Εκθεση Κομισιόν για τη Παιδεία: Δυσλειτουργίες, ανησυχίες και επιτεύγματα-Τι λέει για αξιολόγηση, μισθούς, ολοήμερο, ΑΕΙ

 

Ανησυχίες για την αναστολή της αξιολόγησης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και επιφυλάξεις για το τρόπο λειτουργίας των ολοήμερων σχολείων και της επιλογής διευθυντών, εκφράζει σε αναλυτική έκθεσή της για την παιδεία, η Ευρωπαική Επιτροπή. Στην έκθεση η Κομισιόν, καταγράφει τις επικρίσεις των σχολαρχών για τον νόμο που δεν τους επιτρέπει ελεύθερες και αυθαίρετες απολύσεις, ο οποίος πήρε ωστόσο την έγκριση των δανειστών ενώ χαρακτηρίζει υποβάθμιση της αυτονομίας των ΑΕΙ, την αλλαγή της διαδικασίας επιλογής πρυτάνεων στα ΑΕΙ.

Η ΕΕ αναφέρει επίσης ως προβληματικό το γεγονός ότι οι μισοί δάσκαλοι και καθηγητές είναι ηλικίας άνω των 50 ετών καθώς και οτι οι μισθοί τους είναι χαμηλότεροι απ ότι σε πολλές χώρες του ΟΟΣΑ. Αρνητικά αξιολογείται επίσης ο χαμηλός μέσος βαθμολογίας για προαγωγή των μαθητών.

Στα θετικά, η μείωση του ποσοστού εγκατάλειψης του σχολείου και ο αριθμός των φοιτητών που ολοκληρώνει τις σπουδές του.

Αναλυτικά:

Mε τίτλο, Έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης, 2016 η Κομισιόν αναφέρεται σε θέματα που απασχολούν την Παιδεία μας, ορισμένα από τα οποία αφορούν τις νομοθετικές πρωτοβουλίες του τέως υπουργού Νίκου Φίλη.

  • Για την αξιολόγηση αναφέρει πως «θεωρείται ανησυχητικό το γεγονός ότι έχουν ανασταλεί οι διαδικασίες για την αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών (αυτοαξιολόγηση για τα σχολεία και ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών), ακόμα και στην ιδιωτική εκπαίδευση».
  • Για το Ολοήμερο Σχολείο αναφέρει πως ενώ αυτή η νέα μορφή εφαρμόζεται σε μεγαλύτερο αριθμό σχολείων, «στην πραγματικότητα, πρόκειται για μια λιγότερο φιλόδοξη εκδοχή του Ολοήμερου Σχολείου που προβλεπόταν παλαιότερα».
  • Για το νέο σύστημα επιλογής διευθυντών σχολείων σημειώνει ότι «ενδεχομένως περιορίζει την ανεξαρτησία των διευθυντών των σχολικών μονάδων».
  • Για τη ρύθμιση που προβλέπει ότι οι μαθητές πρέπει πλέον να έχουν γενικό μέσο όρο 9,5 στα 20, αντί για τουλάχιστον 10 στα 20 ώστε να προαχθούν στις τάξεις του Γενικού Λυκείου, λέει ότι «θα μπορούσε να χαρακτηριστεί υποβάθμιση των προτύπων».
  • Για τον νόμο σχετικά με τα ιδιωτικά σχολεία αναφέρει ότι οι επικριτές του υποστηρίζουν πως με το νομοσχέδιο αυτό περιορίζεται η ελευθερία των ιδιωτικών φορέων εκπαίδευσης στη χώρα.
  • Για τους εκπαιδευτικούς επισημαίνει ότι το 49% στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση είναι άνω των 50 ετών, ενώ λιγότεροι από 1% είναι κάτω των 30 ετών. Παρόμοια εικόνα και στη Δευτεροβάθμια.
  • Για τους μισθούς τους σημειώνει πως είναι χαμηλότεροι από ό,τι σε πολλές άλλες χώρες του ΟΟΣΑ.
  • Για τα ΑΕΙ Επιτροπή τονίζει ότι με νομοθετική πράξη του 2015 άλλαξε ο τρόπος εκλογής των πρυτάνεων και των κοσμητόρων με αποτέλεσμα να περιοριστεί σημαντικά η αυτονομία της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ και ο ρόλος των πανεπιστημιακών Συμβουλίων υποβαθμίστηκε.

Υπάρχουν και καλά νέα: η Κομισιόν διαπιστώνει ότι το ποσοστό της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου μειώθηκε στη χώρα μας από 9% το 2014 σε 7,9% το 2015 (κάτω από τον μέσο όρο του 11% της ΕΕ το 2015).

Το ποσοστό ολοκλήρωσης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ήταν 40,4% το 2015 (μέσος όρος ΕΕ: 38,7%).

Η Ελλάδα εμφανίζει το υψηλότερο ποσοστό (40%) νέων πτυχιούχων που βρίσκονται εκτός εκπαίδευσης, απασχόλησης και κατάρτισης και ότι οι δαπάνες για την εκπαίδευση διαμορφώθηκαν στο 4,4% του ΑΕΠ το 2014 (μέσος όρος ΕΕ: 4,9%).

Print Friendly

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ