάσω όχι μόνο τα έργα και τους συνθέτες, αλλά κυρίως την ατμόσφαιρα και τους προβληματισμούς των δημιουργών καθώς και την επικοινωνία μεταξύ τους αλλά και με το κοινό  τους.  Το υλικό ήταν εξαιρετικά πολύ και χρειάστηκαν πολλά χρόνια εντατικής συλλογής αλλά και επικοινωνίας με τους συνθέτες. Πρωτογενείς και δευτερογενείς πηγές παρουσιάστηκαν και ερμηνεύτηκαν και δόθηκε ένα βήμα στους συνθέτες να παρουσιάσουν τις απόψεις τους και τον προβληματισμό τους. Σκοπός μου ήταν το πλούσιο υλικό να επιδέχεται πολλές αναγνώσεις ανάλογα με τον προσανατολισμό και τα ερωτήματα του αναγνώστη κάνοντας ένα βιβλίο να μην είναι  αρκετό να το περιέχει. Για το λόγο αυτό, το βιβλίο υποστηρίζεται από μία κατάλληλα διαμορφωμένη ιστοσελίδα.

-Πως ασχοληθήκατε με αυτό το θέμα; -Ποιος ο απώτερος στόχος του βιβλίου σας; Πόσο δύσκολο ηταν το εργο της συγκέντρωσης και συγγραφης του υλικού;         

 – Το πάθος μου για την Πολιτισμική Διαχείριση και την ενεργοποίηση της ανθρώπινης δημιουργίας σε όλους τους τομείς, την οποία βαθύτατα θεωρώ την πιο σημαντική Εκπαιδευτική Διαδικασία για ένα λαό, καθώς και η μεγάλη μου αγάπη για τη μουσική με έκαναν να προσπαθήσω να αναλύσω με τη βοήθεια της επιστήμης της επικοινωνίας το τοπίο της μουσικής δημιουργίας. Ελπίζοντας ότι με την κατάλληλη διαχείριση αφ’ενός θα δημιουργηθεί ένα γόνιμο πεδίο άμεσου και έμμεσου διαλόγου και αφ’ετέρου θα διευκολυνθούν τα κανάλια της επικοινωνίας των δημιουργών με τον εαυτό τους αλλά και με το κοινό. Η δουλειά που έκανα δεν ήθελα να είναι περιγραφική, αλλά να έχει μία δυναμική και μία συνέχεια η οποία δεν μπορεί να περιοριστεί από τις συγκεκριμένες σελίδες ενός βιβλίου γι’ αυτό και δημιουργήθηκε η ιστοσελίδα.

-Είστε μουσικός;

​ Είμαι μουσικός με δίπλωμα στο Φλάουτο, Πιάνο, Φλάουτο με Ράμφος. Με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση έκανα μεταπτυχιακές σπουδές στην «Παλιά Μουσική» και το Μπαρόκ Φλάουτο. ​Επαιξα πολλά χρόνια σε ορχήστρες κυρίως στην Ελλάδα, αλλά και στο Βέλγιο και την Κύπρο. Ταυτόχρονα, δίδασκα όχι μόνο φλάουτο, πιάνο, μουσική, αλλά και βιολογία και μαθηματικά.

-Τι σημαίνει λόγια μουσική;

​ Οι Έλληνες συνθέτες, κυρίως στο δεύτερο μισό του 20ου αιώνα  χρησιμοποίησαν διάφορους όρους, όπως Λόγια μουσική ή Σοβαρή μουσική ή Σύγχρονη μουσική, προσπαθώντας να αντιπροσωπεύσουν τη σύγχρονη Μουσική δημιουργία. Η προσπάθειες εύρεσης κάποιου αντιπροσωπευτικού όρου  υπήρξε πηγή σύγκρουσης ανάμεσα στους συνθέτες τη δεκαετία του 70. Η έρευνα έδειξε ότι υπάρχει μεγάλη πολυφωνία και είναι πολύ ενδιαφέρον να γνωρίσουμε τους διάφορους όρους που χρησιμοποιούν οι συνθέτες για να αντιπροσωπεύσουν το έργο τους θεωρώντας ότι είναι ικανοί να ενδυναμώσουν την επικοινωνία των έργων με το κοινό.

-Θησαυρός τα αρχεία της κρατικής ραδιοφωνίας;

Τα αρχεία της Κρατικής Ραδιοφωνίας-Τηλεόρασης αποτελούν έναν ΜΕΓΑΛΟ θησαυρό. Μέσα στο βιβλίο παραθέτω πολλές προτάσεις αξιοποίησής τους.

-Ειστε και βιολόγος με σπουδες περιβαλλοντικής διαχείρισης;

Σπούδασα Βιολογία, με ειδίκευση στην Οικολογία και την Περιβαλλοντική Διαχείριση, και μουσική ταυτόχρονα μην μπορώντας ποτέ να αφήσω τη μία για την άλλη.  Για τον ίδιο λόγο, δούλεψα πολλά χρόνια και στους δύο τομείς.  Αργότερα, έκανα ένα Masters στην Πολιτισμική Διαχείριση και, έχοντας βαθιά την πεποίθηση ότι  η πολιτιστική διαχείριση είναι ένας τομέας ο οποίος περιλαμβάνει όχι μόνα τα έργα ανθρώπων αλλά και την Φυσική μας κληρονομιά, εστιάστηκα στο να αναδείξω τη συνάφεια αυτή. Κοινό σημείο αναφοράς είναι η επικοινωνία. Φύση και Τέχνη «ζουν»,  «αναπνέουν» και «εξελίσσονται» μέσα από σύνθετες επικοινωνιακές διαδικασίες, οι οποίες ήταν και στο κέντρο του ενδιαφέροντός μου. ‘Ετσι, προέκυψε και το Διδακτορικό στην Μουσικολογία με άξονα την Επικοινωνία.

 

Print Friendly, PDF & Email

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here