«Λίμνη των Κύκνων»: Το Μπαλέτο Γκουανγκζού της Κίνας στο Μέγαρο Θεσσαλονίκης

 
 

Στο μαγικό κόσμο του παραμυθιού, όπου το καλό αντιμάχεται το κακό, η αγάπη αντιστρατεύεται την προδοσία και ο έρωτας εναντιώνεται στην απόγνωση, θα μεταφέρει το κοινό της Βόρειας Ελλάδας το Μπαλέτο Γκουανγκζού (Guangzhou Ballet) από την Κίνα.

Ο φημισμένος θίασος, ο οποίος περιοδεύει σ΄ όλον τον κόσμο, έρχεται για πρώτη φορά στη χώρα μας και θα παρουσιάσει στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης το διασημότερο μπαλέτο όλων των εποχών, τη συγκλονιστική «Λίμνη των Κύκνων».

Πενήντα δύο χορευτές ‒ 22 άντρες και 33 γυναίκες ‒ θα αποδώσουν το αριστούργημα του Πιοτρ  Ίλιτς Τσαϊκόφκσι σε πέντε μοναδικές παραστάσεις από τις 24 Νοεμβρίου έως τις 28 Νοεμβρίου (9 μ.μ., κτήριο Μ1, Αίθουσα Φίλων Μουσικής). Η νέα παραγωγή ακολουθεί τις καθοδηγητικές γραμμές της νεότερης χορογραφίας των Μαριούς Πετιπά και Λεφ Ιβάνοφ (1895) σε προσαρμογή των Μαγκνταλένα Πόπα και Ρετζινάλτ Αμάτο.

Oι τιμές των εισιτηρίων κυμαίνονται από 10 € έως 30 €, ενώ η διάρκεια της παράστασης είναι 2 ώρες και 33 λεπτά (συμπεριλαμβανομένων δύο διαλλειμάτων, διάρκειας 15 λεπτών το καθένα).

Η πιο συγκινητική ιστορία αγάπης

Η «Λίμνη των Κύκνων» αποτελεί την πιο συγκινητική ιστορία αγάπης του κλασικού χορού, η οποία διαχρονικά συναρπάζει τους θεατές. Θεωρείται ένα από τα καλύτερα μπαλέτα όλων των εποχών. Κι αυτό, γιατί αποτυπώνει ‒ όσο κανένα άλλο έργο ‒ όλο το φάσμα των ανθρώπινων συναισθημάτων, από την ελπίδα έως την απελπισία, από τον τρόμο έως την τρυφερότητα, από τη μελαγχολία έως την έκσταση και από την προσμονή έως τη λύτρωση.

Ταυτοχρόνως, η «Λίμνη των Κύκνων» συνιστά υπέρτατη πρόκληση για τους χορευτές, καθώς οι δεξιοτεχνικές ικανότητες που απαιτούνται για την ολοκληρωμένη ερμηνεία της, εξαντλούν τα όρια της ανθρώπινης φύσης.

Από τη Μόσχα στην Αγία Πετρούπολη

Η παράσταση αποτελείται από τέσσερις πράξεις σε μουσική του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893). Ο Ρώσος δημιουργός ανέλαβε να συνθέσει το έργο το 1875, κατόπιν παραγγελίας του μπαλέτου του Θεάτρου Μπολσόι της Μόσχας, και το ολοκλήρωσε με ενθουσιασμό ένα χρόνο αργότερα σε λιμπρέτο των Βλαντιμίρ Μπεγκιτσόφ και Βασίλι Γκέλτσερ.

Η παγκόσμια πρεμιέρα του μπαλέτου δόθηκε στις 20 Φεβρουαρίου 1877 στο Θέατρο Μπολσόι, στη  Μόσχα, σε χορογραφία του Τσέχου Γιούλιους Ράιζινγκερ, με περιορισμένη επιτυχία και συνοδεύτηκε με αρκετές αρνητικές κριτικές.

Η αναβίωση του έργου στις 15 Ιανουαρίου 1895, δύο χρόνια μετά το θάνατο του Τσαϊκόφσκι, σε χορογραφία των Μαριούς Πετιπά και Λεβ Ιβάνοφ, που παρουσιάστηκε στο Θέατρο Μαριίνσκι, στην Αγία Πετρούπολη, έγινε δεκτή σε ατμόσφαιρα αποθέωσης και ήταν αυτή που χάρισε στη «Λίμνη των Κύκνων» τη διαχρονική επιτυχία που απολαμβάνει έως σήμερα.

Για πρώτη φορά εκτός Ρωσίας παρουσιάστηκε στο Λονδίνο το 1911. Από τότε έχουν δοθεί χιλιάδες παραστάσεις σ΄ όλον τον κόσμο, πολλές από τις οποίες είναι διασκευασμένες σύμφωνα με την εκδοχή του εκάστοτε χορογράφου.

Αντλώντας από τους μύθους

Η υπόθεση του μπαλέτου βασίζεται σε γερμανικό παραμύθι από τη συλλογή του συγγραφέα Γιόχαν Μουζέους (1735-1787) με τίτλο «Το κλεμμένο πέπλο», αν και, σύμφωνα με ορισμένους κριτικούς, το λιμπρέτο παρουσιάζει ομοιότητες με το ρώσικο παραμύθι «Η λευκή πάπια», που συνέλεξε ο λαογράφος Αλεξάντερ Αφανάσιεφ (1826-1871).

Η ιστορία αφηγείται τις αισθηματικές περιπέτειες ενός νέου πρίγκιπα και μιας όμορφης κοπέλας, την οποία ένας κακόβουλος μάγος μεταμορφώνει σε λευκό κύκνο. Η πριγκίπισσα Οντέτ και οι φίλες της περνούν τη ζωή τους παγιδευμένες στη μορφή του κύκνου από τότε που τις μάγεψε ο κακός μάγος Ρόθμπαρτ. Τα μάγια μπορεί να λύσει μόνον ο έρωτας, ο οποίος έρχεται με την όψη του ωραίου πρίγκιπα Ζίγκφριντ, που ορκίζεται να σώσει την Οντέτ. Ο μάγος Ρόθμπαρτ αποπειράται να τον ξεγελάσει και να τον παντρέψει με την κόρη του Οντίλ, το μαύρο κύκνο, που μοιάζει εκπληκτικά με την Οντέτ.

Ο Ζίγκφριντ σύντομα γλιτώνει από την παγίδα του μάγου, παίρνει στην αγκαλιά του την αγαπημένη του και πετούν μαζί για τον ουρανό, σύμφωνα με την αρχική εκδοχή της ιστορίας, Ωστόσο, σύμφωνα με τη δεύτερη εκδοχή του τέλους, η οποία διατυπώθηκε κατά την αναθεώρηση του έργου το 1875, η κατάληξη είναι τραγική και οι δύο ερωτευμένοι πεθαίνουν.

Αν και η ιστορία με τις μαγεμένες κόρες, μεταμορφωμένες σε κύκνους, και τα κακά ξωτικά, που αποτελεί το θέμα του ρομαντικού μπαλέτου, φαντάζει κάπως παιδαριώδης, δε συμβαίνει το ίδιο με την τεχνική όψη του έργου, που είναι εκπληκτική. Σε αρκετά σημεία της παράστασης απαιτείται από τους χορευτές υψηλή τεχνική, η οποία φθάνει στο απώγειο της δεξιοτεχνίας.

Η ταυτότητα του θιάσου

Το Μπαλέτο Γκουανγκζού (Guangzhou Ballet) έχει την έδρα του στην πρωτεύουσα της επαρχίας Γκουανγκντόνγκ, στη νοτιοανατολική Κίνα. Ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 1994 και θεωρείται σήμερα ο πιο νεανικός και ενθουσιώδης θίασος μπαλέτου της  ασιατικής χώρας.

Υπό την καθοδήγηση της διάσημης χορεύτριας Ζανγκ Νταντάν (Zhang Dandan), η οποία ασκεί την προεδρία και την καλλιτεχνική διεύθυνση, έχει μετεξελιχθεί σε σημαίνοντα πολιτιστικό οργανισμό στη διεθνή μητρόπολη του Γκουανζού, την τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Κίνας με πληθυσμό 13,5 εκατ. ατόμων.

Υιοθετώντας σχολαστικό και ορθόδοξο καλλιτεχνικό ύφος από την πρώτη ημέρα της σύστασής του, το Μπαλέτο Γκουανγκζού έχει διακριθεί στο κλασικό μπαλέτο αναμορφώνοντας και παρουσιάζοντας αριστουργήματα της τέχνης του χορού, όπως είναι τα έργα «Λίμνη των Κύκνων», «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», «Καρυοθραύστης», «Μπαγιαντέρα», «Δον Κιχώτης», «Σταχτοπούτα» και «Συλφίδα». Επιπλέον, έχει παρουσιάσει εξαίρετα δείγματα σύγχρονων χορογράφων, όπως είναι τα έργα «Θέμα και Παραλλαγές» και «Σερενάτα» του Ζορζ  Μπαλανσίν, καταδεικνύοντας με έξοχο τρόπο τη διαχρονική ζωτικότητα και την υφολογική ποικιλία της τέχνης του μπαλέτου.

Καινοτομία και παράδοση

Η καινοτομία του Μπαλέτου Γκουανγκζού συνδυάζει με μοναδικό τρόπο τις καλλιτεχνικές παραδόσεις της Ανατολής και της Δύσης. Ο θίασος έχει με επιτυχία δημιουργήσει και ενσωματώσει στο ρεπερτόριό του αξιοσημείωτο αριθμό δημοφιλών έργων, όπως είναι τα κινεζικά έργα μπαλέτου «Ο Ουράνιος Φοίνικας», «Το Όνειρο της Κόκκινης Κάμαρας» και «Επιστροφή σε Χιονισμένη Νύχτα», αλλά και τα συμφωνικά έργα μπαλέτου κινεζικού ύφους «Ο Κίτρινος Ποταμός», «Οι Εραστές της Πεταλούδας» και «Ανθρώπινο Συναίσθημα».

Το Μπαλέτο Γκουανγκζού διαθέτει 17 μεγάλα και 70 μεσαία και μικρότερα προγράμματα χοροδράματος. Έχει αποσπάσει 38 βραβεία (εκ των οποίων εννέα χρυσά) σε διεθνείς διαγωνισμούς και 156 βραβεία (εκ των οποίων είκοσι χρυσά) σε εθνικούς διαγωνισμούς και καλλιτεχνικές διοργανώσεις. Το έργο «Επιστροφή σε Χιονισμένη Νύχτα» έχει τιμηθεί από το υπουργείο Πολιτισμού με το βραβείο «Wen Hua Καλύτερης Παραγωγής», την ανώτερη διάκριση που έχει θεσπίσει η κυβέρνηση της Κίνας, ενώ έχει κατακτήσει το Βραβείο Αριστείας στον 8ο Διαγωνισμό Τεχνών του Guangzhou.

Έμπνευση από διεθνείς ανταλλαγές

Κατά την τελευταία δεκαετία το Μπαλέτο Γκουανγκζού αναζητεί έμπνευση και δημιουργικότητα σε διεθνείς ανταλλαγές καλλιτεχνικού και πολιτιστικού περιεχομένου. Κάθε χρόνο προσκαλεί στην Κίνα καλλιτέχνες και εκπαιδευτές μπαλέτου από τον Καναδά, τις ΗΠΑ, τη Ρωσία και χώρες της Ευρώπης, για να δώσουν διαλέξεις και να συνθέσουν χορογραφίες, ώστε να ανυψωθεί στο υψηλότερο δυνατό σημείο διεθνώς η ποιότητα των παραστάσεων του θιάσου. Επιπλέον, ο θίασος διαθέτει σημαντικό αριθμό εξαίρετων χορευτών που έχουν προσελκύσει εντός της Κίνας και παγκοσμίως τo διαρκές ενδιαφέρον της κοινότητας του κλασικού χορού για τις ώριμες καλλιτεχνικές εμφανίσεις τους.

Print Friendly

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ