Ντίνα Αδαμοπούλου: «Να σώσουμε τις αγιογραφίες του Τέτση»

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ

Να καταστραφούν από τη διάβρωση κινδυνεύουν οι σπάνιες αγιογραφίες του αείμνηστου Παναγιώτη Τέτση στον Καθεδρικό Ναός του Αγίου Νικολάου, στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας. Ο εφημέριος Ιωάννης Ψωμάς ζητεί τη βοήθεια της πολιτείας. Η Ντίνα Αδαμοπούλου διευθύντρια του Μουσείου Ύδρας εξηγεί:

-Θα καταστραφούν οι αγιογραφίες;

Είναι ένα μεγάλο θέμα στον ναό που θεμελιώθηκε την 4 Φεβρουαρίου 1954 από τον τότε πρωθυπουργό της Ελλάδος Αλέξανδρο Παπάγο. Η οικοδόμηση του Ναού τελείωσε στις αρχές του 1957 και τα εγκαίνια τελέστηκαν την 29 Ιουνίου 1957. Ο ναός σχεδιάστηκε τρίκλητος, εγγεγραμμένος σταυροειδής μετά τρούλου από τον αρχιτέκτονα Thomas Nix. Είναι ο μοναδικός ναός σε ολόκληρη την Ολλανδία με αυτή την μορφή και βρίσκεται σε χορηγηθέν από τον Δήμο του Ρότερνταμ οικόπεδο, σε εξαιρετική θέση, πίσω από το μουσείο «Boymans van Beuningen», στο Museum Park της πόλεως.

-Πότε τον αγιογράφησε ο Τέτσης;

Τον Οκτώβριο του 1957, προσεφέρθη από Έλληνα εφοπλιστή του Λονδίνου χρηματικό ποσό για την αγιογράφηση του ναού. Σε αναζήτηση αγιογράφου, από το μουσείο Μπενάκη υπεδείχθη ο τότε νεαρός Παναγιώτης Τέτσης, υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών στο Παρίσι. Ο Τέτσης εκτέλεσε τις εξής νωπογραφίες: στην κεντρική κόγχη του Ιερού Βήματος την Πλατυτέρα των Ουρανών, εκατέρωθεν του δίλοβου παραθύρου της κόγχης, σε ολόσωμη στάση, τους Τρεις Ιεράρχες, καθώς και τον Άγιο Ιάκωβο τον Αδελφόθεο, και τέλος στον θόλο του τρούλου, τον Χριστό Παντοκράτορα.Η τεχνοτροπία του Τέτση εντάσσεται μέσα στη νεο-βυζαντινή ζωγραφική παράδοση. Οι μορφές εκφράζουν πραότητα και επιβλητικότητα.Ο υπόλοιπος ναός αγιογραφήθηκε από τον αγιογράφο Αργύρη Λιάκο και πέρασαν 32 χρόνια μέχρις ότου ιστορηθεί πλήρως ο ναός.

παρούσα κατάσταση;

Ο ναός από την πολυκαιρία και την ελλιπή συντήρηση, υπέστη φθορές στον τρούλο οι οποίες οδήγησαν στην εισροή υγρασίας, με αποτέλεσμα την φθορά της εικόνας του Παντοκράτορος, που αγιογραφήθηκε από τον Τέτση. Ο ελλιπής, επιπλέον, εξαερισμός οδήγησε στο μαύρισμα αρκετών εκ των αγιογραφιών με σημαντικότερη εμφάνιση σε αυτές που βρίσκονται εντός χου Ιερού Βήματος και έχουν αγιογραφηθεί από τον Τέτση. Λαμβανομένης υπόψιν της μηδενικής χρηματοδότησης του ναού από το Ολλανδικό κράτος ή την Τοπική Αυτοδιοίκηση, σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος των επισκευών, η συντήρηση και καθαριότητα των αγιογραφιών κρίνεται προς το παρόν απαγορευτική.

 

 

 

 

 

 

 

Print Friendly

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here