Το πρόσωπο του πολεμιστή από την εποχή του Τρωϊκού Πολέμου

Αυτό ήταν (εικάζουμε) το πρόσωπο του  «γρύπα πολεμιστή», όπως αποκαλούν οι αρχαιολογοι τον νεκρό στον τάφο του 1.500 π. Χ. -τάφο που αποκαλύφθηκε πέρσι στον Άνω Εγκλιανό της Πύλου, δίπλα από το μυκηναϊκό ανάκτορο του Νέστορα.

Το πρόσωπο ανασυστάθηκε από τα οστά του κρανίου του και παρουσιάστηκε στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών από τους αρχαιολόγους Τζακ Ντέιβις και Σάρον Στόκερ  οι οποίοι το καλοκαίρι του 2015 εντόπισαν το μοναδικό εύρημα, δηλαδή έναν ασύλητο, λακκοειδή τάφο με τον σκελετό άνδρα, ηλικίας 30 με 35 ετών, καθώς και περισσότερα από 1.400 μοναδικά αντικείμενα ως κτερίσματα για τη μετά θάνατο ζωή του.

«Από ό,τι φαίνεται ήταν ένας όμορφος άνδρας. Τον έχουμε αποκαταστήσει με μακριά μαύρα μαλλιά, με βάση την αναπαράσταση πολεμιστή που βρέθηκε σε μία σφραγίδα στον τάφο και η οποία θα δημοσιευτεί του χρόνου» δήλωσε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο η δρ. Στόκερ.

Η ανασύσταση του προσώπου του έγινε από τους Lynne Schepartz και Tobias Houlton του Πανεπιστημίου του Ουιτγουότερσραντ στο Γιοχάνεσμπουργκ

Κοντά στο νεκρό βρέθηκαν:

Χρυσά σφραγιστικά δαχτυλίδια και κύπελλα

χάλκινο σπαθί με επιχρυσωμένη ελεφαντοστέινη λαβή,

μια σπάνια χρυσή αλυσίδα,

ασημένια κύπελλα -ορισμένα με χρυσά χείλη

χάλκινα αγγεία και κύπελλα,

χάλκινος αμφορέας,

χάλκινες  λεκανίδες,

50 και πλέον σφραγιδόλιθοι,

 

1.000 ψήφοι από πολύτιμους λίθους

Πολλά ήταν έργα μινωικής τεχνοτροπίας, που σε συνδυασμό με την εποχή τους οδήγησε τους ανασκαφείς στην υπόθεση ότι μπορεί να αποτελούσαν προϊόντα λεηλασίας από επιδρομή στην Κρήτη

Οι αρχαιολόγοι κάνουν και εικασίες για το πώς αποκτήθηκαν και γιατί τοποθετήθηκαν στον τάφο

«’Ισως τα συγκεκριμένα αντικείμενα που βρέθηκαν στην ταφή επιλέχθηκαν σκοπίμως και τοποθετήθηκαν στον τάφο για να μεταφέρουν ορισμένα νοήματα, τα οποία σχετίζονται με τα συμβολικά συστήματα που υπήρχαν ήδη στη Μυκηναϊκή κοινωνία» αναφέρουν. «Έχουν να κάνουν με τελετές που σχετίζονται με μία θεά και με την εμφάνισή της, ενώ συχνές είναι και οι σκηνές με  ταυροκαθάψια. Ειδικά το μεγαλύτερο χρυσό δαχτυλίδι έχει χαραχτεί με τέτοια λεπτομέρεια που δεν υπάρχει πουθενά παρόμοιό του μεταξύ των χρυσών σφραγιστικών δαχτυλιδιών που γνωρίζουμε ως σήμερα. Οι σκηνές των γυναικών σε αυτό το δαχτυλίδι επαναλαμβάνονται και σε άλλες γνωστές σφραγίδες της Κρήτης, όμως το δαχτυλίδι της Πύλου συνενώνει μικρότερες γνωστές παραστάσεις σε μια μεγαλύτερη και πιο σύνθετη τελετουργική σκηνή»

Στον τάφο υπήρχαν και απρόσμενα ευρήματα, όπως χτένες και  καθρέπτης. Ποια η σημασία τους σε έναν τάφο άνδρα;

«Χτένες και καθρέπτες έχουν μια γενικότερη σχέση με τις ταφές πολεμιστών», απαντά η κ. Στόκερ, που συμπληρώνει ότι «ίσως αντανακλούν ένα έθιμο στολισμού πριν από τη μάχη»

Γιια την απεικόνιση γρύπα σε δυο από τα ευρήματα (κομμάτια ελεφαντοστού, με το ένα να απεικονίζει γρύπα με μεγάλα φτερά και το άλλο λέοντα που επιτίθεται σε γρύπα), τα οποία έδωσαν και την ονομασία στον πολεμιστή η ίδια λέει:

«Ο γρύπας αναφέρεται σε ένα γνωστό σύστημα εξουσίας, που πλαισιώνει τον θρόνο της Πύλου, όπως και του Μίνωα της Κνωσού»

Η κ. Στόκερ με το σύζυγό της  θα συνεχίσουν τις ανασκαφές στην Πύλο τουλάχιστον για άλλα τρία χρόνια

Print Friendly

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here