Κατατέθηκε στη Βουλή ο προϋπολογισμός του 2017-Οι φορολογικές επιβαρύνσεις-Το πλεόνασμα-Τι λέει για χρέος, μέτρα

ΦΩΤΟ: EUROKINISSI( T. ΜΠΟΛΑΡΗ)

Στον πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση κατέθεσε το τελικό σχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2017, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Χουλιαράκης. Η κατάθεση έγινε μετά την έγκριση της τρόικας και περιλαμβάνει το κονδύλι των 760 εκ ευρώ για το εισόδημα κοινωνικής αλληλεγγύης.

Το 2017 προβλέπεται ότι θα υπερκαλυφθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος του 1.75% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος. θα είναι η τρίτη συνεχόμενη χρονιά, κατά την οποία η Κυβέρνηση θα επιτύχει τους δημοσιονομικούς στόχους της, γεγονός που οφείλεται κυρίως στην χρηστή δημοσιονομική διαχείριση, στην σταδιακή αποκατάσταση της οικονομικής δραστηριότητας και  στη βελτίωση στον τομέα των φορολογικών εσόδων, αναφέρει ανακοίνωση του υπουργείου.

Με βάση τα στοιχεία της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί σε 1.907 εκατ. ευρώ ή 1,09% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου κατά 1.032 εκατ. ευρώ ή 0,59% του ΑΕΠ.

Λόγω της υπέρβασης του στόχου, θα εξετασθεί άμεσα η δυνατότητα εφάπαξ διάθεσης μέρους της υπέρβασης σε δράσεις για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και προστασίας

Προβλέπει ακόμη επιπλέον 300 εκ. ευρώ για την υγεία, 100 εκ για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και αύξηση κατα 250 εκ. ευρώ των δημοσίων επενδύσεων.

Επίσης προβλέπονται δημοσιονομικά μέτρα 2,5 δις ευρώ.

Οι επιβαρύνσεις από τους έμμεσους φόρους θα αποτελέσουν το 2017 το 56,4% του συνόλου των φορολογικών εσόδων, ενώ αυξημένος κατά 14,5% σε σχέση με φέτος είναι ο φόρος εισοδήματος.

Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, το Δημόσιο προσδοκά τακτικά έσοδα ύψους 51,001 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 20,415 δισ. ευρώ θα προέλθουν από την άμεση φορολογία (μείωση 296 εκατ. σε σχέση με το 2016) και τα 26,443 δισ. ευρώ από τους έμμεσους φόρους σε καύσιμα, τσιγάρα, καφέ κλπ. (αύξηση κατά 1,3 δισ. ευρώ συγκριτικά με το 2016).

Ο εισπρακτικός στόχος για τον ΕΝΦΙΑ παραμένει στα 2,65 δισ. ευρώ και το 2017, ενώ το τίμημα από την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων υπολογίζεται σε 1.234 δισ. ευρώ.

Πάντως, σε ό,τι αφορά τις αποκρατικοποιήσεις, σημειώνεται ότι έσοδα που αναμενόταν να εισπραχθούν το 2016 -με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τα έσοδα από τα περιφερειακά αεροδρόμια- μεταφέρονται για το 2017.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση» οι κύριοι στόχοι της Δημοσιονομικής Πολιτικής του έτους 2017, όπως αποτυπώνονται στην Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού, είναι:

  1. Η διατήρηση της δημοσιονομικής ισορροπίας, ώστε να ολοκληρωθεί η ανάκτηση της αξιοπιστίας της χώρας και να καταστεί δυνατή η έξοδος της από το Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Προσαρμογής το ταχύτερο δυνατό και
  2. Ο δίκαιος επιμερισμός του κόστους προσαρμογής και η κοινωνικά δίκαιη κατανομή του οφέλους της ήδη δρομολογημένης ανάκαμψης.

Πέρα ωστόσο από τη δημοσιονομική υπευθυνότητα και τους περιορισμούς που απορρέουν από το Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Προσαρμογής, θεμελιώδης προτεραιότητα της Κυβέρνησης παραμένει η ενίσχυση και θωράκιση της κοινωνικής προστασίας  και η τόνωση των δημοσίων επενδύσεων. Για το σκοπό αυτό ο προϋπολογισμός του 2017 ενσωματώνει μία σειρά από κρίσιμες παρεμβάσεις:

  • Την πλήρη επέκταση του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (KEA) με πιστώσεις που ανέρχονται σε 760 εκατ. ευρώ. Το ΚΕΑ προβλέπεται ότι θα καλύψει πάνω από 250 χιλιάδες νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες φτώχειας.
  • Την ενίσχυση των τομέων της Υγείας και Περίθαλψης, της Παιδείας και της Κοινωνικής Προστασίας με την επιπλέον πρόβλεψη 300 εκατ. ευρώ, που θα διατίθενται για την κάλυψη αναγκών που υπερβαίνουν τις υπάρχουσες εγγεγραμμένες πιστώσεις.
  • Την συνεισφορά 100 εκατ. ευρώ για τις ρυθμίσεις μη εξυπηρετούμενων δανείων των υπερχρεωμένων νοικοκυριών με προκαθορισμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
  • Την αύξηση του εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 250 εκατ. ευρώ, ώστε να αντισταθμιστεί πλήρως η προβλεπόμενη μείωση του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους.

Όπως γνωστοποίησε ο κ. Βούτσης, η συζήτηση του νέου προϋπολογισμού θα ξεκινήσει στην αρμόδια Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου για τέσσερις συνεδριάσεις.

Η συζήτηση του στην Ολομέλεια θα αρχίσει την Τρίτη 6 Δεκεμβρίου και θα ολοκληρωθεί τα μεσάνυχτα του Σαββάτου, 10 Δεκεμβρίου, με ονομαστική φανερή ψηφοφορία.

Τι λέει για χρέος, μέτρα ελάφρυνσης

«Οι αποφάσεις του Eurogroup της 25ης Μαΐου 2016 επιβεβαίωσαν την ισχυρή βούληση των θεσμών για τη σταδιακή εφαρμογή ενός πακέτου εξειδικευμένων μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους προκειμένου να ενισχυθεί η βιωσιμότητά του, η οποία θα αξιολογείται πλέον με τον δείκτη των μικτών χρηματοδοτικών αναγκών (“GFN – Gross Financing Needs- ratio”). Με βάση τον δείκτη αυτό, οι ετήσιες μικτές χρηματοδοτικές ανάγκες πρέπει να παραμένουν κάτω του 15% ως ποσοστό του ΑΕΠ σε μεσοπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα και κάτω του 20% μακροπρόθεσμα¨, αναφέρει ο προυπολογισμός. Και συνεχίζει:

«Τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους, βραχυχρόνια, εστιάζονται κυρίως στην εξομάλυνση των λήξεων των δανείων του European Financial Stability Facility (EFSF) και τη μείωση του επιτοκιακού τους κινδύνου, ενώ προβλέπεται η εφαρμογή επιπλέον πακέτου μέτρων μεσοπρόθεσμα, εφόσον κριθεί απαραίτητο για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους. Τα επιπλέον μέτρα προβλέπουν την πλήρη κατάργηση από το 2018 του περιθωρίου του δανείου για την επαναγορά χρέους του 2012, τη χρησιμοποίηση από το 2017 των κερδών του 2014 από τα ελληνικά ομόλογα, “ANFA” και «SMP”, για τη μείωση των μικτών χρηματοδοτικών αναγκών, τη μερική αποπληρωμή δανείων του EFSF μέσω του European Stability Mechanism (ESM) και την επιπλέον εξομάλυνση των λήξεων των δανείων του EFSF με επιμήκυνση της μέσης σταθμικής τους διάρκειας, σταθεροποίηση των επιτοκίων τους και αναβολή πληρωμής τόκων.

Οι χρηματοδοτικές ανάγκες του Ελληνικού Δημοσίου κατά το εννεάμηνο του 2016 καλύφθηκαν ως επί το πλείστον με βραχυπρόθεσμο εσωτερικό δανεισμό: μηνιαίες εκδόσεις εντόκων γραμματίων τρίμηνης και εξάμηνης διάρκειας και πράξεις διαχείρισης ταμειακής ρευστότητας υπό τη μορφή repo agreements, τις οποίες συνάπτει ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) κυρίως με τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Επιπλέον, στο πλαίσιο της σύμβασης χρηματοδότησης με τον ESM, εκταμιεύτηκε σταδιακά το σύνολο της δεύτερης δόσης συνολικού ύψους 10.300 εκατ. ευρώ, 7.500 εκατ. ευρώ τον Ιούνιο και 2.800 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο.

Στις 30/09/2016, το σύνολο των ευρωπαϊκών δανείων του πρώτου, του δεύτερου και του τρίτου προγράμματος στήριξης (GLF, EFSF, ESM) ανήλθε σε 212.711,5 εκατ. ευρώ, ενώ τα ανεξόφλητα δάνεια προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο διαμορφώθηκαν σε 12.941,7 εκατ. ευρώ.

Το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 326.570 εκατ. ευρώ ή 186,7% ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του 2016, έναντι 321.332 εκατ. ευρώ ή 182,9% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2015.

Το 2017 το ύψος του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 330.070 εκατ. ευρώ ή 182,5% ως ποσοστό του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση 4,2 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2016.

Ο χρονικός ορίζοντας των λήξεων του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης στις 30/09/2016 εκτείνεται μέχρι το έτος 2059. Η αδυναμία προσφυγής για δανεισμό στις αγορές από το Μάιο του 2010, με εξαίρεση την έκδοση πενταετούς και τριετούς ομολόγου το 2014, είχε ως αποτέλεσμα τη δραστική μείωση των ομολόγων και την αντικατάστασή τους με δάνεια (διάγραμμα 4.1). Η αναλογία αυτή αναμένεται να αντιστραφεί τα επόμενα έτη με τη σταδιακή επάνοδο του Ελληνικού Δημοσίου στις αγορές για δανεισμό.

 

 

 

 

 

 

Print Friendly

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ